3330
Sök

tomgång??

35 Inlägg
19 november 2005
Trådstartare
#1
min tomgång ligger på ung.0,6-0,8 när bilen är lagom varm!!är det normalt?

35 Inlägg
19 november 2005
Trådstartare
#2
mazda 323f-90 är den!!!!!glömde det..

Administratör
11 911 Inlägg
19 november 2005
#3
ogc577 skrev:
mazda 323f-90 är den!!!!!glömde det..

Använd "Redigera" för att ändra i inlägg om det är något du skrivt fel eller glömt.

Mvh.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

21 761 Inlägg
19 november 2005
#4
Runt 800-900 varv är ganska lagom för en bensinare tycker jag

Driver
2 111 Inlägg
19 november 2005
#5
Drönirettab skrev:
Runt 800-900 varv är ganska lagom för en bensinare tycker jag

min 2,liters 16 ventilare ligger numera efter oljebytet strax under 500 varv. Tidigare runt 800. gasnka nöjd big_smile
Ganska precis som vår bmw 528...
Senast redigerat av Janken (19 november 2005)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

31 Inlägg
20 november 2005
#6
Det behöver inte betyda att det är bra när motorvarvet ligger ner mot 500 varv per minut i tomgång. Det skulle kunna vara så att det håller på att bli stopp någonstans i kanalerna, som gör att oljepumpen inte orkar trycka runt oljan som vanligt vid tomgång där av kräver mer kraft från motorn. Det skulle även kunna vara en packning som läcker någonstans vilket göra att motorn går sämre vid lägre varv men svarar bra över 2000varv osv, man skulle kunna göra en sådan lista lång.

Visst är det kanska otänkbart men det skulle kunna vara så. eller att någon tändspole är dålig, till och från motor om det är en nyare med separata spolar.

Det bästa är nästan alltid att ställa tomgången efter vad tillverkaren har ställt som "standard" sedan om man har modifierat sin motor kan detta ändras.

Att ha en motor på 500varv per minut i tomgång kan slita mer på motorn än om den skulle ligga på 900varv "om nu standarden för motorn säger så".

/Jacob

Driver
2 111 Inlägg
20 november 2005
#7
Jaaacob skrev:
Det behöver inte betyda att det är bra när motorvarvet ligger ner mot 500 varv per minut i tomgång. Det skulle kunna vara så att det håller på att bli stopp någonstans i kanalerna, som gör att oljepumpen inte orkar trycka runt oljan som vanligt vid tomgång där av kräver mer kraft från motorn. Det skulle även kunna vara en packning som läcker någonstans vilket göra att motorn går sämre vid lägre varv men svarar bra över 2000varv osv, man skulle kunna göra en sådan lista lång.

Visst är det kanska otänkbart men det skulle kunna vara så. eller att någon tändspole är dålig, till och från motor om det är en nyare med separata spolar.

Det bästa är nästan alltid att ställa tomgången efter vad tillverkaren har ställt som "standard" sedan om man har modifierat sin motor kan detta ändras.

Att ha en motor på 500varv per minut i tomgång kan slita mer på motorn än om den skulle ligga på 900varv "om nu standarden för motorn säger så".

/Jacob

Eftersom jag inte gjort något förutom att byta olja så vettekatten om det är något fel. bilen går hur bra o jämt som helst o tappar inte kraft eller något någonstans. Går som innanan alltså,fast bättre. kör på delsyntet som rekomenderat för en 92. att det helt plötsligt skulle bli fel på motorn för att man häller i en ny olj istället för den som varit där i X antal månader verkar långsökt. möjligen att den skulle gå sämre eller något.men går som sagt stadigt o bra. min är rekomenderad att ligge på 1200-800 vid kallstart så runt 500 varm finner inte jag så jättekonstigt.eller?

+ om de var stopp någonstans borde inte motorn gå högre om den måste jobba mer för att få runt oljan.bar en tanke...bilen känns iaf mycket roligare att köra nu.var väldigt ofräsch olja i innan ska tilläggas.
Senast redigerat av Janken (20 november 2005)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

31 Inlägg
20 november 2005
#8
Nej javisst, säger inte att det behöver vara fel på motorn, det kanske är så att den ska vara på 500varv i vanliga fall?

Går den bra och inte skapar missljud så är det väl bra för motorn. Har då själv vart med om bilar som inte mått bra av sådant. smile

Driver
2 111 Inlägg
20 november 2005
#9
vet faktiskt inte vad rekomenderad tomgång är.ska försöka tyda det i boken. men oljenivån håller sig i samma nivå,om de var läckage eller sådant borde den sjunka..nej inga missljud vad jag kan höra iaf.borde vara lugnt då ?...ska in till nissan verkstaden nästa vecka,kan ju be dem lyssna på dem då...tycker bilen går så bra nu så blir ledsen om de skule vara nå fel hehe..förut när man körde i 110 låg man i ca 3000 varv..nu ligger man på 2500...90kmh=2000rpm...låter inte detta ganska bra o huant för motorn,ungefär vad man siktar på som tillverkare?..orolig nu ju...
Jaaacob skrev:
Nej javisst, säger inte att det behöver vara fel på motorn, det kanske är så att den ska vara på 500varv i vanliga fall?

Går den bra och inte skapar missljud så är det väl bra för motorn. Har då själv vart med om bilar som inte mått bra av sådant. smile

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

21 761 Inlägg
20 november 2005
#10
Det är väl onödigt med för hög tomgång förstås, den drar lite mer soppa.
Men man får ju inte stå på tomgång länge iof.

Annars, låga varvtal innebär lägre oljetryck men det ska väl inte vara något problem, dieslar brukar ju ha låg tomgång.

En annan sak med låg tomgång, generatorn kan börja backa lite i spänning.
Vet inte hur det är på andra bilar men på min märker jag skillnad om tomgången går ner mot 600-700 varv, då är det på gränsen att den orkar hålla full spänning med halvljuset på.

Driver
2 111 Inlägg
20 november 2005
#11
Drönirettab skrev:
Det är väl onödigt med för hög tomgång förstås, den drar lite mer soppa.
Men man får ju inte stå på tomgång länge iof.

Annars, låga varvtal innebär lägre oljetryck men det ska väl inte vara något problem, dieslar brukar ju ha låg tomgång.

En annan sak med låg tomgång, generatorn kan börja backa lite i spänning.
Vet inte hur det är på andra bilar men på min märker jag skillnad om tomgången går ner mot 600-700 varv, då är det på gränsen att den orkar hålla full spänning med halvljuset på.

hmm..spänningsfall hr jag inte märkt av. va ute igår med några polare,däribland tobee här på garaget, o klät den stå på tomgång med steg o heljus på utan att jag reflekterade övernågot sådant. börjar man märka sådant så får man väl åtgärda men funkar alt så är det väl bra?...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

118 Inlägg
20 november 2005
#12
buhu, ja har ingen tomgång:/

mjo, så äre nog

31 Inlägg
20 november 2005
#13
Drönirettab skrev:
Det är väl onödigt med för hög tomgång förstås, den drar lite mer soppa.
Men man får ju inte stå på tomgång länge iof.

Annars, låga varvtal innebär lägre oljetryck men det ska väl inte vara något problem, dieslar brukar ju ha låg tomgång.

En annan sak med låg tomgång, generatorn kan börja backa lite i spänning.
Vet inte hur det är på andra bilar men på min märker jag skillnad om tomgången går ner mot 600-700 varv, då är det på gränsen att den orkar hålla full spänning med halvljuset på.

Skaffa ett starkare batteri. det tar nog biffen. Och det med diselmotorer så är det väl byggda lite annorlunda med.
Normalt brukar motorvarvet gå ner en liten pyttebit.

21 761 Inlägg
20 november 2005
#14
Nej det är bara något som jag har märkt när har kollat laddningen på min bil.

Jag har en 80A generator på min Volvo och när jag ställer ner tomgången till under ca 800 varv så märks det lite när jag mäter att spänningen backar några tiondelar.

Det är ju inget man märker på ljuset alltså, men det kan vara bra att ha i tanke när man står på tomgång länge och poppar.
Jag skulle tro att de flesta vanliga generatorer ger kanske högst halva märkesströmmen vid tomgång innan de börjar backa i spänning.

Men det är en personlig gissning, kan naturligtvis ha åt helsike fel.

Driver
2 111 Inlägg
20 november 2005
#15
så det är inget grovt fel på min motor då troligen??hehe..

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

21 761 Inlägg
20 november 2005
#16
Allt som jag har skrivit här är ju bara iakttagelser på min bil när jag har kollat laddningen. Är ju lite av en batterinörd så det är nog därför som jag lägger märke till sånt.
Får väl skaffa mig ett liv, hehe.

Driver
2 111 Inlägg
20 november 2005
#17
ok.men ingen som är kunnig inom området..nissanforum.se är nere så kan inte fråga där heller...:S..

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

736 Inlägg
20 november 2005
#18
På min volvo hoppar voltmätare lite när tomgången är under 600 (brukar bli så mellan kall och varm ibland) och då syns det lite på halvljuset, men LITA INTE PÅ VARVRÄKNAREN så blint, kan ju variera några hundra varv hit eller dit...har provat olika på min... speciellt under 1000 rpm, ni kanske har noterat att det är kortare avstånde mellan 0 och 1000 än 1000 och 2000 oftast, så mellan 0 och 1000 kan vara 700...


Driver
2 111 Inlägg
20 november 2005
#19
frasse4 skrev:
På min volvo hoppar voltmätare lite när tomgången är under 600 (brukar bli så mellan kall och varm ibland) och då syns det lite på halvljuset, men LITA INTE PÅ VARVRÄKNAREN så blint, kan ju variera några hundra varv hit eller dit...har provat olika på min... speciellt under 1000 rpm, ni kanske har noterat att det är kortare avstånde mellan 0 och 1000 än 1000 och 2000 oftast, så mellan 0 och 1000 kan vara 700...

Så du tror det är lungt alltså. får se va de på verkstaden sägar smile spännande hehe...hade iaf hållit nivån från igår så tro inte nån packning sagt upp sig ännu iaf...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök