4424
Sök

Strömmen försvinner o steget går in i protection

Värmlänning
172 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
Tjena. Kopplade in ljudet idag för jag ville lyssna lite. Och jag har ström fram till stegen men när jag sätter på stereon så försvinner strömmen. Och när stereon stängs av igen så kommer strömmen tillbaka i sladdarna. Vad e felet? Precis ibörjan när man sätter på stereon så lyser protectionlampan på stegen med den slockar eftersom strömmen avtar

Team Autohifi!
865 Inlägg
16 december 2007
vad har du för kablar och hur har du kopplat in det?
Vad har du för steg?

Värmlänning
172 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
Jorden har jag kollat. har dragit jorden till bältespännaren. Jag har kopplat strömmen från batteriet med en säkring nära batteriet oxå är det en säkring precis innan ingången till steget. Lågnivån sitter oxå i och jorden är som sagt på plats. Verkar som om något stjäl strömmen direkt jag sätter på stereon.
Jag kör med kicker ks 400 monoblock och kicker kx 350.4.
Kör med 25kv på strömmen och jorden

Team Autohifi!
865 Inlägg
16 december 2007
Är basarna rätt inkopplade?
Eftersom det går i protect, kolla även med att byta säkring.
Har varit med om att den ser hel ut men den har varit trasig.

Annars så är det fram med multimetern och kolla, och kolla även en extra gång hur det är kopplat om det är rätt osv....
Inga + på minus osv....

Värmlänning
172 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
ja man kanske skulle byta säkringar då... för de ser hela ut. Lågnivå kabeln hade slitits av bid ingången så det kanske blev nåt tjall på grejerna då

Värmlänning
172 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
jo basarana ska vara rätt inkopplade för det har ju lirat ihop tidigare liksom. Jag e ju ingen direkt nybörjare på att koppla in ljud heller.. men det här gången körde jag fan fast. Har mätt o dolat som fan men inte löst det

4 554 Inlägg
16 december 2007
jah hoppas att du drar en egen remotekabel från spelaren för den tunna skiten emellan lågnivån är ingen ide att ha den går ju av bara man kommer när den:P

Värmlänning
172 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
loudness skrev:
jah hoppas att du drar en egen remotekabel från spelaren för den tunna skiten emellan lågnivån är ingen ide att ha den går ju av bara man kommer när den:P

Nej jag drar med den lågnivån som sitter på stereokablarna. Jag har sumrat den o den är hel så felet sitter inte där längre. Vettefan vad det kan vara. Sumrade säkringerna nu o det tjöt så de är hela

1 503 Inlägg
16 december 2007
Skrapade du rent under jorden? Jag tycker det låter som dålig kontakt mellan kabelsko och plåt!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Värmlänning
172 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
Oboy6 skrev:
Skrapade du rent under jorden? Jag tycker det låter som dålig kontakt mellan kabelsko och plåt!

OM jag mäter strömmen med multimetern över ingångarna till steget s borde väl jorden funka? Eller vad tror ni? Alltså jag håller jord mot jord o plus mot plus på stegen med multimetern

21 761 Inlägg
16 december 2007
För att förtydliga: Det är spänningen du mäter, INTE strömmen. Om du sätter mätpinnarna på stegets plus och minusingångar och har multimetern inställd på strömmätning, då kortsluter du steget.

Multimetern ska vara inställd på spänningsmätning vid den där mätningen.

Värmlänning
172 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
För att förtydliga: Det är spänningen du mäter, INTE strömmen. Om du sätter mätpinnarna på stegets plus och minusingångar och har multimetern inställd på strömmätning, då kortsluter du steget.

Multimetern ska vara inställd på spänningsmätning vid den där mätningen.

OKi så nu är slutstegen kassa nu då?

243 Inlägg
16 december 2007
kolla upp jorden till stereon - är den dålig så jordar stereon via slutsteget = inte bra...

21 761 Inlägg
16 december 2007
David Carlsson skrev:

Nja, det tror jag inte. Säkringarna på själva slutsteget är till för att skydda mot tex kortslutning, dessutom brukar det finnas en säkring inuti multimetern som går sönder om det går för stor ström genom den.

Kikade nu i manualen till steget o tydligen finns ingen inbyggd säkring, men det har ändå skyddskretsar mot bla kortslutning enligt manualen. Ska inte vara någon fara då tycker jag. Att protectionlampan lyser kan bero på kortslutning någonstans, exempelvis högtalarkablar/remote/strömmatning. Kan också bero på för låg spänning pga dålig kontakt.

Ta ur lågnivåkablarna, högtalarkablarna och remotekabeln, låt bara strömkablarna sitta fastskruvade. Kolla om de finns spänning i remotekabeln från stereon, slå igång stereon och mät mellan kaross (jord) och remotekabeln. Ska visa 12V eller däromkring.

Mät med multimetern på kopplingsplintarna för strömkablarna, om det finns spänning (12,x V när motorn är av) så sätter du fast remotekabeln och ser om steget startar när stereon slås på.

Gör det där och skriv sedan hur det gick.

Värmlänning
172 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
oki men tror du att det kan vara problemet? För såfort jag sätter på stereon så sjunker strömmen (spänningen) till noll.

Värmlänning
172 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
David Carlsson skrev:

Nja, det tror jag inte. Säkringarna på själva slutsteget är till för att skydda mot tex kortslutning, dessutom brukar det finnas en säkring inuti multimetern som går sönder om det går för stor ström genom den.

Kikade nu i manualen till steget o tydligen finns ingen inbyggd säkring, men det har ändå skyddskretsar mot bla kortslutning enligt manualen. Ska inte vara någon fara då tycker jag. Att protectionlampan lyser kan bero på kortslutning någonstans, exempelvis högtalarkablar/remote/strömmatning. Kan också bero på för låg spänning pga dålig kontakt.

Ta ur lågnivåkablarna, högtalarkablarna och remotekabeln, låt bara strömkablarna sitta fastskruvade. Kolla om de finns spänning i remotekabeln från stereon, slå igång stereon och mät mellan kaross (jord) och remotekabeln. Ska visa 12V eller däromkring.

Mät med multimetern på kopplingsplintarna för strömkablarna, om det finns spänning (12,x V när motorn är av) så sätter du fast remotekabeln och ser om steget startar när stereon slås på.

Gör det där och skriv sedan hur det gick.

Jag mätte på remoten när allt av avslaget och den visar ingenting. Sen satte jag på tändningen och slog på stereon och då visade multimetern 13.2V. När jag sätter tillbaka remoten så funkar det på precis samma satt., så som det ska göra. Men strömkabeln förlorar sin ström när jag slår på steon. Men remoten funkar precis som den ska. Vafan e det för fel. har hållt på o mätt o dragit nya kablar i flera dagar nu utan att komma någonstans.

1 867 Inlägg
16 december 2007
Hur har du dragit strömmen till slutsteget egentligen?
Det ska ju gå direkt från batteriet, och ska inte påverkas alls av att stereon är på eller inte, det ska alltid vara 12V där.
Sen styrs steget av remoten från stereon.
Protectionlampan slår till när det är kortslutning, se till så att inget är kortslutet på högtalarsidan(enda jag har lyckats kortsluta iaf)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Värmlänning
172 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
Koop skrev:
Hur har du dragit strömmen till slutsteget egentligen?
Det ska ju gå direkt från batteriet, och ska inte påverkas alls av att stereon är på eller inte, det ska alltid vara 12V där.
Sen styrs steget av remoten från stereon.
Protectionlampan slår till när det är kortslutning, se till så att inget är kortslutet på högtalarsidan(enda jag har lyckats kortsluta iaf)

Jo jag vet. Jag har kopplat det från batteriet via en säkring sen vidare in till steget. Alltså jag har ca 12 volt i strömkabeln om jag mäter på den utanför steget. Men när jag kopplar in den och mäter över skruvarna vid ingången så uppstår det här fenomenet att strömmen bara försvinner när stereon slås på. Det har ju liksom funkar förut när jag kopplat det såhär. MEn efter ett tag dog basen när jag spelade högt och sen kom den tillbaka när jag sänkte volymen. tills sist så slutade den spela överhuvudtaget. Sen vart det prescis samma sak med framsystemet och nu när jag hade tid o titta på det så blir det såhär.

21 761 Inlägg
16 december 2007
Mät på alla "skarvar" när stereon är påslagen och remotekabeln inkopplad. Börja framme vid batteriet och säkringen, mät både före och efter säkringen. Finns spänning där så mäter du på pluskabelns kabelsko där den sitter fast på steget. Se till att minusmätpinnen har bra kontakt och sätt den INTE på stegets jordkabel.

Om det verkar okej ända fram till steget med pluskabeln så börjar du mäta upp jorden till steget. Sätt plusmätpinnen på stegets pluskopplingsplint och minusmätpinnen på jordkabelns kabelsko nere vid karossen, finns spänning där så mäter du på själva kabeltrådarna. Finns spänning där, flytta mätpinnen till jordkabelskon uppe på steget.

Nu har du kollat alla "skarvar" som finns på strömkablarna, om det finns spänning så ska det fungera.
Senast redigerat av Drönirettab (16 december 2007)

Sök