2986
Sök

Skillnader på 460/440/850?

18 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
Jag har kollat en del på blocket efter en bra bil och har tänkt mig en Volvo av något slag!

Såklart kollar man på priserna och så dyker många 460 upp vid årsmodell 95 ungefär varför är dom så billiga? drar dom mycket soppa eller för jag ser inga vidare fel på dom och dom ser rätt bra ut

så kollar man på  850s där kan man se -90's för 20tusen+ vad är det som gör dom så "Dyra"

Så villl jag gärna ha ett köp tips har ungefär mellan 15-18 tusen att spendera på vilken bil ska man satsa på?

Mvh Andy

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
16 december 2007
Det finns inga Volvo 850 fören från 1992 till att börja med.
Alla 850 modeller fram till 94 - 95 har tendenser att rosta på bakluckan, Dom har 5 häst mer än 95 & uppåt. Men 94 & neråt har lite klenare växellådor ( Rätta mig om ja har fel )
Volvo 4 serie är tyvär väldigt känd för rost!
Sen enligt mig är faktiskt Volvo 4 serie ingen bil man vill äga! Ful som fan i panelerna osv.

C H E V R O L E T <3

1 703 Inlägg
16 december 2007
För det första är ju 4-serien en helt annan bil. Dålig kvalitet och rostbenägen.
Byggdes i Gent.

850 är ju lite mer "premium" eller va man ska säga big_smile Större, mer komfort, mer motor, mer utrustning.

Som att jämföra 340 och 740 ungefär.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 december 2007
Children-Of-Bodom skrev:
Men 94 & neråt har lite klenare växellådor ( Rätta mig om ja har fel )

Automatväxellådan fick lite förbättringar 94, den manuella lådan är det ingen skillnad på.
Det gör inte att automatlådan är dålig innan 94, bara inte lika bra som den senare, förbättrade modellen.

En kompis har en 460 och jag tar min 850 före den alla dagar i veckan.
Sen att min drar mycket mer bensin är det värt.

Det som gör 850 "dyra" är att det var en helt ny modell för Volvo. Deras steg in i framtiden kan man säga.
Det går inte att jämföra Volvo 850 med någon tidigare Volvo-modell.
Först med framhjulsdrift, först med den populära 5-cylindriga motorn som blev tillräckligt bra för att platsa i många senare Volvobilar nästan helt oförändrad, första Volvon med sidokrocksskydd o.s.v.

Att jämföra en 4-serien med en 8-serien är inte direkt en rättvis jämförelse.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

blacken
17 december 2007
andy321 skrev:
Jag har kollat en del på blocket efter en bra bil och har tänkt mig en Volvo av något slag!

Såklart kollar man på priserna och så dyker många 460 upp vid årsmodell 95 ungefär varför är dom så billiga? drar dom mycket soppa eller för jag ser inga vidare fel på dom och dom ser rätt bra ut

så kollar man på  850s där kan man se -90's för 20tusen+ vad är det som gör dom så "Dyra"

Så villl jag gärna ha ett köp tips har ungefär mellan 15-18 tusen att spendera på vilken bil ska man satsa på?

Mvh Andy

400 serien är DAF. 800 serien är Volvo.

Volvo Freak
98 Inlägg
17 december 2007
Jag hade en 440 -90 å det var som att köra en Ford...slö, tråkig och för jävla ful....Finns ingen Volvokänsla alls i dem....

Har även haft en 460 -94 å det är ju lite mer "Volvo" i dem...men även dom tråkiga och lite "snålmodell av 850"...Tack vare den bilen äger jag idag en 850...Billig att köra och äga men det är det ända bra.

Båda dessa modeller rostar av bara faan!...

Äger nu en 850 GLT -92,(dom kom först då, vissa uttagna 91) såg att någon skrivit att de rostar, kan ju upplysa om att detta beror väl på hur man tar hand om sin bil?... Men är dock sant att de från 92-94 är "klenare"....

Men väljer du mellan 400 och 800 serien så är valet lätt enligt mig...

Vila i Frid Tommie Viinikka

huh?
10 427 Inlägg
17 december 2007
Brukar vara rätt så vanligt att framvagnsbalken är rostskadad på Volvo 440/460 vad jag har hört, typ som en del VW Golf II. Kan vara ett litet tips att kika på ifall du lockas av det låga priset.

emil1986
17 december 2007
andy321 skrev:

Mvh Andy

Att 440/460/480 är billiga beror på den extremt dåliga kvaliteten och att de dessutom är väldigt trånga och osäkra för sin storlek. 300-serien och S/V40 t o m 2001 någon gång är heller inget att rekommendera. Satsa på 850 eller den bil som är det absolut bästa begagnatköpet man kan göra av alla bilar i världen enligt begagnattester -Volvo 940. Komfortabel, säker, trevlig att köra, hög kvalitet, lättmekad, billig service... Fråga om du undrar över något, jag är volvonörd!

18 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
emil1986 skrev:
andy321 skrev:

Mvh Andy

Att 440/460/480 är billiga beror på den extremt dåliga kvaliteten och att de dessutom är väldigt trånga och osäkra för sin storlek. 300-serien och S/V40 t o m 2001 någon gång är heller inget att rekommendera. Satsa på 850 eller den bil som är det absolut bästa begagnatköpet man kan göra av alla bilar i världen enligt begagnattester -Volvo 940. Komfortabel, säker, trevlig att köra, hög kvalitet, lättmekad, billig service... Fråga om du undrar över något, jag är volvonörd!

Jo jag tänkte med på 850 som första bil men sen säger polarna att man måste punga ut med 25-30 tusen för att få en bra 850, för dom under 20k är antingen sönderkörda säger dom!

Men vad finns det annars för bra bilar för 15 tusen klassen förutom 740? tongue

plattsättare!
804 Inlägg
17 december 2007
det beror ju helt på vad du vill ha för nytta med bilen stor / liten bil bensinsnål m.m specificera dig lite kanske i så fall så man vet lite mer

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 december 2007
460 är ingen dålig bil.

Den är bara inte bra jämfört med 850.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

7 120 Inlägg
17 december 2007
emil1986 skrev:
andy321 skrev:

Mvh Andy

Ofan.. neutral

18 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
Blomsterberg skrev:
det beror ju helt på vad du vill ha för nytta med bilen stor / liten bil bensinsnål m.m specificera dig lite kanske i så fall så man vet lite mer

Ja helst en "liten" bil men vill inte ha någon golf ska ju vara något att krocka i ifall de händer wink

321 Inlägg
17 december 2007
Volvo 400 är väldigt bra bilar. Min familj har haft en sen ny -90 och har nu rullat ca 35000 mil. Och inte strejkat en ända gång. Sparklådor är bytta en gång. Och personligen tycker jag 400 serien är mycket finare bil än 800 serien. Tar en 400 -96, vilken som helst, före en 850 alla dagar, dygnet runt, året runt.

EViLution!

18 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
Allx skrev:
Volvo 400 är väldigt bra bilar. Min familj har haft en sen ny -90 och har nu rullat ca 35000 mil. Och inte strejkat en ända gång. Sparklådor är bytta en gång. Och personligen tycker jag 400 serien är mycket finare bil än 800 serien. Tar en 400 -96, vilken som helst, före en 850 alla dagar, dygnet runt, året runt.

Det var ju roligt att höra! big_smile Har dom inte haft några problem med Rost/dåligt karosseri som ett antal säger att 400 serien är?

Sleeper
3 084 Inlägg
17 december 2007
400 är "RAT" börjar nästan lessnaa apå att säga det sämsta skitbilen som byggts! skrääääääääääääääp...

samma kvalite som ikeakorvarna sen är det bonus på det... DEM ÄR SKITFULA MED big_smile
Senast redigerat av Sushikocken (17 december 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

313 Inlägg
17 december 2007
kör du långa sträckor dagarna ut och shiter mest i vilket vad för bil du har så köp en 440 diesel.
fruktansvärt ful men.... den e bekväm i sätena och mkt soppa snål.
dyr i skatten bara.
annars hade jag rekommenderat en bmw 3-serien...dom e mkt bra

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

Dieselgypsy
538 Inlägg
17 december 2007
En detalj:

Volvo 4x0 byggdes hos NedCar i Born, som ligger i sydöstra Nederländerna, inte Belgien!

Sen en annan sak: Köp aldrig något som kommer från NedCar.. Det enda bra som kommer från Born = Daf 66 variomatic.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

emil1986
18 december 2007
emil1986 skrev:
andy321 skrev:

Mvh Andy

940 tar dessutom mindre soppa än 850 och de är  bakhjulsdrivna.

Sök