3179
Sök

98 oktan bensin..

Turbonisse
128 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
#1
Hur många hästar får man ut på en volvo 945 turbo på cirka 220-240 hk om man tankar med 98 okta i stället för 95 oktan.?

Volvo bästa bilen!!!

Turbonisse
128 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
#3
måste ju bli lite mer hästar smile

Volvo bästa bilen!!!

Darth Vader
1 644 Inlägg
21 december 2007
#4
på en 50cc 100kg moppe märks skillnad, men en 2300cc bilmotor som trycker fram en vikt på 1300 kg blir det nog inget man märker av.

Jag tankar min 240 med hälften v-power och hälften etanol, jag vill inbilla mig själv att den blir lite piggare, men egentligen har ja ginget konkret som visar på det.
Senast redigerat av DoWahDiddy (21 december 2007)

Braaaaap?

Turbonisse
128 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
#5
jaa men på en turbomotor då??

Volvo bästa bilen!!!

140 Inlägg
21 december 2007
#6
på M3an är de skillnad men den är optimerad för 98oktan  hur många HK de blir de vet jag inte men bilen går bättre,,

Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.

874 Inlägg
21 december 2007
#7
Min Audi är också optimerad för 98, och man märker en tydlig skillnad mot 95, som jag tankat vid ett par tillfällen i brist på annat.
Men framförallt märker man att den är "stabilare" längre ner i registret så att säga. Själva effektökningen är nog mer marginell.

mvh

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

3 235 Inlägg
21 december 2007
#8
ett par hästar extra får du kanske, men det är ju ingenting i så fall märker direkt.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 december 2007
#9
skulle rekomendera att köra på 98 för att slippa spikningar antar att du har chippat den

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
21 december 2007
#10
skillnaden mellan 95 och 98 oktan är vid vilket tryck bensinen självantänder. Dvs om din bil inte spikar på 95 oktan kommer det inte bli någon skillnad om du tankar 98. 98 oktan krävs på bilar med så högt cylinderkomp att bensinen självantänder innan tändstiftet tänder - så nej, du får troligtvis ingen effekthöjning alls..

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
21 december 2007
#11
axelj skrev:
skillnaden mellan 95 och 98 oktan är vid vilket tryck bensinen självantänder. Dvs om din bil inte spikar på 95 oktan kommer det inte bli någon skillnad om du tankar 98. 98 oktan krävs på bilar med så högt cylinderkomp att bensinen självantänder innan tändstiftet tänder - så nej, du får troligtvis ingen effekthöjning alls..

där sa han det som va värt å veta..

För att kunna få en effektökning som är kännbar så krävs att du mappar om bilen för 98 oktan.cool

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
21 december 2007
#12
speedfreak racing skrev:
axelj skrev:
skillnaden mellan 95 och 98 oktan är vid vilket tryck bensinen självantänder. Dvs om din bil inte spikar på 95 oktan kommer det inte bli någon skillnad om du tankar 98. 98 oktan krävs på bilar med så högt cylinderkomp att bensinen självantänder innan tändstiftet tänder - så nej, du får troligtvis ingen effekthöjning alls..

där sa han det som va värt å veta..

För att kunna få en effektökning som är kännbar så krävs att du mappar om bilen för 98 oktan.cool

Om man har en saab som "mappar om sig själv" efter vilken soppa man kör på då ??

Har för mig att jag sett nått i manualen om att den känner av om man kör med 95 och att det går lika bra som 98 (på det sättet att det inte skadar något alltså) men med 98 så får man lite bättre prestanda.

Så om man har en bil som känner av soppa-typen händer det verkligen något märkbart då ??

Tänkte passa på att fråga eftersom tanken börjar bli torr och jag måste snart fylla på ändå wink
Senast redigerat av TBOC_Razor (21 december 2007)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
21 december 2007
#13
TBOC_Razor skrev:
speedfreak racing skrev:
axelj skrev:
skillnaden mellan 95 och 98 oktan är vid vilket tryck bensinen självantänder. Dvs om din bil inte spikar på 95 oktan kommer det inte bli någon skillnad om du tankar 98. 98 oktan krävs på bilar med så högt cylinderkomp att bensinen självantänder innan tändstiftet tänder - så nej, du får troligtvis ingen effekthöjning alls..

där sa han det som va värt å veta..

För att kunna få en effektökning som är kännbar så krävs att du mappar om bilen för 98 oktan.cool

Om man har en saab som "mappar om sig själv" efter vilken soppa man kör på då ??

Har för mig att jag sett nått i manualen om att den känner av om man kör med 95 och att det går lika bra som 98 (på det sättet att det inte skadar något alltså) men med 98 så får man lite bättre prestanda.

Så om man har en bil som känner av soppa-typen händer det verkligen något märkbart då ??

Tänkte passa på att fråga eftersom tanken börjar bli torr och jag måste snart fylla på ändå wink

Ingen aning.. Tanka för en hundring med 98 oktan å sen en hundring med 95 oktan när 98an är slut å ge oss en redovisning?big_smile

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

1 661 Inlägg
21 december 2007
#14
axelj skrev:
skillnaden mellan 95 och 98 oktan är vid vilket tryck bensinen självantänder. Dvs om din bil inte spikar på 95 oktan kommer det inte bli någon skillnad om du tankar 98. 98 oktan krävs på bilar med så högt cylinderkomp att bensinen självantänder innan tändstiftet tänder - så nej, du får troligtvis ingen effekthöjning alls..

Jo, jag håller med. Fast om man har en bil med ställbar tändning, är inte säker på ifall GTI bilarna har det men många Saab turbo har det iallafall, då kan man ladda fullt med en tidigare tändning och på så vis vinna lite (marginell) effekt med 98oktan.
Eller om man har en bil som är mappad eller chippad efter 98 oktan, (eller tändning som reglerar efter knacksensorn) så ska man köra på det för att den skall gå bra. Har man riktigt vass mapp så ska man aldrig gå under 98.

Men på din 740 så kommer du inte märka nån skillnad alls. "its in youre head"

945 Inlägg
21 december 2007
#15
d e enkelt å svaret finns redan tidigare i tråden, om du åker på 98 så motverkar du spikning......knacksensorer funkar ju lite olika, på vag motorer med turbo så ställer den ner förtändningen har jag för mig. På volvo tror jag att den öppnar wasten för at sänka laddtrycket, e inte säker . men hur som helst 98 om du vill undvika spontanantändning smile några fler hästar får du inte, men du bibehåller däremot effekten hela vägen i registret smile

blinka blått om du vill rejsa!

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 december 2007
#16
TBOC_Razor skrev:
speedfreak racing skrev:
axelj skrev:
skillnaden mellan 95 och 98 oktan är vid vilket tryck bensinen självantänder. Dvs om din bil inte spikar på 95 oktan kommer det inte bli någon skillnad om du tankar 98. 98 oktan krävs på bilar med så högt cylinderkomp att bensinen självantänder innan tändstiftet tänder - så nej, du får troligtvis ingen effekthöjning alls..

där sa han det som va värt å veta..

För att kunna få en effektökning som är kännbar så krävs att du mappar om bilen för 98 oktan.cool

Om man har en saab som "mappar om sig själv" efter vilken soppa man kör på då ??

Har för mig att jag sett nått i manualen om att den känner av om man kör med 95 och att det går lika bra som 98 (på det sättet att det inte skadar något alltså) men med 98 så får man lite bättre prestanda.

Så om man har en bil som känner av soppa-typen händer det verkligen något märkbart då ??

Tänkte passa på att fråga eftersom tanken börjar bli torr och jag måste snart fylla på ändå wink

Om det är så att bilen "mappar om sig" så kan man vinna en hel del effekt på 98 kontra 95. Speciellt med turbo. Men du kan inte tanka lite och tro du märker nåt. Du lär få fylla och sedan köra minst två tankar för att det ska bli "rent" i tanken. Jag tycker du ska tanka V-power istället. Det är mycket bättre kvalitet.

Om man kan ställa om tändningen så kan man vinna en hel del på en liten sugis också. Hondas gamla motorer (D16) men även Toyotas 1.6 or vinner en hel del på mer oktan och tidigare tändning. Detta beror på att de är tänkta för typ 91 oktan. Min Hondamotor ger ca 10 hästar mer med rätt tändning och v-power. Det är mer än 7% extra. Med en korrekt om-mappning skulle det bli ännu mer.
Jag är däremot mycket tveksam till att en Volvospis får samma effekthöjning även om man lattjar med tändningen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

huh?
10 427 Inlägg
22 december 2007
#17
Lite större skillnad mellan 92 oktan och 95 oktan (kanske inte så relevant i Sverige längre).

Citat från ett test av 740 GLE 16 Valve 1989 med tomatlåda från tidningen Wheels i Australien:

"Back to the test strip we went, the tank brimming with Shell Ultra-Hi at 63c a litre versus 52c for the regular 92 octane Ultra. Result: Instant improvement, although the 16-valve is by no means a performance car."

Att köra på 92 oktan:

"The engine will still run without pinging, courtesy of it's knock-sensor, but output, says Volvo, is down by as much as 25 percent"


1 587 Inlägg
22 december 2007
#18
Jag kör alltid min bil på 98 big_smile !!! funkar fint men lite dyrare tongue


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
22 december 2007
#19
Severin skrev:
Jag kör alltid min bil på 98 big_smile !!! funkar fint men lite dyrare tongue

Frågan är hur mycket dyrare det blir.
Jag har testat lite med både 95 och 98, och resultatet verkar var att bilen drar lite mindre bensin med 98.

Dyrare att tanka, men man kommer längre.
Skillnaden i effekt har jag dock inte märkt så mycket av.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 december 2007
#20
John87 skrev:
Severin skrev:
Jag kör alltid min bil på 98 big_smile !!! funkar fint men lite dyrare tongue

Frågan är hur mycket dyrare det blir.
Jag har testat lite med både 95 och 98, och resultatet verkar var att bilen drar lite mindre bensin med 98.

Dyrare att tanka, men man kommer längre.
Skillnaden i effekt har jag dock inte märkt så mycket av.

Min förra leksak, helt elektroniskt allting och med turbo, gick på 0.95 med 98oktan, men drog 1.05 med 95. Skillnaden i effekt var precis märkbar. Jag tjänade alltså pengar på att köra 98.
Min nuvarande leksak (simpelt sprut - allt manuellt) drar mer med 99 (v-power) men blir betydligt roligare att köra då effekten är kraftigt märkbar.

Finns bara ett sätt att veta: testa. Alla motorer beter sig olika.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök