En regnig Söndag i Juli 2017 fick denna 240 en rejäl omgång. Bilen hade körts i 34 år på våra vägar och hade ett bra helhetsintryck. Ägaren, som nyss köpt bilen, lånade ut den till en kvinna i 20-årsåldern som aldrig kört en bakhjulsdriven bil innan, och som tidigare visat att hon inte är speciellt kapabel bakom ratten. Bilen är en Volvo 244 1984, med B21 förgasarmotor och 4-växlad manuell låda, oskruvad (förutom blinkers, grill) med 22 000 mil.
Här anlände jag till olycksplatsen och såg att föraren lyckats ställa bilen på en stenbarriär, samt flyttat på en av de tunga stenarna 1-2 meter, samt pajat en vägskylt. Enligt föraren så fick hon sladd när hon körde ut ur rondellen för ''det var halt''. Hon kom från höger på bilden där en ICA butik finns. Baken på bilen har kastas 180 grader samtidigt som bilen flugit upp på trottoaren och sedan lagt sig på stenarna, på något sätt. Varken jag, ägaren eller föraren själv kan begripa hur det gick till.
40 km/h hastighetsgräns här.. Ser ut att ha gått lite fortare kanske. Jag kan inte fatta hur bakhjulen hoppat upp på trottoaren utan att slå i kanten, inte heller förstår jag hur bilens underrede landat på de 50 cm höga stenarna.
En traktor kom till platsen för att lyfta bort Volvon.
Nu när bilen var på marken kunde man se skadorna. Dörr vänster bak var kvaddad, tröskeln under likaså. Hela tröskeln blev inte sne, bara den yttre plåten. Förardörren, tröskeln under och framskärmen fick bulor. Spoilern fram och motorplast knäckta. Bilen kunde köras från platsen men körde snett. Jo, däcken var gamla.
Skadorna på underredet, kylarbalken fick en bula efter den lade sig på stenbarriären. Länkarmen vänster fram blev sne som man tydligt ser på bilden. Framvagnsbalken och krängningshammare blev lite snea också.
Här är en bild på hur olyckan gick till enligt föraren. Jag tror faktiskt att hon kom från norr, då hon inte lyckats få upp den farten i rondellen från öst. Men det kanske är möjligt, vem vet.
Så här ser bilen ut nu, ägaren har brist på tid att laga bilen, det pågår rostlagning. Ägaren söker framskärmar i samma färg, om någon har till salu i Västra Götaland/Jönköping så skulle det vara bra. En röd vänster bakdörr utan nedre list hade varit bra också.