Dem originalsystem som jag lyssnat på är dels det som "C70" nämner i just en C70 (på Bilia Haga Norra), dels ett Audi BOSE (kommer ej ihåg vad de kallade det, men det var "värstingen" det med) i en A6, sen har jag dessutom själv haft Audi Concert/BOSE i en egen A6a 2.7Avant jag hade, och jag har just nu BOSE i min Mazda6.
Inget utav dem har varit tillräckligt bra, Mazdan har jag ej åtgärdat så där lyssnar jag till 99% på radion, för då spelar det ingen roll vad man har...
Men, visst har originalsystemen blivit bättre, biltillverkarna jobbar mycket med detta, OCH DE LÄR SIG UTAV OSS som tävlar, det ser man inte minst på högtalarplaceringarna i många fall. Nya bilar har högtalarplaceringar och vinklingar som vi haft 2-3 år tidigare...
Sen är det som så att alla har sin egen referensram. Och för säkert 9 av 10 så är de extra 17500 kronorna väl investerade pengar, de för en förbättring av ljudet, det slår ej så hårt på kalkylen och de har ej bättre ljudkunskaper och ljudambitioner än att det är ett bra köp. Och isåfall är väl allt frid och fröjd.
Men kom inte och försök säga till en som kan HiFi och som tävlar i det att dagens ljudsystem är lika bra som tävlingsbilarnas, för det är dem inte. De är inte ens nära...
/Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!