2748
Sök

Förvånansvärt bra orginalljud i Volvo bilar!

Norrlänning
1 453 Inlägg
17 januari 2009
C70 skrev:
Pajkastning?

Jag säger inte att det inte finns bättre ljudsystem, för det finns det absolut. Jag har lyssnat på (hem)system som är snordyra och det låter så otroligt bra. Tråden heter förvånansvärt bra orginalljud i Volvobilar. Det är det verkligen. Om man köper en jättedyr BMW X5 med värsta stereon och tror att man ska få en superanläggning så blir man besviken. Eftersom Volvos premum sound låter mycket bättre (enligt mig). Audis B&O-system låter GRYMT, men det kostar o andra sidan liiite till wink

Jag kan ju inte svara för alla volvomodeller, men om ja jämför T.ex. Audi A6 C6 mot Volvo V70 så vinner Audin med hästlängder. Bmw är jag också väldigt besvikna på.  Visst är volvos ljud bra, men ja tycker allmännt VAG bilarna har bättre.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

1 631 Inlägg
18 januari 2009
C70 skrev:
Audis B&O-system låter GRYMT, men det kostar o andra sidan liiite till wink

Detta system har jag lyssnat på en längre stund i två olika bilar (A5 och A4). Och du tycker det låter "GRYMT"? Tycker du det är bättre eller sämre än C70?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
18 januari 2009
gurenius skrev:
C70 skrev:

Detta system har jag lyssnat på en längre stund i två olika bilar (A5 och A4). Och du tycker det låter "GRYMT"? Tycker du det är bättre eller sämre än C70?

Gurra,

de har inte direkt samma erfarenhet inom bil HiFi som vi har....detta är lönlöst att försöka få dem att förstå. De kommer inte fatta förrän den dan de sätter sig i en skaplig tävlingsbil - då kommer de tycka att originalsystem är lika "icke prisvärda" som vi tycker - förutsatt att de kan lyssna.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

424 Inlägg
18 januari 2009
gurenius skrev:
C70 skrev:

Jag menar Bang & Olufsen Advanced Sound System som kostar 70 000kr extra. Det finns inte till A4 och A5. Man kan välja till det på t.ex S8. Ja, det låter bättre. Vore skandal annars för 70 000kr...

jonash skrev:
Gurra,

de har inte direkt samma erfarenhet inom bil HiFi som vi har....detta är lönlöst att försöka få dem att förstå. De kommer inte fatta förrän den dan de sätter sig i en skaplig tävlingsbil - då kommer de tycka att originalsystem är lika "icke prisvärda" som vi tycker - förutsatt att de kan lyssna.

En fråga, har ni problem att jag betalar 17500kr för ett orginal värstingsystem? Jag är inte med här riktigt. Om jag skulle vilja ha en bil att tävla med i sm i billjud så hade jag köpt det. Men jag är inte intresserad av det. Jag vill ha ett snyggt integrerat infotainmentsystem från fabrik som innehåller allting. Jag skulle aldrig börja 'riva' i en bil för 800 000kr....

Jag har fortfarande inte fått svar på om ni som klagar har lyssnat på Premium Sound i en ny Volvobil (MY09)?

Sen Ellertz, skulle Audis system i A6 vara bättre för att det sitter tre högtalare i varje dörr? För det har jag i Volvon också roll....Det kostar 8000kr extra till A6. Jag skulle vara extremt förvånad om det är ett värstingsystem eftersom tyskarna brukar ta enormt betat för sina grejer. Navin kostar t.ex 35000kr. roll
Senast redigerat av C70 (18 januari 2009)

1 631 Inlägg
18 januari 2009
C70 skrev:
En fråga, har ni problem att jag betalar 17500kr för ett orginal värstingsystem? Jag är inte med här riktigt. Om jag skulle vilja ha en bil att tävla med i sm i billjud så hade jag köpt det. Men jag är inte intresserad av det. Jag vill ha ett snyggt integrerat infotainmentsystem från fabrik som innehåller allting. Jag skulle aldrig börja 'riva' i en bil för 800 000kr....

Absolut inte. Det är det många som gör. 17500 är inte speciellt mycket pengar när man köper ny bil.

Jag vill ha ett integrerat system som dessutom låter tillräckligt bra. Det har jag aldrig upplevt från ett originalsystem.

C70 skrev:
Jag har fortfarande inte fått svar på om ni som klagar har lyssnat på Premium Sound i en ny Volvobil (MY09)?

Nej. Men jag gör det gärna. For det record: Vi klagar inte, det är intressant diskussion!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Norrlänning
1 453 Inlägg
18 januari 2009
C70 skrev:
gurenius skrev:
C70 skrev:

Jag menar Bang & Olufsen Advanced Sound System som kostar 70 000kr extra. Det finns inte till A4 och A5. Man kan välja till det på t.ex S8. Ja, det låter bättre. Vore skandal annars för 70 000kr...

jonash skrev:
Gurra,

Sen Ellertz, skulle Audis system i A6 vara bättre för att det sitter tre högtalare i varje dörr? För det har jag i Volvon också roll....Det kostar 8000kr extra till A6. Jag skulle vara extremt förvånad om det är ett värstingsystem eftersom tyskarna brukar ta enormt betat för sina grejer. Navin kostar t.ex 35000kr. roll

Det har jag aldrig sagt... Men ja tycker VAG bilarna har ett bättre ljud än volvo helt enkelt. BOSE systemet är väl ingen supervärsting. Men ja tycker det låter riktigt bra. Mycket bättre än vad jag nånsin hört ifrån någon volvo. Sedan är ju Bang och Olufsen ljudet ett mindre mästerverk.

- Har du champagne?

424 Inlägg
18 januari 2009
Ellertz skrev:
Det har jag aldrig sagt... Men ja tycker VAG bilarna har ett bättre ljud än volvo helt enkelt. BOSE systemet är väl ingen supervärsting. Men ja tycker det låter riktigt bra. Mycket bättre än vad jag nånsin hört ifrån någon volvo. Sedan är ju Bang och Olufsen ljudet ett mindre mästerverk.

Om du tycker det så har jag två olika "teorier". 1. Du har aldrig lyssnat i en ny Volvobil. 2. Om du har gjort det så var det nog "Performance" med 6 högtalare du lyssnade på, inte Premium Sound!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
19 januari 2009
Dem originalsystem som jag lyssnat på är dels det som "C70" nämner i just en C70 (på Bilia Haga Norra), dels ett Audi BOSE (kommer ej ihåg vad de kallade det, men det var "värstingen" det med) i en A6, sen har jag dessutom själv haft Audi Concert/BOSE i en egen A6a 2.7Avant jag hade, och jag har just nu BOSE i min Mazda6.

Inget utav dem har varit tillräckligt bra, Mazdan har jag ej åtgärdat så där lyssnar jag till 99% på radion, för då spelar det ingen roll vad man har...

Men, visst har originalsystemen blivit bättre, biltillverkarna jobbar mycket med detta, OCH DE LÄR SIG UTAV OSS som tävlar, det ser man inte minst på högtalarplaceringarna i många fall. Nya bilar har högtalarplaceringar och vinklingar som vi haft 2-3 år tidigare...

Sen är det som så att alla har sin egen referensram. Och för säkert 9 av 10 så är de extra 17500 kronorna väl investerade pengar, de för en förbättring av ljudet, det slår ej så hårt på kalkylen och de har ej bättre ljudkunskaper och ljudambitioner än att det är ett bra köp. Och isåfall är väl allt frid och fröjd.

Men kom inte och försök säga till en som kan HiFi och som tävlar i det att dagens ljudsystem är lika bra som tävlingsbilarnas, för det är dem inte. De är inte ens nära...

/Jonas

Norrlänning
1 453 Inlägg
19 januari 2009
C70 skrev:
Ellertz skrev:

Om du tycker det så har jag två olika "teorier". 1. Du har aldrig lyssnat i en ny Volvobil. 2. Om du har gjort det så var det nog "Performance" med 6 högtalare du lyssnade på, inte Premium Sound!

Jag har åkt 2 nya volvo... En ny V70 - 09 med 10 högtalare och en V50 -06 med "värsta" ljudet. Visst var det bra ljud men ja tycker ändå VAG har bättre.

- Har du champagne?

Norrlänning
1 453 Inlägg
19 januari 2009
jonash skrev:
Dem originalsystem som jag lyssnat på är dels det som "C70" nämner i just en C70 (på Bilia Haga Norra), dels ett Audi BOSE (kommer ej ihåg vad de kallade det, men det var "värstingen" det med) i en A6, sen har jag dessutom själv haft Audi Concert/BOSE i en egen A6a 2.7Avant jag hade, och jag har just nu BOSE i min Mazda6.

Inget utav dem har varit tillräckligt bra, Mazdan har jag ej åtgärdat så där lyssnar jag till 99% på radion, för då spelar det ingen roll vad man har...

Men, visst har originalsystemen blivit bättre, biltillverkarna jobbar mycket med detta, OCH DE LÄR SIG UTAV OSS som tävlar, det ser man inte minst på högtalarplaceringarna i många fall. Nya bilar har högtalarplaceringar och vinklingar som vi haft 2-3 år tidigare...

Sen är det som så att alla har sin egen referensram. Och för säkert 9 av 10 så är de extra 17500 kronorna väl investerade pengar, de för en förbättring av ljudet, det slår ej så hårt på kalkylen och de har ej bättre ljudkunskaper och ljudambitioner än att det är ett bra köp. Och isåfall är väl allt frid och fröjd.

Men kom inte och försök säga till en som kan HiFi och som tävlar i det att dagens ljudsystem är lika bra som tävlingsbilarnas, för det är dem inte. De är inte ens nära...

/Jonas

Hahahahaha!  Snacka storhetsvansinne....  Så ett värstingsystem från VAG duger inte åt dej? Sen vet ja inte vad du har lyssnat i för A6. För Bose systemet i nya A6 C6 karossen har knäckt många "proffstyckare" som dej. Troligtvis har du kanske fått försämrad hörsel efter allt "proffsbyggande".

- Har du champagne?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
19 januari 2009
Ellertz skrev:
Hahahahaha!  Snacka storhetsvansinne....  Så ett värstingsystem från VAG duger inte åt dej? Sen vet ja inte vad du har lyssnat i för A6. För Bose systemet i nya A6 C6 karossen har knäckt många "proffstyckare" som dej. Troligtvis har du kanske fått försämrad hörsel efter allt "proffsbyggande".

Det är inte värt att diskutera med dig förrän du lyssnat i en tävlingsbil.

Återkom gärna sen. Innan dess gör du dig inte besvär, och inte jag med dig heller.

Tack.

/Jonas

Team dBakuten
3 453 Inlägg
19 januari 2009
jonash skrev:
Ellertz skrev:

Det är inte värt att diskutera med dig förrän du lyssnat i en tävlingsbil.

Återkom gärna sen. Innan dess gör du dig inte besvär, och inte jag med dig heller.

Tack.

/Jonas

Håller med dig Jonas.. Jisses.. Du jag MÅSTE få en provlyssning i din bil i sommar.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 534 Inlägg
19 januari 2009
Polaren har alpines tilläggs paket i sin s60 t5
Jag tyckte det lät skitbra första gången jag hörde det, han med.

Nu efter att ha lyssnat på tävligs bilar osv kan jag säga att det inte har en chans...

Random Hero
4 047 Inlägg
19 januari 2009
man kan ju inte jämföra en tävlingsbil i ljud mot en bil från fabrik med "värstingpaket" =P
de e ju som dag o natt

Dog food lid. Backwards

128 Inlägg
19 januari 2009
De dunkar ju faktist skit bra  i min KIA cee´d SW cooltongue

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.

151 Inlägg
19 januari 2009
-"Jag kan vilken dag som helst sätta ihop ett LJUDpaket för 17500 som både låter tonalt bättre än ditt system i C70n, OCH som dessutom har bättre tekniska kvaliteter"

Tvivlar inte en sekund på att ljudet gå att få bättre om man kan hifi... men Jonash kan du inte skriva vad du hade köpt för grejjer för 17500 som hade spelat ifrån C70:in ? Hade varit intressant att veta.

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

1 727 Inlägg
19 januari 2009
Jag har hört en rätt bra setup, inklusive en Trius(nu blir Jonas glad) och en lös diskant uppe mot rutan.
Orginal mid (9") o lite slutsteg på det så kommer man långt, ny CD ej att förglömma(om man vill).

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 634 Inlägg
19 januari 2009
Lyssnade i kollegans BMW M3 med HK-systemet, han tyckte det var det bästa han hört. Jag tyckte det lät katastrofalt. Gjorde ju ont i öronen så fort gitarren började spelas, och då hade vi inte ens höjt volymen nåt speciellt, och basen... Den lät som en annan billjudspolare uttryckte det "som man slår ihop två plankor",

Sedan tycker jag det är förvånansvärt dåligt ljud orginal i nya bilar för så mycket pengar folk får betala för det.

Tack för mig.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 januari 2009
andreas_gbg_ skrev:
Sedan tycker jag det är förvånansvärt dåligt ljud orginal i nya bilar för så mycket pengar folk får betala för det.

Det är just den saken vi försöker påpeka....att i förhållande till vad man får betala så låter det SKIT.
Men NEJDÅ det örat vill folk inte lyssna på....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 januari 2009
raliman08 skrev:
-"Jag kan vilken dag som helst sätta ihop ett LJUDpaket för 17500 som både låter tonalt bättre än ditt system i C70n, OCH som dessutom har bättre tekniska kvaliteter"

Tvivlar inte en sekund på att ljudet gå att få bättre om man kan hifi... men Jonash kan du inte skriva vad du hade köpt för grejjer för 17500 som hade spelat ifrån C70:in ? Hade varit intressant att veta.

Jag kan nog sätta ihop 10st olika paket, men det startar med en CD för kanske 3000spänn, en RF3sixty eller Audison Bit1, en bas för 1500, ett 6.5tums framsystem för 2500-3000kr och sen en fyrkanalare till det för resten av budgeten. Dvs runt 4000kr för steget.

Om man nu vill ha BÅDE tonalitet och tekniskt korrekt. Vill man enbart ha ok tonalitet men MYCKET bättre drag jfrt med original, så duger en CD för typ 4 med DSP chip, substeg för 4, framsystemssteg för 2, framsystem för 2.5 och basar för 5.

mvh Jonas

Sök