2486
Sök

ingen av bensin pumparna går o ingen gnista på bil:(

22 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#1
Tja min bil har varken gnista från tändkablarna eller tändspolen o så går ingen av pumparna när man vrir på nyckeln men om man trycker ihop relät så börjar pumparna o gå men fortfarande ingen gnista. så ja grunar om nån vet va det kan va för fel:( o alla tänd delar är bytt så som tändkabla tändspole fördelarlocket o rotorn o tändmodulen är bytt o ändå ingen gnista... tack på förhand mvh jimmy

det är en 740 GLE 88a mekanist insprut på den
Senast redigerat av D24_TDR (24 december 2007)

\,,/(> <)\,,/ Rakt 3tum är som ljuv musik för öronen:D\,,/(> <)\,,/

21 761 Inlägg
23 december 2007
#2
Tror nog ändå på relät.

Vilken av bilarna, 740 GLE eller?

8 156 Inlägg
23 december 2007
#3
Byt relät, sen kolla igen. Det kan ju vara något mer som gått sönder också?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

22 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#4
ja det är en gle så det är e motorn har bytt relä o det blir ingen skildnad o så har ja bytt det stora runda grejen som sitter vi reläna o o det blev ingen skilnad det heller så

\,,/(> <)\,,/ Rakt 3tum är som ljuv musik för öronen:D\,,/(> <)\,,/

21 761 Inlägg
23 december 2007
#5
Hmm, vad menar du egentligen med "om man trycker ihop relät"?

Menar du att du tvångstrycker ihop kontakterna inuti relät eller?

601 Inlägg
23 december 2007
#6
D24_TDR skrev:
ja det är en gle så det är e motorn har bytt relä o det blir ingen skildnad o så har ja bytt det stora runda grejen som sitter vi reläna o o det blev ingen skilnad det heller så

Den stor runda grejen vid reläna e ljusrelä tongue

Men låter som de kan va de vita relät du ska byta. brukar spöka på volvosarna

22 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#7
det vita??? soppa relät är grönt på E motorn det är på F som dom är vita o ja har bytt relät o ändå så funkar det inte o börjar bli gött grinig nu på den.
men kan det va nå med kontakten bakom täningslåset o göra i fall det ä glapp där???

\,,/(> <)\,,/ Rakt 3tum är som ljuv musik för öronen:D\,,/(> <)\,,/

22 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Hmm, vad menar du egentligen med "om man trycker ihop relät"?

Menar du att du tvångstrycker ihop kontakterna inuti relät eller?

ja

\,,/(> <)\,,/ Rakt 3tum är som ljuv musik för öronen:D\,,/(> <)\,,/

486 Inlägg
23 december 2007
#9
Har du hallgivare i fördelaren på bilen? Om de e paj så får du varken gnista eller bensin.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

22 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
#10
ja det är ju det ja har. så om den är skrot så får den inget av det då???

\,,/(> <)\,,/ Rakt 3tum är som ljuv musik för öronen:D\,,/(> <)\,,/

246 Inlägg
24 december 2007
#11
Du borde ha någon fungerade tändmodul
Eller har du en tändimpulsgivare monterad på låden??
Dom är sjuka ofta..Då bryts både tändning o sprut finns på Mekonomen o köpa..

812 Inlägg
24 december 2007
#12
byt box..  hadde nästan samma problem med min 16v..  jag hadde gnista men den va dålig som fan å bilen funkade bara om ja tryckte ihopp bläcken..  vet tyverr inte vilken kabel de e man ska mäta på som går från boxen men finns de ingen ström där så byt box så startar den nog..  är de till den du ska sälja lr??

man lever bara en gång..

22 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
#13
pimpad740 skrev:
byt box..  hadde nästan samma problem med min 16v..  jag hadde gnista men den va dålig som fan å bilen funkade bara om ja tryckte ihopp bläcken..  vet tyverr inte vilken kabel de e man ska mäta på som går från boxen men finns de ingen ström där så byt box så startar den nog..  är de till den du ska sälja lr??

det är en e motor så har ingen box på den. ja det är det typiskt att den ska börja krångla när man ska sälja den:(

\,,/(> <)\,,/ Rakt 3tum är som ljuv musik för öronen:D\,,/(> <)\,,/

812 Inlägg
24 december 2007
#14
jo om du kollar under mätar huset har du en box på dom jävlarna annars kan dom sitta på gammla vanliga stället..

man lever bara en gång..

22 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
#15
pimpad740 skrev:
jo om du kollar under mätar huset har du en box på dom jävlarna annars kan dom sitta på gammla vanliga stället..

ok det viste fan itne ja att det satt nån box får kolla på det sen

\,,/(> <)\,,/ Rakt 3tum är som ljuv musik för öronen:D\,,/(> <)\,,/

812 Inlägg
24 december 2007
#16
nej den sitter ju på ett så dumt ställe..  man får kolla noga som faaen..

man lever bara en gång..

22 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
#17
ok ska göra det. men kan det möjligen va typ täninslåset elle kontakten till täningslåse eller den givare som sitter på fördelaren som spökar???

\,,/(> <)\,,/ Rakt 3tum är som ljuv musik för öronen:D\,,/(> <)\,,/

1 948 Inlägg
24 december 2007
#18
du skriver lite dåligt om vad det e för bil samt motor och årsmodell... men om jag förstått det rätt så handlar det om en volvo... kan vara en givare som sitter på svänghjulet mellan motor och låda som gått sönder...

för om jag minns helt rätt så om den pajjar så får bilen varken soppa eller gnista. går att byta ovanifrån och ska inte kosta mer än en 350 kr ny.

21 761 Inlägg
25 december 2007
#19
740 GLE-88 med B230E, K-Jet insprutning. Hallgivaren i fördelaren, inte på svänghjulet.

Är ändrat i första inlägget såg jag nu.

Kollade nyss i ett elschema för 240 med K-Jet. Det går en kabel från tändspolen till ena ingången på pumprelät, ser ut som en sorts timerkrets eller så. Tomas_H skrev att om hallgivaren i fördelaren inte fungerar så får du varken soppa eller gnista, då är det nog den där timerkretsen som alltså inte får signal från tändspolen kan jag tänka mig.

Får den ingen signal så drar inte heller relät och därför startar inte pumparna, låter logiskt tycker jag. Båda pumparna styrs nämligen av relät enligt schemat.
Senast redigerat av Drönirettab (25 december 2007)

486 Inlägg
25 december 2007
#20
Systemet är konstruerat så, att om det inte kommer någon gnista så är det meningslöst att skicka på soppa, så pumpen stängs av. Typ. 
Glapp i hallgivaren i fördelaren är ett ganska vanligt fel. Det kan räcka att slå lite på den för att den ska börja funka igen. Det bästa är att låna en av någon att testa med, för jag har för mig att dom e rätt dyra på Volvo, typ 800kr.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!


Sök