2964
Sök

Trimtips till Volvo v40 Turbo

47 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#1
Jag har precis köpt mej en volvo v40 turbo. Men tyver nega tiva saker jag hört konfilter suger in mycket skräp i motorn inte bra . Motorn går inte korekt med dumpventil. Å det håller inte riktigt för att cipas. vad kan man göra för att var snäll mot bilen men ändå göra detta eller skall man låta det var orginal?

Hojmek
748 Inlägg
30 december 2007
#2
Chippa kan du ju göra, men skit som sagt i öppendumpventil då den gör mer skada än nytta, öppet luftfilter pratas det mycket om, jag kör med öppet har inte haft några problem alls men folk tycker och tänker olika. Sägs att dte ska dra in mer skit än standard filtret men jag tror mer på att man ska vara noga med att rengöra ett öppetfilter å vara noga med att olja in det. Sen om man köper ett lite dyrare märkesfilter tror jag man kan känna sig gansla säker.

Billackerare
87 Inlägg
30 december 2007
#3
Ett dyrare filter (upp emot 1000kr) är minst lika bra som ett orginal


"Unloaded"
1 557 Inlägg
30 december 2007
#4
Det här med rengörning ska väl också klargöras att du ska använda rätt "rengöringsmedel" samt låta filtret bli torrt, annars kan du skada LMM:en. Har också "hört" att öppna filter kan skada LMM på vissa bilar, men det vet jag tyvärr inget om.

Ta bilen till Autotech, Steg 1(som på i princip alla firmor är "chip" enbart), så får du ut mer effekt och i vissa fall bättre bränsleekonomi.

"When innovation meets passion!"

265 Inlägg
30 december 2007
#5
du kan köra uppet filter .ta bort dumpen  å köp ett bra filter inget billigt skit å så ska du skita i å olja in det med filter olja för det tycker inte lmm om big_smile

nu med 470 hk

Smålänning
7 883 Inlägg
30 december 2007
#6
Schniff skrev:
Ett dyrare filter (upp emot 1000kr) är minst lika bra som ett orginal

Nej, men det är NÄSTAN lika bra.

För att flöda mer måste man offra något, och i detta fallet filterverkan.

Men satsa du på öppet filter och chipp. Men köp ett dyrt öppet filter, så klarar sig motorn bättre än med budgetskit.
Men byt inte dumpventil. Den du har duhger gott och väl, och är bättre än en eftermarknads, och snällare mot turbon.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

"Unloaded"
1 557 Inlägg
30 december 2007
#7
X40Mackan skrev:
du kan köra uppet filter .ta bort dumpen  å köp ett bra filter inget billigt skit å så ska du skita i å olja in det med filter olja för det tycker inte lmm om big_smile

Det var väl iofs PRECIS det jag skrev om i mitt föregående inlägg: Låt filtret torka riktigt ordentligt när du rengjort det med rengöringsmedel/filterolja. Eller så kanske man vara ska tvätta med diskmedel och vatten big_smile

"When innovation meets passion!"

47 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#8
Ok så ett dyrt öppet filter och återcirkulerande dump ? å ett 2,5 tums avgaf från katten ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 december 2007
#9
Racer_Tobbe skrev:
Ok så ett dyrt öppet filter och återcirkulerande dump ? å ett 2,5 tums avgaf från katten ?

Chip, 2.5" från cat och ett K&N insatsfilter i boxen blir toppen.

eftermarknadsdump är absolut inget att sträva efter.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

486 Inlägg
30 december 2007
#10
torpis skrev:
K&N insatsfilter i boxen blir toppen.

Insatsfilter e det bästa på en sådan bil, för du får inte mer effekt med ett öppet filter. Snarare tvärtom. Men om det e ljudet man e ute efter så kan man kanske offra en hk eller två wink.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Fordonstekniker
157 Inlägg
31 december 2007
#11
Polaren köpte en s40 2,0 turbo och satte in 2,5tum rör och ett öppet filter... det slutatde med att han fick byta hela databoxen som inte var billig...hmm
Om du ska ha ett sportluftfilter ta då ett insats från KN istället för en billig kopia som sabbar bilen. Han felsökte bilen via data och de gav inget... efter databoxyte gick den bra men då va de på med orginalgrejjer direkt..


Lycka till//Niko

De ska vara mer än det verkar;)

246 Inlägg
1 januari 2008
#12
Chip med orgibalburk o sport filter
De är grejer..
Ingen LLM som cepar sig i alla fall..

47 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
#13
Niko_turbo skrev:
Polaren köpte en s40 2,0 turbo och satte in 2,5tum rör och ett öppet filter... det slutatde med att han fick byta hela databoxen som inte var billig...hmm
Om du ska ha ett sportluftfilter ta då ett insats från KN istället för en billig kopia som sabbar bilen. Han felsökte bilen via data och de gav inget... efter databoxyte gick den bra men då va de på med orginalgrejjer direkt..


Lycka till//Niko

Det där låter ju bara som han har hatt jäkla otur för nått sont har jag alldrig hört inan . eller har jag fel ?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 januari 2008
#14
Och vad är det som händer när ECU:n går sönder? Jag tror inte att det var annat avgassystem och annat filter som gjorde att nåt bände med boxen...


Forummoderator
10 576 Inlägg
1 januari 2008
#15
-98 är kända  för att ha strul med sian boxar...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

27 Inlägg
19 juni 2008
#16
Men kan ingen säga rakt av:? Om jag chippar min v40 2.0T ett steg ska jag byta filter och vilken dump skall man ha ?


224 Inlägg
19 juni 2008
#17
Rajs skrev:
Men kan ingen säga rakt av:? Om jag chippar min v40 2.0T ett steg ska jag byta filter och vilken dump skall man ha ?

du ska inte ha dump mer än den som sitter orginal.
köp ett chipp och insatts filter och större avgassystem i stället.
och om du är ute efter ljudet så plocka bort skummgummit i locket i filterboxen.

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 juni 2008
#18
Rajs skrev:
Men kan ingen säga rakt av:? Om jag chippar min v40 2.0T ett steg ska jag byta filter och vilken dump skall man ha ?

K&N insatsfilter.  Dump behöver du inte förrens du byter från original insprutningssystem.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

27 Inlägg
19 juni 2008
#19
Oki tackar så chipp och K&N filter räcker...


Forummoderator
10 576 Inlägg
19 juni 2008
#20
Rajs skrev:
Oki tackar så chipp och K&N filter räcker...

Sen komemr du ner och provåker Martins och min bil så kan vi snacka mer trimsteg sen  hihi big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök