3211
Sök

Systemkamera tips?

4 554 Inlägg
31 december 2007
va hade du tänkt att betala för en kamera?

1 893 Inlägg
31 december 2007
Jag köpte en Nikon D80 i somras. Det som gjorde att jag valde den framför D40/D40x var just att den har AF-motor i huset. Den har lite högre prestanda på annat också, men det är så marginelt att jag lätt hade köpt 40an.
Skilnade ligger i att jag ville ha ljus starka objektiv till kameran och man är lite begränsad om man måste ha AF-motor i objektiven.
Bla har jag skaffat ett AF 80-200 f/2.8 objektiv, köpte beggat på annons, 20 år gammalt o i perfekt skick för 3700:- Vill man ha motsvarande objektiv till 40an, måste man köpa AF-S 80-200 f/2.8. De billigaste AF-S jag sett, hargått på Tradera för runt 8-9000:-
Så även om kamera huset var dyrare, har jag sparat in det på objektiv.

Men det beror helt på vad du skall ha kameran till och vilka objektiv du kommer att behöva.
En D40x med 18-200VR objektiv medinbygt anti skak är en jätte bra kombination, som för många täcker alla foto behov. O byter man inte objektiv stup i kvarten, får man inte in damm o skit i kameran heller. De flesta objektiven i normal prisklass med inbygd AF motor är inte dåliga, men heller inte specielt ljusstarka (= lågt F-tal.) Det spelar ingen roll alls om man kan acceptera bilder tagna med blixt. Men vill man kunna ta kort i lite dunkelt ljus utan blixten, så räcker ljuset inte alltid till om man inte har bra objektiv, och ljus starka Nikon objektiv med AF motor, kostar fem sifrigt direkt. Jag kom runt det med motor i huset, för då passar alla objektiv tillverkade de senaste 40 åren. De passar på D40an också, men då får man fokusera manuelt. Vilket inte alltid är dåligt.

Jag vet inte hur det förhåller sig med andra kamera tillverkare. Jag köpte min Nikon just för att de hållit så hårt på bakåt kompabiliteten. Finns massor med super objektiv ute, som nya kostade 20-60000:- som man idag kan köpa för en bråkdel. Bara att montera på och börja fotografera. wink

Skall tillägga också att, D40/D40x är den minsta och lättaste system kameran på marknaden. D80an är lite större o lite tyngre. Man kan köpa båda med kit objektiv för under 10000:- idag, D40 för 5000:-. Nästa steg idag är D300, då kostar kamea huset 15000:-. Jämfört med D40/D80 är den bätre på allt utom vikt och storlek.

Oavsett märke du fastnar för, stirra dig inte blind på de sista megapixlarna. jag lät framkalla bilder i A4 storlek, tagna med min gamla 2Mpix kamera. En 8Mpix bild är "dubbelt så stor", alltså dubbelt så bred o dubbelt så hög. En 10Mpix är lite större ändå, men inte såmycket som siffran ger sken av.
Alla kameror från 6 Mpix o upp är mer än tillräckligt för vanliga amatör fotografer.
Vill man upp på "nästa nivå" i pixlar, måste man upp på 20Mpix. (Canon EOS D1 MArk III = 75'000:-)
Mycket viktigare är att du köper kameran med ett skarpt objektiv, än att köpa ett kamerahus med många Mpix.
För en vanlig användare skulle jag rekomendera en D40 (6Mpix) med 18-200VR. Kombon går på under 10000:- i paketpris.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
1 januari 2008
Kanonbra tips!
Snart dags att jaga kamera.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Smålänning
7 887 Inlägg
1 januari 2008
mickecorrado skrev:
Cullberg skrev:
Tack för alla bra tips, har kollat lite i tidning FOTO, där dom testar dessa modeller. Där vinner faktiskt, D40x över 400D! Jag hörde ngt om att man kunde ha fler "gammla" objektiv till 400D eftersom det var autofokus i huset, stämmer detta eller har D40x också detta?

Jag använder mina gamla ef objektiv till min canon 400d.  Därför valde jag Canon

Du kör med adapter då va?

alla EOS-objektiven från första eos i början på 80-talet passar rakt på 400D, men man kan köpa till adapter, tror den kostade 250  eller 300 kr så man kan använda gamla ojektiv till t.ex A1 eller F1. Farsan kör så. Dock så försvinner ett bländarsteg på 50 millimetaren med bländare 1,2 eftersom hålet är mindre i adaptern.

Jag valde Nikon D40x för att jag inte hade någon optik eller nått från början, så jag får bygga upp allt smile Det är en grym kamera.
Stämmer att den inte har AF-motor i huset, och av den anledningen så går det hålla nere priset. Går att använda vissa andra Nikkorobjektiv, men det är bara AF-S och AF-I (rätta mig om jag har fel) objektiven som har AF-motorn inbyggd i optiken, och alltså bara dom som man får AF med.
Men det behöver man inte bry sig så mycket om, då det är en vanligt kamera och alla vill tjäna pengar, så det finns ett mycket bra objektivsortiment, och objektiven kostar inte mer än till 400D.

Dock så har ju fortfaronde 400D fördelen av att ha ett ännu större sortiment, och sensorrengöring, vilket D40 inte har. Spelar mindre roll om man inte byter objektiv ofta, mer roll om man byter ofta...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

56 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
Tack för alla bra svar, Det jag vill lägga på en kamera ligger just nu på runt 6000:-
Har nu hört mycket bra om båda dessa kameror! Som sagt så kanske man lika gärna kan köpa D40x eftersom jag inte skall hålla på att byta objektiv i början i vilket fall, Jag måste lära mig att  handskas med bländaröppning bländartid fokusering mm mm! På 400D sidan ligger ju som sagt AF motor och linsrengöring på plussidan! Men å andrasidan så har d40x också bra saker! Sen läste jag att D40an var bättre när det var lite mörkare då den hade en lampa som lyste upp istället för som 400an att det blixtrade flera gånger innan man skulle ta bilden! Skall iväg idag och känna på vilken som känns bäst...

Golf gti 25 Jahre Jubileum

4 554 Inlägg
2 januari 2008
om du lägger på en 1000lapp till en k10d får du allväderskydd och skakreducering utöver af i objektivet självrengörning något jag tycker är helt klart värt

1 893 Inlägg
2 januari 2008
Jag hitade D40x med 18-55 objektiv, för 5500:-
Det ligger innom din budget, men jag råder dig att inte nöja dig med mindre än 18-70, helst 18-135, eller ännu bätre, 18-200. Men som du säkert gissar, så ökar inte bara bränvidden på mina föreslagna objektiv, utan också priset.
Samma gäller givetvis andra märken, jag kan bara tala för Nikon, då jag inte haft andra märken.

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
2 januari 2008
Jag köpte precis en pentax k100ds. Det var den som jag tyckte kändes som störst av dom uppräknade kamerorna här. "stora händer" Sen har den inbyggd AF i kamerahuset,skakreducering:)smile ,damm skakning för sensorn.

Sen det jag tyckte var bäst,Det som styrde mej till den här kameran. Är att den drivs på vanliga AA batterier, Kanske inte så bra om man fotar mycket. Men jag tycker det känns skönt. Att komma ifrån att man måste köpa special batterier,som man måste ladda upp innan man ska fota eller när dom blir ngt år eller felladdade så måste man köpa nya specialbatterier. Jag kan köpa nödbatterier på varje mack.

Diesel is the blood of satan.

1 893 Inlägg
2 januari 2008
Batteri tiden, var en av de största anledningarna till mitt kamera val.
Specen för D80an (D40an har liknande batteri och borde ha likvärdig batteri prestanda.) säger 2700 bilder per ladning. Men eftersom jag sällan använder kamerans blixt, då jag har en SB600-extern blixt med egna (AA) batterier, så räcker batteriet i regel till över 3000 bilder. När jag tagit över 1500 bilder, säger batteri statusen alltid över 50% kvar. Man klarar således en hel semester resa utan att behöva tänka på att ladda.

Så batteri tiden är helt klart en stor avgörande faktor för val av kamera.

237 Inlägg
7 januari 2008
Köpte en D40 igår, sinnessjukt nöjd med den.. nu är jag iofs amatör på alla finesser och allt man kan göra med en bild.. men vad jag fått fram av kvaliten på bilderna är att jag är riktigt nöjd.

Har inte lagt ner speciellt mycket tid på att forska men vet någon nån sida med lektyr om hur man får bra foton? Har mest chansat på mig och använt dom jag själv tycker är bra.

[img]http://www.danasoft.com/sig/Danijel51558.jpg[/img]

514 Inlägg
7 januari 2008
Här kan man tidningen digitalfoto gratis online: http://www.vpulp.se/digitalfoto.html Om nån är intresserad.. Brukar väl finnas endel matnyttigt i dom smile

old volkswagens never die they just get lower

86 Inlägg
7 januari 2008
Cullberg skrev:
Squadron skrev:
Nikon D40 är ju billig nu

D40x isåfall eftersom den är 10mpx och efterföljaren till D40, men har för mig att den inte har autofokus i Kamerahuset?

Det är ett försäljarargument. Om man nu inte har för vana att printa ut sina gigantiska bilder. Och då krävs skrivare där efter också.

att kamerahuset saknar autofokusmotor är lite trist håller jag med om.

D40 skulle jag köra på. prisvärd

En öl.. brukar leda till fler öl.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
8 januari 2008
Om man ville ha något som tog skitfina bilder men inte riktigt ville lägga runt 5-6 tusen utan kanske 3-4 för en lite mindre avancerad sak vad skulle folket rekommendera då ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

fotointresserad
2 307 Inlägg
8 januari 2008
TBOC_Razor skrev:
Om man ville ha något som tog skitfina bilder men inte riktigt ville lägga runt 5-6 tusen utan kanske 3-4 för en lite mindre avancerad sak vad skulle folket rekommendera då ??

kanske inte mindre avancerad men i ditt fall skulle jag kikat efter en beggad Canon eos 350d, dom går att hitta inom den prisklassen nu iaf..

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
8 januari 2008
Sen beror det ju lite på vad man vill bygga vidare på. Nikon D80 kan tex. köra med trådlösa blixtar, (SB-800). De trådlösa blixtarna har 3 grupper som i sin tur kan driva 3 till osv. tongue Den fungerar givetvis som en vanlig blixt också.
Men ett bra tips kan vara att kolla runt lite i släkten, se vad som finns, om du kan använda objektiv. För objektiv är dyra de med.
Som nämnt innan, känn på de olika modellerna, vilken ligger bäst i handen. Det är ju trots allt du som skall fota och gilla den.
Jag gillar inte objektiv där fokusringen sitter längst ut vis linsens glas, känns plastiga och risken att få med sina egna fingrar i bilden är ett faktum, (tänker på Canons kit objektiv 18-55 i första hand), men vet att Nikon också har sådant.
Jag kör med D80n och är helnöjd. Batteritiden är förvånansvärt bra, mycket bättre än vad jag kunde ha trott. Passade på att köpa ett extra batteri när jag köpte min, även stort minneskort för man vill ju inte bli ståendes med fullt kort. Vad gäller batterier så finns/fanns det inga "pirat" batterier utan bara Nikon original, vilket är lite dyrare. Vet ej hur det är till Canon.

Du kan ju alltid kolla in www.fotosidan.se om du vill läsa recensioner om lite kamera utrustning. wink

Oavsett vad du väljer får du en riktigt bra kamera, frågan är bara vad som är bäst för dig och vad du vill ge för den. tongue

//Edge

Sök