Jag köpte en Nikon D80 i somras. Det som gjorde att jag valde den framför D40/D40x var just att den har AF-motor i huset. Den har lite högre prestanda på annat också, men det är så marginelt att jag lätt hade köpt 40an.
Skilnade ligger i att jag ville ha ljus starka objektiv till kameran och man är lite begränsad om man måste ha AF-motor i objektiven.
Bla har jag skaffat ett AF 80-200 f/2.8 objektiv, köpte beggat på annons, 20 år gammalt o i perfekt skick för 3700:- Vill man ha motsvarande objektiv till 40an, måste man köpa AF-S 80-200 f/2.8. De billigaste AF-S jag sett, hargått på Tradera för runt 8-9000:-
Så även om kamera huset var dyrare, har jag sparat in det på objektiv.
Men det beror helt på vad du skall ha kameran till och vilka objektiv du kommer att behöva.
En D40x med 18-200VR objektiv medinbygt anti skak är en jätte bra kombination, som för många täcker alla foto behov. O byter man inte objektiv stup i kvarten, får man inte in damm o skit i kameran heller. De flesta objektiven i normal prisklass med inbygd AF motor är inte dåliga, men heller inte specielt ljusstarka (= lågt F-tal.) Det spelar ingen roll alls om man kan acceptera bilder tagna med blixt. Men vill man kunna ta kort i lite dunkelt ljus utan blixten, så räcker ljuset inte alltid till om man inte har bra objektiv, och ljus starka Nikon objektiv med AF motor, kostar fem sifrigt direkt. Jag kom runt det med motor i huset, för då passar alla objektiv tillverkade de senaste 40 åren. De passar på D40an också, men då får man fokusera manuelt. Vilket inte alltid är dåligt.
Jag vet inte hur det förhåller sig med andra kamera tillverkare. Jag köpte min Nikon just för att de hållit så hårt på bakåt kompabiliteten. Finns massor med super objektiv ute, som nya kostade 20-60000:- som man idag kan köpa för en bråkdel. Bara att montera på och börja fotografera.
Skall tillägga också att, D40/D40x är den minsta och lättaste system kameran på marknaden. D80an är lite större o lite tyngre. Man kan köpa båda med kit objektiv för under 10000:- idag, D40 för 5000:-. Nästa steg idag är D300, då kostar kamea huset 15000:-. Jämfört med D40/D80 är den bätre på allt utom vikt och storlek.
Oavsett märke du fastnar för, stirra dig inte blind på de sista megapixlarna. jag lät framkalla bilder i A4 storlek, tagna med min gamla 2Mpix kamera. En 8Mpix bild är "dubbelt så stor", alltså dubbelt så bred o dubbelt så hög. En 10Mpix är lite större ändå, men inte såmycket som siffran ger sken av.
Alla kameror från 6 Mpix o upp är mer än tillräckligt för vanliga amatör fotografer.
Vill man upp på "nästa nivå" i pixlar, måste man upp på 20Mpix. (Canon EOS D1 MArk III = 75'000:-)
Mycket viktigare är att du köper kameran med ett skarpt objektiv, än att köpa ett kamerahus med många Mpix.
För en vanlig användare skulle jag rekomendera en D40 (6Mpix) med 18-200VR. Kombon går på under 10000:- i paketpris.