3162
Sök

Kan jag ha dessa 6x9 till min stereo?

134 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
UNdrar om man kan spela med jbl gto937 på min stereo när stereon ligger på 4-8 ohm och högtalarna är på 2 ohm?.. Vet inte riktigt vad ohm är för något.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
5 januari 2008
Ohm är impendans. Ska du köra med de högtalarna får du seriekoppla dom så impedansen blir 4 ohm. Annars kommer inte stereon gilla det wink

134 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
ska jag sätta båda högtalarna till en kanal på stereon då??.. då Kommer vell inte allt ljud höras?

134 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
Någon som kan rita fort i paint eller nått och visa hur jag ska koppla?!
Senast redigerat av makaronisen (5 januari 2008)

134 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
?

210 Inlägg
5 januari 2008
koppla 6*9 på högtalarna i dörrarna.

Drive It Like You Stole It!
Raggar Vargen

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
5 januari 2008
Sätt högtalarna där du vill ha dom. Dra kablar fram till stereon. Kolla på skissen jag gjorde lite snabbt i paint.

http://img150.imageshack.us/img150/9523/skisszi3.th.jpg
Senast redigerat av Marcus_89 (5 januari 2008)

134 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
så man ska altså bara koppla e plus från ena och en minus från ena till + - till HU som valigt sen bara koppla ihop dom andra + - från högatalrna tillsmmans?.. Är dessa högtaler mer lättdriva än vanliga 4ohm eller vad är det för skillnad?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
8 januari 2008
bästa av allt e att ha e steg till dom.
Om inte ja missfinner mig så är väl dina 6x9er på 250watt va?

C H E V R O L E T <3

134 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
Koaxialhögtalare: Trevägs 6x9 tum. Membran i polypropylen (Plus one). Gummiupphängning. Mylar/Titanium diskant. Impedans 2ohm. Känslighet 94dB. Frekvensomfång 50-21000Hz. Effekttålighet 300W max. 100W RMS. Monteringshål 221x151mm. Monteringsdjup 75mm.

Jag ska skaffa ett steg allteftersom men tänkte köra på HU tillsdess.. vad för steg kan vara att rekomendera? det får vell vara ett 2kanaligt iallafal??.. Är inte dom också på 4 ohm eller fins det 2omh eller behöver jag seriekoppla där med??

134 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
om jag koplar så som på bilden kommer det inte fattas vissa ljud i musiken efterom jag bara kör på en högatalar utgång.. finns ju 4 en för vänster bak en för höger bak och samma fram

volvoraggare
4 776 Inlägg
10 januari 2008
makaronisen skrev:
om jag koplar så som på bilden kommer det inte fattas vissa ljud i musiken efterom jag bara kör på en högatalar utgång.. finns ju 4 en för vänster bak en för höger bak och samma fram

om du har 4 utågngar till bakre så har du höger plus och minus och vänster plus och minus

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

134 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
ja det finns självklar 4 sladdar till höger och vänster bak men ska jag bara använda tex vänster då eller?

735 Inlägg
10 januari 2008
köp ett monoblock till dom....högre o finnare ljud.

Sinus Live SL-A500 Mono Block       
www.carbonize.se

Kenwood KAC-5203
www.stylingbutiken.se

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.

16 197 Inlägg
10 januari 2008
blomisen skrev:

www.carbonize.se

Kenwood KAC-5203
www.stylingbutiken.se

monoblock till 6*9"???

"Testar man inte så får man aldrig veta"

735 Inlägg
10 januari 2008
evilaudio skrev:
blomisen skrev:

www.carbonize.se

Kenwood KAC-5203
www.stylingbutiken.se

monoblock till 6*9"???

tjaa, de går la me mono.
men de e ju bättre me 2 kan så man får i 4 ohm kom ja på nu...bra att du håller redan på en big_smile

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.

329 Inlägg
10 januari 2008
blomisen skrev:
evilaudio skrev:
blomisen skrev:

www.carbonize.se

Kenwood KAC-5203
www.stylingbutiken.se

monoblock till 6*9"???

tjaa, de går la me mono.
men de e ju bättre me 2 kan så man får i 4 ohm kom ja på nu...bra att du håller redan på en big_smile

Nivån på svaraen här är ju inte så hög...
vem fan kör ett mono block på ett par 6*9 or?? för det första så brukar inte mono blocken spela helöa registret vilket det ska göra om man kör ett par 6*9 or... efter som dom är byggda föra bas...

och hade jag varit dig så hade jag satsat på ett 4 kanals steg och kört steg på fram högtalarna me för det blir en jätte stor skilnad... annars ett 2 kanalare till 6*9 och dom flesta 2 kanals stegen är stabila ner till 2 ohm...

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

134 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
det finns ju en plus och minus för vänster och en plus och minus för höger.. ska jag då bara koppla dom på vänster eller höger eller ska jag koppla så det blir på båda om det går??

Cruel
18 januari 2008
Vad e det för dum sak som rekomenderar ett monoblock till ett par koaxialer?

liksom Live blocket spelar i freqvens omfång 10hz - 500hz
högtalaren spelar väl ungefär mellan 25hz - 25khz

ganska stor skillnad.. bara basen skulle användas i högtalaren + att den skulle försöka spela ljud som inte ens högtalaren klarar.

Ne satsa på ett 2 kanaligt steg till 6x9 orna.
och är det inte några värsting koaxialer så går det faktiskt att köra dom på stereon direkt.
men ett 2 kan kostar inte många kronor från tex. kenwood.

//cruel
Senast redigerat av Cruel (18 januari 2008)

21 761 Inlägg
18 januari 2008
makaronisen skrev:
det finns ju en plus och minus för vänster och en plus och minus för höger.. ska jag då bara koppla dom på vänster eller höger eller ska jag koppla så det blir på båda om det går??

Om du ska driva de där 6x9" högtalarna på din stereo så kopplar du lämpligast in dem på varsin bakkanal, alltså vänster 6x9 på vänster bakkanal och höger 6x9 på höger bakkanal. Det kommer att fungera, men stereon kommer att bli ganska varm eftersom högtalarnas impedans är 2 Ohm och en vanlig bilstereo inte egentligen är gjord för 2 Ohm.

Som sagt går det att koppla dem på stereon, men ett slutsteg är alltid bättre. Herr Nilsson skriver ju också att de flesta (i princip alla) 2-kanals steg är stabila ner till 2 Ohms impedans, dvs de tål att driva tex dina 6x9" högtalare.

Bäst är, som han också skriver, att istället ha ett 4-kanals steg därför att då kan du även koppla in framhögtalarna på det steget också. Även där blir ljudet alltid bättre än att driva med bilstereon.

Sök