apoteket00 skrev:
tjenare eftersom många av forumets medlemmar har problem med sina slutsteg, många stänger av sej och basarna/högtalarna slår o kontrolerat så finns det lite saker att tänka på när man ansluter att slusteg.
1 att ha tjocka kablar hjälper inte om man inte ansluter kablarna ordentligt. att ha bra batteri kontakter, att få till så att den griper runt batteripolen är grymt viktigt. det finns flera eftermarknads produkter som griper på ett annorlunda vis gentemot originalskon.
2JORDPUNKTEN 99% av felen ligger här, helst skall man ohm mäta motståndet mellan bilens jordpunkt och den tänkta jordpunkten. kolla så jordpunkten sitter i en plåt som inte är limmad i karossen. och använd ordentliga jorddon, inte en vanlig kabelsko utan med skruv som klämmer kablen. vid självajordpunkten är det viktigt att den är plåtren, och e man inte säker finns taggbrickor som biter i plåten.
DE VANIGA FELEN ORSKADE AV DÅLIG STRÖM:
varma slutsteg som vid för låg spänning brinner. brinner de inte så slår skyddskretsarna av slusteget skPROTECTION.
har du dålig jordpunkt stjäl ofta slutsteg ström vialågnivån och sen får du störningar som följd. störningar som gör att högtalarna,ofta basar som slår konstigt då de drar mycke ström.
så kolla era kablar/anslutningar och använd säkring!
mvh trucken team ljudbyggaren