Dann3 skrev:
Jag har följande:
GAIN
LOW PASS FILTER
SUBSONIC FREQ
BASSBOOST FREQ
BASSBOOST
Jag har ställt in alla på hälften nu för att jag vet inte hur jag skall ställa in det?
Kan någon hjälpa mig? Vad dem betyder med?
/danne
Kan vara på sin plats att förklara vad de olika sakern aär till för kanske.
GAIN: En pot som man justerar för att matcha den signal som du har ut ur huvudenheten (CDn). Steg har en gain-pot för att kunna ge max effekt oavsett om du har en max insignal på 0.5V eller 8V. Om man är avancerad använder man ett oscilloskop för att ställa detta. Men en "Svensson metod" är att börja med gainet på minimum, dvs vrid den motsols tills det tar stopp. Sen sätter du in en CD i spelaren som du vet är HÖGT inspelad. Vrid upp till nästan max på huvudenheten (typ 33 av 35, 45 av 50 etc). Det borde ej dista i högtalarna ännu. Behåll volymen på 33 av 35. Sen höjjer du försiktigt gainet tills det börjar låta illa, då sänker du bara en aning så det låter bra igen. Klart! Överskrid aldrig 33 på huvudenheten i fortsättningen!
LOW PASS FILTER: Filter som bara låter "LÅGT PASSERA", dvs frekvenser under den Hz du ställer släpps igenom, alla frekvenser ÖVER detta dämpas, med en fast nivå per oktav. En normal inställning om man kör 10 eller 12tums bas, samt typ ett 6.5tums kit är mellan 60-80Hz. Detta kan du prova dig fram med, basen tar ej skada om du har den för högt eller lågt.
SUBSONIC FREQ: Detta är egentligen ett högpass filter, dvs släpper igenom allt OVANFÖR den frekvens du ställer. Detta är en MYCKET bra funktion hos steg, och ställ denna på 25-30Hz typ. Då behöver steget ej jobba så mycket, basen är mindre risk att spela sönder etc.
BASSBOOST FREQ: En frekvens vid vilken du kan höja basnivån om du vill.
BASSBOOST: Hur mycket vid ovan valda frekvens du vill höjja. Jag råder INGEN egentligen att använda detta (dvs ställ det på minimum) men vill man ändå prova, så ställ det MAX på 3dB. 3dB höjning vid 45Hz betyder att steget behöver ge DUBBELT så hög uteffekt just där, och då inser ni vad det betyder för kravet på strömförsörjning, samt vad det kan innebära i dist..
//Jonas