2861
Sök

Hur skall jag ställa in slutsteget?

Dann3
7 januari 2008
Trådstartare
Jag har följande:

GAIN
LOW PASS FILTER
SUBSONIC FREQ
BASSBOOST FREQ
BASSBOOST

Jag har ställt in alla på hälften nu för att jag vet inte hur jag skall ställa in det?
Kan någon hjälpa mig? Vad dem betyder med?

/danne

21 761 Inlägg
7 januari 2008
Är steget ett Sinus Live 1500 och basen en Carpower Sonic 15?
Basen, sitter den i en basreflexlåda?
Senast redigerat av Drönirettab (7 januari 2008)

med lem
1 925 Inlägg
7 januari 2008
Dann3 skrev:
GAIN :  ingångs spänning på lågnivå ?, är typ som level eller vad man ska säga, ( jag har så lite som möjligt )
LOW PASS FILTER: den ska stå på runt 60-80hz ( brukar vara för sub )
SUBSONIC FREQ: det vet jag faktiskt inte
BASSBOOST FREQ: förstärker basen vid en viss fekvens ,, jag har alltid detta på 0
BASSBOOST: hur mycket den ska förstärka på just den frekvensen .. också 0

så brukar jag ha det iaf,, är det fel så kan någon av våra proffs ändra det smile
Senast redigerat av _fillan_ (7 januari 2008)

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 januari 2008
Dann3 skrev:
Jag har följande:

GAIN
LOW PASS FILTER
SUBSONIC FREQ
BASSBOOST FREQ
BASSBOOST

Jag har ställt in alla på hälften nu för att jag vet inte hur jag skall ställa in det?
Kan någon hjälpa mig? Vad dem betyder med?

/danne

Kan vara på sin plats att förklara vad de olika sakern aär till för kanske.

GAIN: En pot som man justerar för att matcha den signal som du har ut ur huvudenheten (CDn). Steg har en gain-pot för att kunna ge max effekt oavsett om du har en max insignal på 0.5V eller 8V. Om man är avancerad använder man ett oscilloskop för att ställa detta. Men en "Svensson metod" är att börja med gainet på minimum, dvs vrid den motsols tills det tar stopp. Sen sätter du in en CD i spelaren som du vet är HÖGT inspelad. Vrid upp till nästan max på huvudenheten (typ 33 av 35, 45 av 50 etc). Det borde ej dista i högtalarna ännu. Behåll volymen på 33 av 35. Sen höjjer du försiktigt gainet tills det börjar låta illa, då sänker du bara en aning så det låter bra igen. Klart! Överskrid aldrig 33 på huvudenheten i fortsättningen!

LOW PASS FILTER: Filter som bara låter "LÅGT PASSERA", dvs frekvenser under den Hz du ställer släpps igenom, alla frekvenser ÖVER detta dämpas, med en fast nivå per oktav. En normal inställning om man kör 10 eller 12tums bas, samt typ ett 6.5tums kit är mellan 60-80Hz. Detta kan du prova dig fram med, basen tar ej skada om du har den för högt eller lågt.

SUBSONIC FREQ: Detta är egentligen ett högpass filter, dvs släpper igenom allt OVANFÖR den frekvens du ställer. Detta är en MYCKET bra funktion hos steg, och ställ denna på 25-30Hz typ. Då behöver steget ej jobba så mycket, basen är mindre risk att spela sönder etc.

BASSBOOST FREQ: En frekvens vid vilken du kan höja basnivån om du vill.

BASSBOOST: Hur mycket vid ovan valda frekvens du vill höjja. Jag råder INGEN egentligen att använda detta (dvs ställ det på minimum) men vill man ändå prova, så ställ det MAX på 3dB. 3dB höjning vid 45Hz betyder att steget behöver ge DUBBELT så hög uteffekt just där, och då inser ni vad det betyder för kravet på strömförsörjning, samt vad det kan innebära i dist..

//Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Stressad fläkt
93 Inlägg
8 januari 2008
En polare till mig har en aktiv bas med en mutant 10a i. Han ställde den på fullt på bassboost & sen reglerar basen på stereon om han vill ha lite eller mycket bas. Är det alltså inge bra alls?

Volvo 244, Suzuki RM 125, Lynx 670 Big-Pipe X, Crescent 120cc 4t

trucken
563 Inlägg
8 januari 2008
jonas H denna sidans riddare! säger det igen, tur nån styr upp! bassbost förvränger basen, du ökar basa nivån vid EN viss frekvens

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 januari 2008
Almgren skrev:
En polare till mig har en aktiv bas med en mutant 10a i. Han ställde den på fullt på bassboost & sen reglerar basen på stereon om han vill ha lite eller mycket bas. Är det alltså inge bra alls?

Jag antar att han isåfall har nivån på CDn LÅGT ställd från början. MEN, som apoteket säger, det är ju inte säkert att de centerfrekvenserna matchar varandra.

Personligen tycker jag att bass-boost är ett djävulens påfund. Många har knäckt sina anläggningar på grund av det..

mvh Jonas

584 Inlägg
10 januari 2008
Min stereo spelar högt som fan redan vid volym 10.. det är väldigt stort steg mellan varje siffra om man säger så. Vad kommer det sig? jag skulle vilja ha så man kan finlira lite mer..

10 287 Inlägg
10 januari 2008
Och vad har du för stereo?

/Göran

Eddie_Boy skrev:
Min stereo spelar högt som fan redan vid volym 10.. det är väldigt stort steg mellan varje siffra om man säger så. Vad kommer det sig? jag skulle vilja ha så man kan finlira lite mer..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

584 Inlägg
10 januari 2008
Sharky skrev:

/Göran

Eddie_Boy skrev:

En alpine.. vet inte exakt nummret men kan ta reda på..

400 Inlägg
10 januari 2008
jonash skrev:
GAIN: En pot som man justerar för att matcha den signal som du har ut ur huvudenheten (CDn). Steg har en gain-pot för att kunna ge max effekt oavsett om du har en max insignal på 0.5V eller 8V. Om man är avancerad använder man ett oscilloskop för att ställa detta.
//Jonas

Hejsan!
Aldrig hört namnet förut och undrar vad det är för instrument" och om de kostar lika mycket som det låter avancerat big_smile

Mvh Patrik

Ride Like You´ve Never Been Hurt

338 Inlägg
10 januari 2008
Ett oscilloskop kostar mer än det låter tongue

Smålänning
7 883 Inlägg
10 januari 2008
eller om man orkar springa fram och tilbaka så kan man ställa gainen lite, sen springa in i bilen och lyssna, sen ut och justera igen smile Gjorde jag big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 287 Inlägg
10 januari 2008
Det låter som om diskrimineringen av pulserna från volymkontrollen har fuckat upp (om det nu är digital volym på den).

/Göran

Eddie_Boy skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Eddie_Boy skrev:

En alpine.. vet inte exakt nummret men kan ta reda på..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 januari 2008
Eddie_Boy skrev:

Låter som om gainet är högt ställt..

mvh Jonas

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 januari 2008
CroZZeN skrev:
jonash skrev:
GAIN: En pot som man justerar för att matcha den signal som du har ut ur huvudenheten (CDn). Steg har en gain-pot för att kunna ge max effekt oavsett om du har en max insignal på 0.5V eller 8V. Om man är avancerad använder man ett oscilloskop för att ställa detta.
//Jonas

Hejsan!
Aldrig hört namnet förut och undrar vad det är för instrument" och om de kostar lika mycket som det låter avancerat big_smile

Mvh Patrik

Et oscilloskop är mycket användbart, men det kräver ju en del utbildning innan man kan använda det. Man kan se på signaler utav alla de slag i ett oscilloskop, i realtid, samt att man kan få en bild som ser "fryst" ut, trots att den ej är det, vilket man använder om man skall ställa in gainet. Då kör man tex en 50Hz ton 0dB nivå (dvs max), som man tar in i oscilloskopet, och "fryser" (så den ej fladdrar med 50Hz så att säga). Sen vrider man upp tills vågformen inte längre ser mjuk och fin ut, utan börjar se klippt ut. Ner lite tills den e fin igen, och bingo.

mvh Jonas

400 Inlägg
11 januari 2008
jonash skrev:
CroZZeN skrev:
jonash skrev:
//Jonas

Hejsan!

Mvh Patrik

Et oscilloskop är mycket användbart, men det kräver ju en del utbildning innan man kan använda det. Man kan se på signaler utav alla de slag i ett oscilloskop, i realtid, samt att man kan få en bild som ser "fryst" ut, trots att den ej är det, vilket man använder om man skall ställa in gainet. Då kör man tex en 50Hz ton 0dB nivå (dvs max), som man tar in i oscilloskopet, och "fryser" (så den ej fladdrar med 50Hz så att säga). Sen vrider man upp tills vågformen inte längre ser mjuk och fin ut, utan börjar se klippt ut. Ner lite tills den e fin igen, och bingo.

mvh Jonas

Okej, tackar så mycket för svaret. Har hört talas om de dära vågorna smile

Ride Like You´ve Never Been Hurt

Syte Strf90
164 Inlägg
18 januari 2008
Hej, lånar tråden lite wink
när jag köpte min MDS Dynamic D6 så följde det med en basfjärrkontroll så att man skulle få bättre basstyrning men hur funkar det? fattar inte det roll

//Richard
Senast redigerat av DavidZZ0n (18 januari 2008)

RM-operatör
667 Inlägg
19 januari 2008
DavidZZ0n skrev:
när jag köpte min MDS Dynamic D6 så följde det med en basfjärrkontroll så att man skulle få bättre basstyrning men hur funkar det? fattar inte det roll

//Richard

Kontakten på fjärrgrejjen, den bör se ut som nätverkskontakten till en dator? Likaså en motsvarande anslutning på steget? Tänk blommor och bin så förstår du nog wink

Plugga i,starta stereon och börja vrid så märker du vad som sker=)

Syte Strf90
164 Inlägg
22 januari 2008
ShyGuy skrev:
DavidZZ0n skrev:

//Richard

Kontakten på fjärrgrejjen, den bör se ut som nätverkskontakten till en dator? Likaså en motsvarande anslutning på steget? Tänk blommor och bin så förstår du nog wink

Plugga i,starta stereon och börja vrid så märker du vad som sker=)

haha jo :p
men asså jag menade som så att jag inte fattar vilket det var man ändrade...
om de e GAIN, LOW PASS FILTER, SUBSONIC FREQ, BASSBOOST FREQ, BASSBOOST förstår du hur jag menar?? smile

Sök