2399
Sök

760 TIC dör av *löst*

Volvo-Beroende
289 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
#21
turboforssen; det går att smyga upp den. Lyckades få upp den till 6000rpm.

Volvo 760 TIC -84 B23ET

Volvo-Beroende
289 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
#22
Har kollat alla slangar och dom verkar vara hela. Har inte sett något där det kan vara läkage

Volvo 760 TIC -84 B23ET

486 Inlägg
11 januari 2008
#23
WolfZap skrev:
turboforssen; det går att smyga upp den. Lyckades få upp den till 6000rpm.

Tror han menar om du kan smyga upp laddtrycket.

turboforssen skrev:
låter typ som laddtryckspärren men den ska inte slå i om du kör med original laddtryck
går det att smyga upp den mer då?

Låter inte som den tycker jag. När den går in så dör ju motorn till så man slår näsan i ratten.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 januari 2008
#24
kolla att kamremmen står rätt
å att stiften är fina
testa att dra ut sladden till luftmassemätaren när den står på tomgång  å se om det blir skillnad

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
11 januari 2008
#25
Nåt fel är där ju, min sugis drar man lätt till 94 km/h på tvåan. Men kolla wastegate, slangar osv. Säker på att den får tillräckligt med soppa?


Volvo-Beroende
289 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
#26
Laddar gör den ju. Tändstiften är i princip nya. Jag har även testat dra ut luftmassmätaren, men då gick det inte att gasa alls på den. Laddtrycket går aldrig över fyra bar.

Vet inte om den får tillräckligt med soppa, men då borde den väl rycka?

Volvo 760 TIC -84 B23ET

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 januari 2008
#27
WolfZap skrev:
Laddar gör den ju. Tändstiften är i princip nya. Jag har även testat dra ut luftmassmätaren, men då gick det inte att gasa alls på den. Laddtrycket går aldrig över fyra bar.

Vet inte om den får tillräckligt med soppa, men då borde den väl rycka?

kamremmen då står den rätt ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Volvo-Beroende
289 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#28
Nä, har inte haf tid att kolla det. Dock fick jag tips om att det kan vara något med orginal dumpventilen, något som har haft liknande problem?

Volvo 760 TIC -84 B23ET

Barn med smak av turbo
10 Inlägg
12 januari 2008
#29
konstigt att den dör.. krävs bara de tre siffrorna 7 4 0 för att avgöra det.

edit.
Senast redigerat av f1dde (12 januari 2008)

Volvo-Beroende
289 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#30
Bilen kan ha tendens att bli väldigt varm när man leker, någon som vet om det kan hänga ihop?

Volvo 760 TIC -84 B23ET

Volvo-Beroende
289 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#31
Såg att jag hade skrivit fel menade självklart 0.4bar. Men sedan finns det ingen spärr som kliver när man acclerar för fort på tvåan? För det går ju bra att dra den långsamt över? Laddtrycket tvärdör vid 4500varv.

Volvo 760 TIC -84 B23ET

215 Inlägg
12 januari 2008
#32
Låter mer som wg öppnar sig

Volvo-Beroende
289 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
#33
Kan man kolla det?

Volvo 760 TIC -84 B23ET

65 Inlägg
13 januari 2008
#34
vw_performance skrev:
finns väl inge ladd-skydd på dessa? de är ju mekaniskt sprut FFS... det är en stenåldersmotor ju ...

Det finns en tryckvakt vid 0.9bar!

Volvo 244 TIC

65 Inlägg
13 januari 2008
#35
AspeN6 skrev:
vw_performance skrev:
finns väl inge ladd-skydd på dessa? de är ju mekaniskt sprut FFS... det är en stenåldersmotor ju ...

Det finns en tryckvakt vid 0.9bar!

Och det är inte mekansikt sprut heller! Det är elektroniskt Motronicsprut!!! sådeså!

Volvo 244 TIC

26 Inlägg
13 januari 2008
#36
kolla med en riktig laddmätare om den håller 0.4 bar å inte drar iväg..  eller tappar ladd,  och kolla kamremen låter som den står åt helvete när den blir varm för lite lek...   sen så bryter den vid 0.6 bar för att undvika spikningar men när den väl bryter så märker man de,  den dör inte av ut bryter helt tills ladde sjunkit till under 0.6 bar..


Volvo-Beroende
289 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
#37
Har en laddtrycksmätare, vet inte riktigt vad du menar. Och den laddar 0.4bar ända tills den kommer till 4500rpm då släpper den trycket och ligger kvar på det varvantalet.

Jag ska ta och kolla kamremmen idag, det är väl det ända jag inte har kollat.

Sedan var det någon som funderade på den fick otillräckligt med soppa, kan det vara så att filtret är igensatt? Fast borde det gå att smyga upp den då?

Kan även tillägga att elfläkten inte startar, dock så blir ju inte intercoolern varm när men leker med den.

Volvo 760 TIC -84 B23ET

Volvo-Beroende
289 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
#38
Då var felet löst. Bytte dumpventilen på bilen mot en öppen och då går den som den ska. Den gammla var väl sliten. Jag får tacka för all hjälp och alla förslag


MvH Robert

Volvo 760 TIC -84 B23ET


Sök