3743
Sök

Tips på bekväm, driftsäker och billig pendlarbil.

Körv
3 535 Inlägg
10 januari 2008
Någon som vet vad bränsleförbrukning på Passat 1.6 respektive 1.8 motorn är? smile

Truckdriving Man

Norrlänning
1 453 Inlägg
10 januari 2008
styvpappa har en merca 220 cdi.. den drar motorväg 0.52 l/milen, och är grymt bekväm att åka i..  men ja skulle satsa på en Audi a6 tdi, och sen chippa den, då blir den kanon wink

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

933 Inlägg
10 januari 2008
JAg föredrar som du redan har sagt.
Volvo v70 D5
Passat 1,8 tdi
Senast redigerat av martincool (10 januari 2008)

Varningar. 36
1 200 Inlägg
10 januari 2008
Driftsäker = Sierra, går att drifta som fan wink Haha

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

244 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
TFkarlsson skrev:
Driftsäker = Sierra, går att drifta som fan wink Haha

Jag ska fatta mig kort.

Ingen fård på våran gård...

För övrigt lutar det nog mest åt en relativt ny v70 D5. 3 år gammal har den tappat runt 150 och därmed blivit av med värsta värdeminskningen. För övrigt en riktigt vanlig bil vilket borde generera billiga delar och många små "bonnverkstäder" som kan reparera och serva... Sen är det mycket motor och lite förbrukning... 163 dieselhästar räcker gott och väl till mig då jag bara ska ha den att åka bekvämt med och kanske köra släp någon enstaka gång.

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

1 171 Inlägg
10 januari 2008
Ingen fård på våran gård...

För övrigt lutar det nog mest åt en relativt ny v70 D5.

En ford alltså...wink

V70 är sammantaget dyr i drift. Och passater krånglar.

För att få ihop ekvationen billig i drift, bekväm och driftsäker så heter principen: Lite nyare större (tyngre) japanare med minimalt med motor. Då blir försäkring, skatt, och förbrukningen på landsväg/motorväg relativt låg samtidigt som du får en hög komfort och låga utgifter för reparationer och färre driftstörningar. Men välj en vanlig låg bil, ingen suv eller MPV pga luftmotståndet.

Alltså en toyota corolla/avensis (diesel om det finns) eller en subaru legacy med minsta motorn är perfekt. Subaru har ju dessutom rätt försiktig värdeminskning. Ett annat alternativ kan ju vara en mazda 6.

53 Inlägg
10 januari 2008
Saab 9-3/9-5 Diesel!

Har själv en Saab 9-5 2.2 TID och drar 3.9 liter/100 km. där har du en billig körbil plus går snabbt.annars en 3.0 Tid 173 hk. drar du en S60 T5 på 2 röda.. 3.0 e min favvo. 5.1 liter på 100 km...

men det är du som väljer... Drive EcoPower!!!!

Sensitive Guy

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
10 januari 2008
sudden86 skrev:
Saab 9-3/9-5 Diesel!

Har själv en Saab 9-5 2.2 TID och drar 3.9 liter/100 km.

Har inte Saab en mindre dieselmotor också?
Har faktiskt lite svårt att tro att 2.2'an klarar sig på 0,39L / mil. Låter lite för bra för att vara sant roll

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Smålänning
7 887 Inlägg
10 januari 2008
John87 skrev:
sudden86 skrev:
Saab 9-3/9-5 Diesel!

Har själv en Saab 9-5 2.2 TID och drar 3.9 liter/100 km.

Har inte Saab en mindre dieselmotor också?
Har faktiskt lite svårt att tro att 2.2'an klarar sig på 0,39L / mil. Låter lite för bra för att vara sant roll

Jo, dom har 1,9 TID också. Vet inte om den går att få i 9-5, men jag tvekar på det. Finns i 9-3 SS och SC i alla fall.

Sen beror det väll på farten? En på farsans jobb skryter med att hans corsa tar 0,35 milen, men han passerar aldrig 80...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

80 Inlägg
10 januari 2008
Saab har 1,9 i 93 vet jag iallafall, har lyckats köra den på 0,5 milen ungefär. Men ingen bil jag rekommenderar iallafall. Har strulat mycket för våran del

/ClaytoN

Körv
3 535 Inlägg
10 januari 2008
har för mig 1.9an är en opelmotor.. Det var inte saab iaf.. As far as I'm aware.

Truckdriving Man

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
10 januari 2008
Clayton skrev:
Saab har 1,9 i 93 vet jag iallafall, har lyckats köra den på 0,5 milen ungefär.

Det jag tänkte på.
Lyckas man köra den lilla 1,9'an på 0,5 / mil så låter det otroligt att 2,2'an ska klara 0,39.

Fast kanske var så att dom aldrig körde över 70 km/h tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

80 Inlägg
10 januari 2008
John87 skrev:
Clayton skrev:
Saab har 1,9 i 93 vet jag iallafall, har lyckats köra den på 0,5 milen ungefär.

Det jag tänkte på.
Lyckas man köra den lilla 1,9'an på 0,5 / mil så låter det otroligt att 2,2'an ska klara 0,39.

Fast kanske var så att dom aldrig körde över 70 km/h tongue

Kan ju vara så ;P

Men när jag körde på 0,5 så var det på väg till sälen. Hade snitthastighet på ungefär 70km/h

/Clayton

2 924 Inlägg
10 januari 2008
decib3L skrev:
har för mig 1.9an är en opelmotor.. Det var inte saab iaf.. As far as I'm aware.

Saab har ingen egen motorfabrik längre, nu är det gemensamma GM motorer som gäller....och nån egen Diesel-motor har Saab aldrig haft.
Opel och Saab kör på samma motorer.

~ Life is short, have FUN! ~

1 220 Inlägg
10 januari 2008
peegee skrev:
decib3L skrev:

Saab har ingen egen motorfabrik längre, nu är det gemensamma GM motorer som gäller....och nån egen Diesel-motor har Saab aldrig haft.
Opel och Saab kör på samma motorer.

De är väl inte riktigt helt sant, Visst i grund och botten är motorerna samma, iaf vanliga bensinsexorna och dieselnarna.. Dock har saabs motorfolk varit där och pillat lite grann så att de är bättre än vad opelmotorerna är. Dock skulle jag aldrig köpa en Saab med någon av "opelmotorerna" då de har kamrem som måste bytas ganska ofta...

244 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
Usch! det är hemskt att räkna på bilkostnader... hur man än vänder och vrider på det har man räva bak som man brukar säga...

lika bra att sälja mina 16" 205 MIMfälgar och skaffa fina 15" 185 istället tongue kapar ju en dl per mil iaf tongue

Det är nog det billigaste...
Service är också billigt... ca 150 kr/1000 mil

Dock åker jag en del långresor på 40-50 mil enkel. Och det kan bli trist att bli stående så långt hemifrån! (been there done that)
Senast redigerat av jao_joo (10 januari 2008)

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
10 januari 2008
Saab 9-5

482 Inlägg
10 januari 2008
jao_joo skrev:
snackcalahan skrev:
måste slå ett slag för subaru legacy, den är driftsäker ligger på topplistan hos bilprovningen, rolig att köra grym väghållning för att vara en standard bil. Du åker mycket bekvämt och kan lasta o dra med den också. Låg bränsle förbrukning trots 4-hjusdriften. hade en legacy med 2,5 liters motorn och automatlåda den drog 0,8l mil i snitt för mig. har rätt tung högerfot.

Jag har funderat på legacy både en och två ggr... t o m funderat på en ny sådan! ny impreza med sugmotor är iofs billigare i inköp men osäkert andrahandsvärde... Legacy får man sålt till vettigt pris på 2 röda! 4wd är alltid ett plus på vintern också!

Jo en ny 3,0R skulle inte va helt fel tongue  impreza är jävligt osäkert att köpa med sugmotor en jobbarkompis hade ute sin impreza med sugmotor säkert 6 månader utan att få den såld. Men legacyn tycker jag verkligen du ska kolla på provkör den ett par timmar och du är fast. Rekomenderar en GX med luftfjädring.

just real power
no turbo shit

53 Inlägg
10 januari 2008
Att vår saab 2.2 TID drar 0.39 är för att de kallas Common Rail insprutning. Dricker precis de lilla den behöver..märks att de är mycket "cityfolk" här inne..bönner vet hur de fungerar med common Rail. Allt beror på hur du e med foten..

Sensitive Guy

20 Inlägg
10 januari 2008
Saab 9-5 finns i 1.9TID-07 Automat. Har en sådan själv i familjen. Farsan åkte i tyskland med den. 4 vuxna människor, 4 golf bagar och packning. Den drog då 0.6 på motorväg i 140.  Man åker rätt bra. Även i bak. Bilen har gått 17000 mil. Servicen är väl så där dyr. Har bara Peugeot att gemföra med så. Går rätt friskt också. Ljud nivån är skaplig. Fick inte gemföra med Peugeot 607 som man verkligen satt som en kung i, Livsfarlig bil kollade man inte på hastighetsmätaren så kunde man vara uppe i 170-180 utan att man märkte nåt. Gillar inte Peugeot någe vidare förrutom just 607 vi haft underbar bil. Höll jävligt bra. Åkte 20000mil på 3 år utan något större problem.
Skulle jag vara dig så skulle jag kolla lite på Peugeot 607 också. Iaf testköra och se om det vore nåt för dig.

Sök