Ska göra ngt åt min slutkörda turbo(bilen har gått ca 22.000) och undrar om ngn har nått tips på vad man ska göra... Är det ny turbo som gäller eller kan man lita på att den blir ok efter en rekonditionering??????????????????????????????????????????? Och om man skickar iväg den på renovering, finns det ngt företag ni kan rekomendera????
Nytt är inte nödvändigt, utbytes (renoverad) är bra grejjer det oxo. Vilken firma som får göra jobbet....tja jag hade gått på en känd firma med lägs pris.
jag hade nyss ett turboras. Jag pallade inte att lämna in eftersom det skulle bli skitdyrt.. Så efter lite sveda och värk så fick jag loss den. åkte ner till GIK Turboteknik. Snackade med killarna där och dem kom med massa nyttiga tips om vad man skulle tänka på osv. Inga problem alls! Rekomenderar dem starkt! Hör med dem. Är en av sveriges kändaste!
jag hade nyss ett turboras. Jag pallade inte att lämna in eftersom det skulle bli skitdyrt.. Så efter lite sveda och värk så fick jag loss den. åkte ner till GIK Turboteknik. Snackade med killarna där och dem kom med massa nyttiga tips om vad man skulle tänka på osv. Inga problem alls! Rekomenderar dem starkt! Hör med dem. Är en av sveriges kändaste!
HA D!
och dom nyttiga tipsen är? du får gärna dela med dig din kunskap
jag hade nyss ett turboras. Jag pallade inte att lämna in eftersom det skulle bli skitdyrt.. Så efter lite sveda och värk så fick jag loss den. åkte ner till GIK Turboteknik. Snackade med killarna där och dem kom med massa nyttiga tips om vad man skulle tänka på osv. Inga problem alls! Rekomenderar dem starkt! Hör med dem. Är en av sveriges kändaste!
HA D!
och dom nyttiga tipsen är? du får gärna dela med dig din kunskap
JAg var ju helt novis innan så mycket vet säkert ni andra innan. Men t.ex så sa han att jag skulle köpa ett nytt oljerör som var teflonbehandlat och hade andra anslutningar. Sen så sa han att det är vanligt på lite äldre bilar med turbo att dem kokksar igen i oljerörena. Så ett tips kan ju va att byta oljerörena lite oftare så slipper den rasa på grund av att den inte fick nån olja.
Hmm vad var det mer han sa...
Joo att om man har en turbobil och är ute o drar på så att den blir riktigt varm sen när man ska stanna nånstans så får man inte absolut inte bara stänga av bilen utan den ska gå nån minut. Annars kunde det också "kokksa"(göteborskt ord för igentäppt typ ) igen. Eftersom varm olja och varma partiklar sätter sig lättare än kall olja.
Sen var det mycket monteringstips och demonteringstips som jag hade frågor om osv.. Men det orkar jag inte dra här. isf får ni pma mig.
Annars kunde det också "kokksa"(göteborskt ord för igentäppt typ ) igen.
Nja det är ganska vedertaget uttryck för olja som kokar. Riktigt höga temperaturer 300> så kokar olja och "vätskan" i den försvinner. Kvar blir det oljan till stora delar består av.....kol....och kol.....det smörjer ingé vidare.
Bra tips annars! Det jag skulle vilja lägga till är vikten att ha olja i turbon vid uppstart. Man skall försöka fylla lagerhuset med olja innnan man startar. Är man riktigt seriös och om man har bytt olja och oljerör vid sitt turbobyte kan det vara lämpligt att "köra fram" ny olja innan man startar. Detta går till så att man demonterar tändstiften och kör på startmotorn med oljereturen på turbon omonterad. När det rinner ut olja ur returhålet kan man vara säker på att det finns olja från pump-motor-rör-turbo.
Olja vid uppstart är SUPERVIKTIGT, missar man detta kan den nya turbon gå sönder/ta skada direkt.
Annars kunde det också "kokksa"(göteborskt ord för igentäppt typ ) igen.
Nja det är ganska vedertaget uttryck för olja som kokar. Riktigt höga temperaturer 300> så kokar olja och "vätskan" i den försvinner. Kvar blir det oljan till stora delar består av.....kol....och kol.....det smörjer ingé vidare.
Bra tips annars! Det jag skulle vilja lägga till är vikten att ha olja i turbon vid uppstart. Man skall försöka fylla lagerhuset med olja innnan man startar. Är man riktigt seriös och om man har bytt olja och oljerör vid sitt turbobyte kan det vara lämpligt att "köra fram" ny olja innan man startar. Detta går till så att man demonterar tändstiften och kör på startmotorn med oljereturen på turbon omonterad. När det rinner ut olja ur returhålet kan man vara säker på att det finns olja från pump-motor-rör-turbo.
Olja vid uppstart är SUPERVIKTIGT, missar man detta kan den nya turbon gå sönder/ta skada direkt.
ahh detta sa dem också dock inte det med tändstiften... Men det var jäkligt smart synd att jag missade d.. Grymt bra tips! VI försökte droppa i lite sakta i det nya oljeröret och det skönk ner rätt bra så fyllde vi turbon me olja också sen starta vi. Den har gått 40 mil i låga varv. snart kan man börja gasa igen Dem ska tydligen köras in mjukt första 50