2283
Sök

Strokad B23 ET ca 2,5L Vad rekomenderas för komp??? 9:1 är det orginal som 2,3L

65 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
#1
Strokad B23 ET ca 2,5L Vad rekomenderas för komp??? 9:1 är det orginal som 2,3L

Volvo 244 TIC

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 januari 2008
#2
Vad ska du ha förladdtryck och bränsle?


65 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#3
Bensin och jag vill jue kunna ladda på ganske mkt men samtidigt ha skapligt bottenvrid. skulle kunna ladda typ 1,5 bar.

Volvo 244 TIC

1 311 Inlägg
12 januari 2008
#4
jag kör med 16v och 2,5 liter, kunde bara ladda 1,3 bar innan den gav tendenser till spikning i bänken... jag kör med 8,4:1 och rekomenderar 8,1:1 för din del... vad kör du med för kolvar?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

65 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#5
tänkte köra med volvos smidda överdimensionerade turbo kolvar.

Volvo 244 TIC

65 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#6
Jag skulle vilja landa på 250+hp

Volvo 244 TIC

1 311 Inlägg
12 januari 2008
#7
tror inte du behöver stroka för det, om du vill slippa svarva ner kolvarna alt. gröpa ur toppen, satsa på en bra portning och ett riktigt sprut istället!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

65 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#8
Corpze skrev:
tror inte du behöver stroka för det, om du vill slippa svarva ner kolvarna alt. gröpa ur toppen, satsa på en bra portning och ett riktigt sprut istället!

jag ska strooka och sätta i en kg2t kam, blåa t5R spridare och lite mer godis.

Volvo 244 TIC

1 311 Inlägg
12 januari 2008
#9
vad ska du göra för att få ner kompförh. och kunna ladda 1,5bar?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

65 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#10
Corpze skrev:
vad ska du göra för att få ner kompförh. och kunna ladda 1,5bar?

Svarva ner kolvarna och eventuellt köra med 2mm topplockspackning.

Volvo 244 TIC

65 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#11
Men jag vet jue inte än hut lågt jag kommer med att göra så.

Volvo 244 TIC

1 311 Inlägg
12 januari 2008
#12
borr/2 = radien (r)
(r x r x 3,14 x slag) + cc i toppen / cc i toppen

om du vill veta mer om kompförh och tryck kan du läsa på http://www.stahlmotor.se/kompression.html

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

65 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#13
Corpze skrev:
borr/2 = radien (r)
(r x r x 3,14 x slag) + cc i toppen / cc i toppen

om du vill veta mer om kompförh och tryck kan du läsa på http://www.stahlmotor.se/kompression.html

Tackar!

Volvo 244 TIC

Golle
448 Inlägg
12 januari 2008
#14
Ok, du ska ladda 1,5 bar. Men på vilken turbo? 1,5 bar på en liten är ju rätt stor skillnad mot 1,5 bar på en stor jäkel smile

James May: In other news.... I've fitted a fan!

65 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#15
WilYawn skrev:
Ok, du ska ladda 1,5 bar. Men på vilken turbo? 1,5 bar på en liten är ju rätt stor skillnad mot 1,5 bar på en stor jäkel smile

Ska köra med Garret T04b aggregat.

Volvo 244 TIC


Sök