2052
Sök

dubbla toppackningar?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
hejsan, dubbla topppackningar på 740turbo, nått att rekomendera?
mvh daniel

945 Inlägg
13 januari 2008
why??.å näe, generellt sätt ska man inte köra med dubbla packningar nånstans.

blinka blått om du vill rejsa!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 januari 2008
har du tänkt ladda mer så är ju det en "bonn-lösning" köp hellre en komp-platta/stålpackning istället om du inte vill byta kolvar och stakar...

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
jo är så ja köpte en 531topp, portat och lite större ventiler, men lämna in den för å kolla om den var rak, men fick plana ca 1 mm, gör väl ganska stor kompskillnad det eller?

945 Inlägg
13 januari 2008
ska nog inte vara nån fara så länge blocket inte är deckat. men som sagt en stålpackning istället för original.
Senast redigerat av TTTTT (13 januari 2008)

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
jao men är ju så jäävla dyra dom packningarna ju hmm

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 januari 2008
tror då inte det brir nån skillnad för att du har planat den så jag skulle köra på orginal packning
en elring tror jag dom heter:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Elektriker
718 Inlägg
13 januari 2008
Men om man ska göra så är det väl bättre å köra på tjockare cylinderfotspackning? För att inte sabba squsihen å så? Eller gäller det bara 2T om man vill komp sänka?

Som att kasta vatten i sjön.

1 004 Inlägg
13 januari 2008
monno skrev:
Men om man ska göra så är det väl bättre å köra på tjockare cylinderfotspackning? För att inte sabba squsihen å så? Eller gäller det bara 2T om man vill komp sänka?

15 år och kör moped? smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

321 Inlägg
13 januari 2008
monno skrev:

Haha, ja roll

1 311 Inlägg
13 januari 2008
HardCore skrev:
monno skrev:

Haha, ja roll

nej du kan sabba squishen även på en 4t genom att göra så!

trådskaparn, 1mm på toppen tycker jag lät mkt (blev den skev så innebär det att den är planad ca 1mm på värsta stället och i värsta fall mkt mindre på ett annat vilket resulterar i olika komp på olika cylindrar...) vad har du för kompförhållande? bästa lösningen för dig är väl nästan att gröpa ur toppen när den ändå är av...

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

945 Inlägg
13 januari 2008
262turbo skrev:
monno skrev:

va då sabba squishytan???...han åker turbo och är orolig för att få för HÖGT komp, inte för LÅGT!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
13 januari 2008
Planar man toppen höjer man kompet - inte sänker!

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

945 Inlägg
13 januari 2008
zovix skrev:
Planar man toppen höjer man kompet - inte sänker!

/Magnus

präsis just så ja big_smile

510 Inlägg
13 januari 2008
tal0n skrev:
jo är så ja köpte en 531topp, portat och lite större ventiler, men lämna in den för å kolla om den var rak, men fick plana ca 1 mm, gör väl ganska stor kompskillnad det eller?

När min bil gick varm så fick ja plana om toppen .. Han som gjorde det tog bara 0.5m, och sa att det vart mycket .. Så 1mm lär väl vara väldigt mycket .. Eller? Originalpackningen är 1.2mm .. Och det finns stålpackning till b230 på 1.5mm .. Kanske är något .. Kostar dock mer än en original .. Dubbla packningar låter inte bra i mina öron .. Måste smyga ut komp mellan packningarna .. ^^ Mvh Johan

Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 januari 2008
förlåt om jag lånar tråden lite roll
ska ju turbokonventera 740in nu och tror det var en 405topp eller nått liknande jag fick me till min B230f motor
vad ska kompet ligga på ungefär när jag ska ladda max 0.6 bar men även i framtiden kanske går upp mot 1 bar
så ungefär hur ska jag göra köra på dubbla pakcningar så länge tills jag skaffar smidda kolvar och stakar eller köpa en stålpackning ?
och vart kan man köpa stålpackningar ??
kan inget om turbos så ursäkta om jag frågar:|

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
som sagt, jag köpte toppen av en kompis, med toppen som ja hade på motorn, hade jag mellan 8,4 och 9,5 i komp, så tror ja får hyffsat mkt om ja sätter på dne som vart planad, stålrings packning är väl jävligt dyra dom? :S

Elektriker
718 Inlägg
13 januari 2008
TTTTT skrev:
262turbo skrev:
monno skrev:

va då sabba squishytan???...han åker turbo och är orolig för att få för HÖGT komp, inte för LÅGT!

Ja herregud, de ja mena ä att för å sänka kompet, istället för att ha tjockare topplockspackning ha en tjockare cylinderfotspackning= sänka kompen men inte sabba sqiush m.m.? Eller är jag fel ute då?

Nä är 18 år och moped har aldrig vare min grej direkt, däremot skotrar å mer eller mindre bor på ett skoterforum där man lär sig hittan å dittan, dock mest om 2t, men det håller ju på ändras det också. Å med 2t är då squishen rätt så betydande, men vist, jag kan ha fel.
Med optimerad squish kan du även köra lite högre komp än med kass squish.

Som att kasta vatten i sjön.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 januari 2008
Team-Adolfsson skrev:
förlåt om jag lånar tråden lite roll
ska ju turbokonventera 740in nu och tror det var en 405topp eller nått liknande jag fick me till min B230f motor
vad ska kompet ligga på ungefär när jag ska ladda max 0.6 bar men även i framtiden kanske går upp mot 1 bar
så ungefär hur ska jag göra köra på dubbla pakcningar så länge tills jag skaffar smidda kolvar och stakar eller köpa en stålpackning ?
och vart kan man köpa stålpackningar ??
kan inget om turbos så ursäkta om jag frågar:|

http://www.klracing.se/?subpage=kategor … ategori=62  här finns det koppa packningar
å vid ett bar i ladd så lär du ha mycket att byta sen räkna med typ allt:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 januari 2008
tal0n skrev:
som sagt, jag köpte toppen av en kompis, med toppen som ja hade på motorn, hade jag mellan 8,4 och 9,5 i komp, så tror ja får hyffsat mkt om ja sätter på dne som vart planad, stålrings packning är väl jävligt dyra dom? :S

jävligt dyra? beror på vad du jämför med? biltemas packning mot elring så skiljer det rätt mycket jag betalade till min vr6:a 900kr med frakt från tyskland (elring) sänker kompet till 9:1 2 lager stål 1 lager koppar...så kan inte kosta många kronor till en 740?

Sök