2288
Sök

Blinkande Oljelampa

123 Inlägg
17 januari 2008
#21
engolf skrev:
simbal skrev:
Köp ingen billig olja,o inget oljefilter från Biltema, dom har testats o fungerar sämre än kända märken,om du vill ha bättre oljetryck  köp exv Mobil el Castrol Delsyntet.15-50,
15-40.10-40. FÖRSLAG::::::::::

Inte för att verka vara skeptisk, men vem var det som testade Biltema olja/filter?

Biltema olja är väl av samma kvalite som många andra märkesoljor, fast kanske med färre additiva medel. Kan du lägga ut länken till testet?
Har aldrig haft problem med Biltema olja/filter.
Fast ibland får man ju höra att oljan är av någon märklig anledning sämre än märkesoljor.
Grunden till sådana förhastade slutsatser är ofta: att motorn betedde sig annorlunda än med den "dyra och fina" oljan man haft tidigare. Saken är att olika motorer reagerar olika på olika oljor, så man får bara testa sig fram till den oljan som fungerar optimalt. I många fall kan Biltema olja tillfredställa de flesta moderna motorer.

Vi gjorde ett test på ett biltema filter en gång i skolan. skar sönder det å jämförde med ett org filter..

Biltemas filter filtrerade typ inget. tog bara upp den största skiten om man säger det så..

Det säger ju nästan sig själv att det är sämre kvalitet på biltemas saker. inte alla saker absolut inte men en hel del.. Om det nu är samma olja som dom stora kända märkerna hur kan då biltema ha ett såppas mkt lägre pris? Det måste ju vara något lurt där.

Men som sagt det där med filter kan ja lova er att det är sant.. Men på en gamal volvo funkar ju vilket skit som hellst, bara går å går!wink

Gör som Ford köp Volvo!

Bil och MC guru
272 Inlägg
17 januari 2008
#22
Nu blir det säkert storm på alla Biltema fans...Men det bryr vi oss mindre om idag... smile

Det är en avsevärd skillnad på deras och andras lågpris oljor till skillnad på de större tillverkarnas. Detta kan ge en fingervisning...

Jag har kört racing på elitnivå i 12 år och varit på ett flertal smörjoljeseminarium, och vad de flestar tester visar är att lågprisoljan som klarar att uppfylla tillverkarnas krav på en bra olja gör det bra...när oljan är helt ny. Men efter bara 100-200 mil i en bilmotor så uppfyller den inte längre de enklaste av kraven....å hade man tänkt köra ytterligare 800mil på den oljan så kan vem som helst förstå att det inte håller i längden. Detta beror på att oljan förorenas och bryts ner och försämras hela tiden, De större tillverkarnas PATENTERADE tillsatser och höga krav gör att oljan fortfarande uppfyller tillverkarnas krav efter 1000 mil...där är väl den största skillnaden enkelt förklarad.

Lägger man sen till det faktum att alla biltillverkare dimentionerar ner alla lagerytor i dagens motorer för att de skall dra mindre bränsle genom minskad inre friktion och lättare komponenter så kan man ju anta att ÄNNU högre krav kommer att ställas på oljan!

För er som vill lära er mer finns oberoende tester gjorda av:Tester vid PAE laboratorierna i Tyskland samt Nederländerna.

Ja, om du har en 140-240 eller nån annan gammal hög du inte är rädd om, kör skit olja, men om det är din ögonsten och du är rädd om den....Satsa på en kvalitetsprodukt!

Mvh

Karlzzon

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se

1 723 Inlägg
17 januari 2008
#23
oljelampan på preluden jag hade började blinka och lysa. motorn skar... så se upp och kör inte mycket i onödan om den lyser konstant.

654 Inlägg
18 januari 2008
#24
Som nämnt så kolla oljetrycks kontakten och byt olja och filter.OBS: köp ett org filter..skiljer så markant lite att det inte är nått att snåla på.(iom att filter från tex mann fått motorer att skära ihop).
Kolla även jordpunkterna på bilen..Honda har en förmåga att ge lite konstiga el fenomen när det är frågan om dålig jord kontakt.(inte nödvändigt så i ditt fall nu,men kolla för säkerhets skull).


Sök