3638
Sök

Hur kollar man om laddtrycksmätaren är trasig?

584 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Hejhej. Jo jag har en aftermarket laddtrycksmätare som visar att min bil bara laddar 0.4 typ. Förut laddade den ca 1.1bar . Bilen går lika bra men ja undrar om de typ kan vara hål på slangen som går till mätarn eller om om det är mätarn som e trasig? Hur kan man se det isf?

(bilen är en SAAB 9-3 2.0T)

Rapidoz
688 Inlägg
17 januari 2008
Eddie_Boy skrev:
Hejhej. Jo jag har en aftermarket laddtrycksmätare som visar att min bil bara laddar 0.4 typ. Förut laddade den ca 1.1bar . Bilen går lika bra men ja undrar om de typ kan vara hål på slangen som går till mätarn eller om om det är mätarn som e trasig? Hur kan man se det isf?

ta loss mätaren dra en ny slang bara ut från motorutrymmet in i kupén och kör?
blir det annat ladd på mätaren så är det ju den första slangen du dragit som är trasig =/
skulle iofs kolla resterande slangar ifrån sammansättningen så dom inte är dåliga

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

58 Inlägg
17 januari 2008
du kanner väl skillnad på 0,4 och 1,1 bar?
går den som förut så är de ju mätaren

44 Inlägg
17 januari 2008
Eddie_Boy skrev:

ta loss och provtryck med kompressor, dock inte för mycket nu.

Rapidoz
688 Inlägg
17 januari 2008
jolla_ skrev:

vet dårå inte om det stämmer helt men om du har ett hål i slangen nära mätaren så kommer den inte visa exakta trycket och därav sjunger ju den medans den inte kommer påverka såmycket på något annat efter som det är en relativt lång slang?

MEN hur ofta går en slang som inte rör sig sönder tongue
det är ju ändå ganska hårda slangar man får med så det lär ju vara mätaren som leker

584 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
jolla_ skrev:

Den går som fan tongue så ja undra hur man kollar de på enkelt sätt, om det är själva laddgrejen eller om det är slangen.

584 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
940turboplus skrev:
Eddie_Boy skrev:

ta loss mätaren dra en ny slang bara ut från motorutrymmet in i kupén och kör?
blir det annat ladd på mätaren så är det ju den första slangen du dragit som är trasig =/
skulle iofs kolla resterande slangar ifrån sammansättningen så dom inte är dåliga

Ja men det är inte jag som har dragit den som sitter i nu så ja vet inte riktigt hur den e dragen och vart den går?? men kanske finns nån som kan förklara för mig vart den är ansluten i andra änden om man säger så smile

Rapidoz
688 Inlägg
17 januari 2008
Ja men det är inte jag som har dragit den som sitter i nu så ja vet inte riktigt hur den e dragen och vart den går?? men kanske finns nån som kan förklara för mig vart den är ansluten i andra änden om man säger så smile

Följ slangen ifrån tryckklockan tills du kommer till ett T-kors sen är expeditionen slut smile

584 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
940turboplus skrev:

Följ slangen ifrån tryckklockan tills du kommer till ett T-kors sen är expeditionen slut smile

hehe okej smile de låter ju lätt tongue får prova med det imorgon då!

Rapidoz
688 Inlägg
17 januari 2008

Vem har dragit mätaren då?
och blev det ifrån 1.1 B till 0.4 bara sådär?

584 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
940turboplus skrev:

Vem har dragit mätaren då?
och blev det ifrån 1.1 B till 0.4 bara sådär?

de hade han gjort som ägde bilen innan mig. Nee jag tror det blev när jag bytte motor.. har kört med den ett tag men har inte tänkt på de förrän nu. men ska kolla upp det imorgon iaf smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 januari 2008
Hej, koppla in en manometer typ däcksrycksmätare o gämför...

Rapidoz
688 Inlägg
17 januari 2008
bumpe skrev:

Hur?!

5 710 Inlägg
18 januari 2008
940turboplus skrev:
det är ju ändå ganska hårda slangar man får med så det lär ju vara mätaren som leker

Förmodligen är den skarvad på original tryck/vacumslangar och dessa går ofta sönder.
Gummit är av skitkvalité och blir med tiden sprött.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
18 januari 2008
940turboplus skrev:
bumpe skrev:

Hur?!

Hitta skarven där den är påkopplad, på med ett T-kors och trycksätt.
Jämför sedan värdena på mätaren och på däcktrycksmätaren.

MVH Jonas
..............

Rapidoz
688 Inlägg
18 januari 2008
jonTe skrev:
940turboplus skrev:

Förmodligen är den skarvad på original tryck/vacumslangar och dessa går ofta sönder.
Gummit är av skitkvalité och blir med tiden sprött.

Jo slangarna brukar bli ofta sprött efter ett tag men att dom går sönder brukar ta en längre tid.

Rapidoz
688 Inlägg
18 januari 2008
jonTe skrev:
940turboplus skrev:
bumpe skrev:

Hur?!

Hitta skarven där den är påkopplad, på med ett T-kors och trycksätt.
Jämför sedan värdena på mätaren och på däcktrycksmätaren.

Visste inte att det gick att testa mätarna på sånt sätt smile
då har man lärt sig något annat lol

629 Inlägg
18 januari 2008
Skulle tro att den går på GLT (GrundLaddTryck) vilket brukar vara runt 0.4 på saabarna. Anledning till detta kan vara trasig säkring, trasig magnetventil, trasig bromskontakt, m.m...

584 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
Oxygen skrev:
Skulle tro att den går på GLT (GrundLaddTryck) vilket brukar vara runt 0.4 på saabarna. Anledning till detta kan vara trasig säkring, trasig magnetventil, trasig bromskontakt, m.m...

Okej, hur kollar man upp det på lättast sätt isåfall?

584 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
Joo ja ute o körde me bilen nyss o såg att originalmätaren laddade fullt iaf så ngt weard e de med laddtrycksmäteren.. men ska kika på de imorgon smile

Sök