4168
Sök

Oljetemp på Golf GTI 16V ?

volvo 740 GLE -87 :)
50 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#1
va ligger era GTI 16V i oljetemp, min oljelampa tändes idag då ja körde lite hårt och då låg tempen i 96grader. men den har vari uppe i 108 grader för mig utan att den tändes. och de är olja i den så de är inte de. kanske dags för motor renovering.. =/    roll

NO Turbo Shit, Just REAL Power

volvo 740 GLE -87 :)
50 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
#2
någon ? hmm

NO Turbo Shit, Just REAL Power

377 Inlägg
19 januari 2008
#3
oljelampan tänds väl egentligen bara när trycket är för dåligt? eller är jag ute och cyklar?


945 Inlägg
19 januari 2008
#4
Jokk3 skrev:
oljelampan tänds väl egentligen bara när trycket är för dåligt? eller är jag ute och cyklar?

Nope du har helt rätt!

blinka blått om du vill rejsa!

Fordonstekniker
157 Inlägg
19 januari 2008
#5
:)En polare har en Golf 16v gti där lampan lös. Han åkte till en verkstad och de sa att de bara är glapp i kontakten.... men felfelfel motorn skar ett par dagar efter... så du ska vara VÄLDIGT försiktig på den punkten...

De ska vara mer än det verkar;)

16 197 Inlägg
19 januari 2008
#6
Niko_turbo skrev:
:)En polare har en Golf 16v gti där lampan lös. Han åkte till en verkstad och de sa att de bara är glapp i kontakten.... men felfelfel motorn skar ett par dagar efter... så du ska vara VÄLDIGT försiktig på den punkten...

tur att de inte e så dyra motorer då smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 827 Inlägg
19 januari 2008
#7
Kolla oljenivån... Du har bristfälligt oljetryck.

Ren kuriosa: en motorolja kan bibehålla sin funktion upp till 130 grader.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 688 Inlägg
19 januari 2008
#8
Jag hade en Passat g60 en gång, och det var inte helt ovanligt att oljetempen låg kring 100-104 grader vid hård körning med den. 96 grader tror jag inte är någon fara, men vill du ha ner temperaturen så skulle du kunna installera ett oljekyl för oljans skull.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

volvo 740 GLE -87 :)
50 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
#9
tror oljan blir för varm å då blir den tunnare. ska pröva byta filter och olja.. de är INGE glapp i kontakterna har haft lös kablarna å kollat dom. och ja stannade för att kolla oljan då tyckte ja den var VÄLDIGT tunn, var som vatten...för övrigt har bilen gått 29tusen =P kör på shells mineralolja... någon som är sugen på att köpa en golf ?? wink lol
Senast redigerat av zarex (19 januari 2008)

NO Turbo Shit, Just REAL Power

188 Inlägg
20 januari 2008
#10
Oljan blir så varm på 16v..
Men du ska ju självklart byta olja typ var 500mil om du kör hårt...

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu

34 Inlägg
20 januari 2008
#11
Annars är det nästan standard att oljetryckskontakten pajar, prova byt den först av allt.

Mvh Micke

turboperformanceclub.com #2410

volvo 740 GLE -87 :)
50 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#12
chrix skrev:
Oljan blir så varm på 16v..
Men du ska ju självklart byta olja typ var 500mil om du kör hårt...

ska byta olja och filter imorrn och se om de kvarstår.. anners blir de ny oljepump och renovering av motorn.. har inte bytt oljan för ja köpte bilen för 3 månader sen . sad den ser inte dålig ut i färg, men den är rätt tunn...

NO Turbo Shit, Just REAL Power

volvo 740 GLE -87 :)
50 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#13
Micke.S skrev:
Annars är det nästan standard att oljetryckskontakten pajar, prova byt den först av allt.

Mvh Micke

är de kontakten som sitter på hållaren i oljefiltere? de är 2 kontakter där, är de den innre mot motorn eller yttre mot fronten ??? eller är de bara oljetempmätare ?

mvh smile

NO Turbo Shit, Just REAL Power

188 Inlägg
20 januari 2008
#14
När du häller i ny olja!
Se till att det är rätt viscositet!!!
Har för mig att dom har lite högre än vanligt!!!

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu

volvo 740 GLE -87 :)
50 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#15
viscositet?? va är det?? :]  roll

mvh

NO Turbo Shit, Just REAL Power

volvo 740 GLE -87 :)
50 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#16
ja iaf, har bytt olja och flter, hittade även felet, glapp kabel till oljetryckskontakten big_smile

mvh

NO Turbo Shit, Just REAL Power

34 Inlägg
25 januari 2008
#17
zarex skrev:
Micke.S skrev:
Annars är det nästan standard att oljetryckskontakten pajar, prova byt den först av allt.

Mvh Micke

är de kontakten som sitter på hållaren i oljefiltere? de är 2 kontakter där, är de den innre mot motorn eller yttre mot fronten ??? eller är de bara oljetempmätare ?

mvh smile

Oj, bra fråga.. 2 år sen man åkte golf... smile
Kolla i en Haynesbok alt. när du går till VAG och köper den så fråga du om en skiss om vart den sitter.

Mvh Micke

turboperformanceclub.com #2410


Sök