Tackar. Skattevikten ligger på ca 970 kg, tjänstevikten likaså och totalvikten på 1200 kg. Nu har vi ju tagit ut all inredning och motorn. Men 940 motorn kommer nog väga lika mycket som det vi har rensat. Fast iofs vad jag har hört så ska bakaxlen växa j*vligt mycket på daffarna orginal. Återstår att se, om det blir riktigt seriöst i framtiden kanske det gjuts lite delar och så.
Tackar! Jodå, det ska nog bli roligt sedan när det blir "färdigt" för helt färdigt blir det väl aldrig. Här näst står ju som sagt va rostlagning och hägrar, dock är det inte så mycket som vi hade förväntat oss så det ska nog inte ta allt för lång tid. Just nu letar vi garage så en lagning kan påbörjas annars får man väl göras som så att vi fixar det utomhus i "garaget" vid lite bättre väder. Den kommer inte att stå färdig till denna sommar, ev. nästa sommar men vi får se. För i vinter är det tänkt att jag ska bygga om fiaten och vill stressa allt för mycket med dafen då det är första stora projektet.
SaabLejon: Vikten får se med sedan, kan ju ev. försöka väga allt vi har plockat väck och skall stoppa i så får man ju ett hum. Tanken är att vi ska försöka få det väglagligt, men det återstår och se. Tänkte ta kontakt med sfro och se vad dom säger.
Hej hej hallå där ute i stugorna! Nu har detta projektet stått stilla väldigt länge pga en del anledningar. Jobbförhållanden, garageplats m.m. Vi blev lovade ett garage innan men det gick helt plötsligt till några andra. Men nu har vi äntligen hittat ett nytt garage som vi skall flytta in i antingen denna eller nästa vecka och det börjar ordna upp sig lite smått med jobb och så.
Vi har ev. fått tag på en Volvo 66 på en skrot som är i super duper sjukt fint skick som vi ska plocka lite bra att ha delar till rostlagningen. En 945a har vi redan som skall strippas och säljas i delar, skall påbörjas strax. Dafen är redan rensad så när som på bakvagn och framvagn. Alla delar till dafen skall slängas då ingen visar något intresse för dessa, sorligt.... Men dom tar bara upp en massa plats.
Vi har i vinter/vår hållt på med lite andra projekt och nu varit lite mindre "skruv kåta" på sistone. Men nu i och med garage platsen så har vi funnit en nytändningen och vill skruva mer än någonsin....
Ni som vill, håll utkik.. Inom dom närmsta dagarna skall allt flyttas dit det skall och all bortplockning skall fixas på bilarna.
Såja, vad härligt. Nu har vi fått klartecken till att flytta in i garaget. Imorgon skall dafen tömmas på allt skit som inte ska med till garaget. Äntligen kan skruvandet börja
Såja, nu har vi kommit igång igen. Dafen står uppallad i det nya garaget, utan dörrar och allt. All skit som innan låg i bilen inkl. motorn är numera historia. Det som återstår är variomaticen och framvagnen. Lite isolering skall skrapas väck invändigt också. Efter det så är det väl lite rostlagning som gäller. Igår jobbade vi hela dagen med att förflytta 4 bilar till det nya garaget, jag och en polare byggde även en arbetsbänk som kan vara bra att ha Snart åker vi till garaget och pillar lite, tar då lite bilder och lägger upp ikväll
Såja, nu har vi kommit igång igen. Dafen står uppallad i det nya garaget, utan dörrar och allt. All skit som innan låg i bilen inkl. motorn är numera historia. Det som återstår är variomaticen och framvagnen. Lite isolering skall skrapas väck invändigt också. Efter det så är det väl lite rostlagning som gäller. Igår jobbade vi hela dagen med att förflytta 4 bilar till det nya garaget, jag och en polare byggde även en arbetsbänk som kan vara bra att ha Snart åker vi till garaget och pillar lite, tar då lite bilder och lägger upp ikväll
Ha det gotte / Timmy
ursäkta om ja ställer en dum fråga ,men va e variomaticen för nånting ?
God kväll! Idag har vi varit lite i garaget och fått lite gjort. Bl a skrapat bort en massa isolering, tagit bort tanken, hela bakaxlen är borta, bladfädrar, stötdämpare, variomatic och den hemmagjorda arbetsbänken är på plats och målad dock skall ett lager till på imorgon. I morgon ska jag även åka och ta bort framvagnen så vi kan slänga allt och göra plats åt det andra i från 945an. Nog snackat, här kommer lite bilder.
Ha det gott / Timmy
Den som söker han finner
Det vägde en hel del, men efter lite om och men så gick det.
970 i tjänstevikt? Då borde den ligga på kring 900kg. Tar man sen bort lite onödigt och ersätter med glasfiber så kanske man kan lätta bilen ytterligare...
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Detta är vårt första riktigt stora projekt för oss alla tre, så det blir lite som ett läroprojekt under tiden som man sedan kan dra med sig erfarenheter ifrån till nästa projekt.
970 i tjänstevikt? Då borde den ligga på kring 900kg. Tar man sen bort lite onödigt och ersätter med glasfiber så kanske man kan lätta bilen ytterligare...
Det går nog att hitta en hel del att lätta på bilen. Just nu väger den inte många kilo, i princip bara framvagn kvar sedan skall 945an rensas. Någon av dom föregående ägarna hade ju också gjort något halvtaskigt försök till "lättning" i golvet med någon glasfiber historia.
Hehe, det är ingen fara vi kommer inte att använda orginal sedan. Det skall slängas på bakaxel och framvagn ifrån en 945 med 5/108 om jag inte minns helt fel.