2941
Sök

Dödsstraff? För eller emot?

8 156 Inlägg
20 januari 2008
#21
richardoo290 skrev:
Holiace skrev:
Jag vet inte riktigt om jag för eller emot.

Fängelse är bättre.
vi har inte fängelse i sverige, vi har hotell vi sätter dem på.. tilsammans med massa andra kriminella de kan bli polare med, fängelse skapar bara problem för folk och är inte tillräckligt hemskt! fängesle kostar pengar.. en kula kostar inte mkt.. cool
En kula, nej. Men allting omkring? Säkerhet, expertis osv...

En avrättning kostar ungefär 5 ggr så mycket som en "äkta" livstidssdom i USA...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
20 januari 2008
#22
Digital_Kicker skrev:
Skulle behövts dödsstraff i sverige. Måste gå med exempel, enda sättet man kan lära(skrämma) kriminella.
Skrämma.. Tjaa..

Titta på några stater i USA där de har dödsstraff. Där sker det fortfarande mord.
Om jag inte minns fel så minskade antalet grova brott inte så mycket efter att de infört dödsstraff heller.

Så att skrämmas tror jag inte riktigt på.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
20 januari 2008
#23
Phaetoon skrev:
richardoo290 skrev:
Holiace skrev:
Jag vet inte riktigt om jag för eller emot.

Fängelse är bättre.
vi har inte fängelse i sverige, vi har hotell vi sätter dem på.. tilsammans med massa andra kriminella de kan bli polare med, fängelse skapar bara problem för folk och är inte tillräckligt hemskt! fängesle kostar pengar.. en kula kostar inte mkt.. cool
En kula, nej. Men allting omkring? Säkerhet, expertis osv...

En avrättning kostar ungefär 5 ggr så mycket som en "äkta" livstidssdom i USA...
nä? mördarens alla besparingar/hus/bil.. står för kostnaden. ^^
och det behöver inte kosta så mkt som du tror.. blir han dömd som mördare så ut me han på bak-gården o sätt en kula i han! mad

funkar bra i många länder ?

137 Inlägg
20 januari 2008
#24
Emot.
Tänk ifall man blir oskyldigt dömd? Ibland har man läst att människor kanske suttit inne i 10-15 år och seen kom dem på att bevisen var felaktiga. Då lär det också hänt att dem dödat oskyldiga också, så jag är emot i alla fall! smile

"Shackle-razzle-futzal-craz"

"the real jerk"
301 Inlägg
20 januari 2008
#25
hmm svår fråga. men jag är för dödstraff OM personen i fråga har upprepat grova brott mer än 2 gånger för då har dom överbevisat alla motbevis som kan finnas. men att ha döds straff efter ett brott vet jag ej om jag tror på det beror ju helt på omständigtheterna. och långa fängelse straff borde avverkas i sibirien.

as long as mankind has existed she has yearned to fly. when she had conquerd the sky she realised she wanted to go fast and in stil, thus creating saab !!!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
20 januari 2008
#26
John87 skrev:
Digital_Kicker skrev:
Skulle behövts dödsstraff i sverige. Måste gå med exempel, enda sättet man kan lära(skrämma) kriminella.
Skrämma.. Tjaa..

Titta på några stater i USA där de har dödsstraff. Där sker det fortfarande mord.
Om jag inte minns fel så minskade antalet grova brott inte så mycket efter att de infört dödsstraff heller.

Så att skrämmas tror jag inte riktigt på.
USA och sverige är väldigt olika.. dödstraff tror jag skulle få oss "fega" svenskar att hålla oss ifrån mord.  kanske ingen stor förbättring men lite minskar de nog..
+ dem jävlarna som utför mordet får va dem förtjänar!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
20 januari 2008
#27
dödstraff avskräcker inte. inte i usa iallafall.

sen är det som många skriver att det finns hål som gör att oskyldiga kan bli avrättade
och då begår ju staten ett mord vem ska dömma staten?

sen så tycker jag hela tanken är sjuk vi börjar att ta bort krimminella sen kommer några galningar till makten och då börjar vi ta bort homosexuella bara för attt dom är homosexulla eller dom som är efterblivna eller är anorlunda i deras ögon

starkt imot

2slow

Språkfascist
109 Inlägg
20 januari 2008
#28
För!

Syns man inte, så finns man inte.

blacken
20 januari 2008
#29
Dödsstraff har bevisligen inte avsedd effekt. Det begås inte färre mord och dylika grövre brott där man har dödsstraff. Däremot på dom ställen som det är tillåtet att skydda sig själv och egendom med "alla till buds stående medel" så har man en avsevärt lägre brottsfrekvens. Skriv om lagen istället så när någon gör något "dumt" så är det inte synd om vederbörande när han har fingrarna i"kakburken" så att säga. Dvs gör någon ett  bryt eller hotar /rånar någon och blir antingen ihjälslagen eller grymt tilltygad på annat sätt så ska man inte straffas för det utan, den lede brottslingen måste helt enkelt inse att allt som händer honom är hans eget fel, och det är inget synd om honom. Och han får helt enkelt skylla sig själv och även betala alla skador plus skadestånd på det han gör.

400 Inlägg
20 januari 2008
#30
är för tänk om du dödar en snubbe så får du kanske då 3x livstid glöm det mördaren ska dö så enklet är det det är va jag tycker

Evolution Garage
1 299 Inlägg
20 januari 2008
#31
Frågan är om inte dödstraff är för milt... Folk som dödar andra, är förmodligen inte långt ifrån att ta sitt eget liv heller. Så straffet blir att vi gör det åt dom istället.

Fängelse är på tok för fjöligt i Sverige, har hört att de ska va bättre mat än på äldreboendet...
Å man kan ju inte börja tortera folk direkt... kanske e de lika bra å kasta in dom i finkan, eller om man själv är berörd ge dom en personlig läxa smile

Sky´s the limit...

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
20 januari 2008
#32
MRapollo skrev:
är för tänk om du dödar en snubbe så får du kanske då 3x livstid glöm det mördaren ska dö så enklet är det det är va jag tycker
right on.. cool

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
20 januari 2008
#33
men hur ofta är det så du har dödat nån nu ska du dö?

finns oftast en massa omständigheter runtomkring

måste ju komma ifrån det där tänket med att du har gjort nått fel släpa honom till stadsmuren och slå ihjäl honom med en sten tänket

2slow

3 722 Inlägg
20 januari 2008
#34
varför jämför ni Sverige med USA???? Helt olika, hur vet ni att det inte skulle hjälpa med att inför dödsstraff i Sverige?? Har det prövats?, nej.
Jo häxbränningar för typ 300 år sen

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
20 januari 2008
#35
azid skrev:
men hur ofta är det så du har dödat nån nu ska du dö?

finns oftast en massa omständigheter runtomkring

måste ju komma ifrån det där tänket med att du har gjort nått fel släpa honom till stadsmuren och slå ihjäl honom med en sten tänket
om en kille mördar hela din familj.. bevisen är helklara!
och du får ett val:  10 års fängelse(hotell)
                            eller ut me han på bak-gården o en kula i skallen.. inge mer me de hmm

vad väljer du?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
20 januari 2008
#36
richardoo290 skrev:
azid skrev:
men hur ofta är det så du har dödat nån nu ska du dö?

finns oftast en massa omständigheter runtomkring

måste ju komma ifrån det där tänket med att du har gjort nått fel släpa honom till stadsmuren och slå ihjäl honom med en sten tänket
om en kille mördar hela din familj.. bevisen är helklara!
och du får ett val:  10 års fängelse(hotell)
                            eller ut me han på bak-gården o en kula i skallen.. inge mer me de hmm

vad väljer du?
väljer jag att ta ihjäl honom är det mitt ansvar inte statens

2slow

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
20 januari 2008
#37
noll tolerans! avrättning på plats. snatta godis och de gräver ner dig i grönsaksfrysen och blir stenad med djupfryst kyckling!


VOLVO for life..
2 113 Inlägg
20 januari 2008
#38
azid skrev:
richardoo290 skrev:
azid skrev:
men hur ofta är det så du har dödat nån nu ska du dö?

finns oftast en massa omständigheter runtomkring

måste ju komma ifrån det där tänket med att du har gjort nått fel släpa honom till stadsmuren och slå ihjäl honom med en sten tänket
om en kille mördar hela din familj.. bevisen är helklara!
och du får ett val:  10 års fängelse(hotell)
                            eller ut me han på bak-gården o en kula i skallen.. inge mer me de hmm

vad väljer du?
väljer jag att ta ihjäl honom är det mitt ansvar inte statens
men om du e handikappad o du inte kan göra han ett skit.. domstolen frågar dig om vad straffet ska bli.. du svarar?

-precis.. men idag finns inte den möjligheten för många människor.. tycker de är förjävligt att mördare inte får höga jäkla straff som känns! helst vill ja att man bara rensar bort dem från samhället ! mad inge fel me de? roll

DFFL
9 020 Inlägg
20 januari 2008
#39
richardoo290 skrev:
azid skrev:
men hur ofta är det så du har dödat nån nu ska du dö?

finns oftast en massa omständigheter runtomkring

måste ju komma ifrån det där tänket med att du har gjort nått fel släpa honom till stadsmuren och slå ihjäl honom med en sten tänket
om en kille mördar hela din familj.. bevisen är helklara!
och du får ett val:  10 års fängelse(hotell)
                            eller ut me han på bak-gården o en kula i skallen.. inge mer me de hmm

vad väljer du?
Det är inte vad vi väljer som är relevant i detta fallet tycker jag.
Det är vad som är hårdast.
Och ifall jag mördat en hel familj och fått välja mellan resten av livet i fängelse utan någon chans till att komma ut eller få en kula i skallen bakom garaget så hade jag utan tvekan valt kulan.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
20 januari 2008
#40
richardoo290 skrev:
azid skrev:
richardoo290 skrev:

om en kille mördar hela din familj.. bevisen är helklara!
och du får ett val:  10 års fängelse(hotell)
                            eller ut me han på bak-gården o en kula i skallen.. inge mer me de hmm

vad väljer du?
väljer jag att ta ihjäl honom är det mitt ansvar inte statens
men om du e handikappad o du inte kan göra han ett skit.. domstolen frågar dig om vad straffet ska bli.. du svarar?

-precis.. men idag finns inte den möjligheten för många människor.. tycker de är förjävligt att mördare inte får höga jäkla straff som känns! helst vill ja att man bara rensar bort dem från samhället ! mad inge fel me de? roll
så du menar att ett straff ska ändra hela samhället för alla?

2slow


Sök