3123
Sök

dubbla utblås, på var sin sida av bilen. Hur göra?

584 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#1
Hur fixar man dubbla utblås, så som  Paddee636 har på sin SAAB 900?

Finns de färdigt att köpa eller måste man försöka snickra ihop de själv?


Skyracer
917 Inlägg
25 januari 2008
#2
Det första jag tänker på när det gäller att bygga system är: www.ferrita.se

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö

1 436 Inlägg
25 januari 2008
#3
Tror det blir till att bygga själv. Inte så svårt om du kan hantera en svets.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Konsult
1 247 Inlägg
25 januari 2008
#4
Eddie_Boy skrev:
Hur fixar man dubbla utblås, så som  Paddee636 har på sin SAAB 900?

Finns de färdigt att köpa eller måste man försöka snickra ihop de själv?

Finns ett kit på bl.a. speedparts (Längst ner här!) som du kan kika på, kostar 4,975 kr.

Har ett på min smile
Senast redigerat av Tagg3N (25 januari 2008)


Rapidoz
688 Inlägg
25 januari 2008
#5
Varför köpa dyra kit när han lika gärna kan svetsa till ett själv ? =/
om han tex tar ifrån Katten och bakåt så
är det bara gå in på micro eller någon likande affär och köpa rördelar och svetsa ihop själv ju

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Konsult
1 247 Inlägg
25 januari 2008
#6
940turboplus skrev:
Varför köpa dyra kit när han lika gärna kan svetsa till ett själv ? =/
om han tex tar ifrån Katten och bakåt så
är det bara gå in på micro eller någon likande affär och köpa rördelar och svetsa ihop själv ju

Det är ju sant, men om man inte kan/har möjlighet att svetsa osv så finns det inte många alternativ wink


ElectroRaggare
885 Inlägg
25 januari 2008
#7
Just för en så vanliga bil som Saab 9-3 så borde det finnas färdiga kit, till överkomlig peng.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

Maskinförare
1 163 Inlägg
25 januari 2008
#8
Lättast är om du kan svetsa själv, eller har nån bekant som kan göra det.
antingen drar du hela vägen från dp, eller från catten. Sen en Y förgrening och led rören till varsin sida på bilen.

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 januari 2008
#9
5500:- kostade det omonterat till min bil... Visserligen Volvo men troligen inte så stor skillnad...
Senast redigerat av Xoff (25 januari 2008)


volvoraggare
4 776 Inlägg
25 januari 2008
#10
finns det färdiga yförgreningar tro har planer på dubbla utblås på min 240

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

584 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
#11
Tagg3N skrev:
Eddie_Boy skrev:
Hur fixar man dubbla utblås, så som  Paddee636 har på sin SAAB 900?

Finns de färdigt att köpa eller måste man försöka snickra ihop de själv?

Finns ett kit på bl.a. speedparts (Längst ner här!) som du kan kika på, kostar 4,975 kr.

Har ett på min smile

Joo det va rätt nice smile men ja vet inte om ja vill lägga ut så mkt pengar på det.. vi har en svets i garaget och ja har en far och en kompis som kan svetsa. Vilket blir bäst av att ta det från katten eller ända från dp? Samt vilket material håller bäst och går lättast att svetsa? Och vart köper man rör samt utblås? ja är sugen på ovala utblås men har inte bestämt mig ännu. Vet inte om vi har nån "micro" affär här i närheten men de ska ja kolla upp. går väl beställa om inte annat.


245 Inlägg
26 januari 2008
#12
Va fan inte ens 5000 spänn är väl inget. Annars är det väl bara att lära sig hur svetsen fungerar.


Konsult
1 247 Inlägg
26 januari 2008
#13
Eddie_Boy skrev:
Tagg3N skrev:
Eddie_Boy skrev:
Hur fixar man dubbla utblås, så som  Paddee636 har på sin SAAB 900?

Finns de färdigt att köpa eller måste man försöka snickra ihop de själv?

Finns ett kit på bl.a. speedparts (Längst ner här!) som du kan kika på, kostar 4,975 kr.

Har ett på min smile

Joo det va rätt nice smile men ja vet inte om ja vill lägga ut så mkt pengar på det.. vi har en svets i garaget och ja har en far och en kompis som kan svetsa. Vilket blir bäst av att ta det från katten eller ända från dp? Samt vilket material håller bäst och går lättast att svetsa? Och vart köper man rör samt utblås? ja är sugen på ovala utblås men har inte bestämt mig ännu. Vet inte om vi har nån "micro" affär här i närheten men de ska ja kolla upp. går väl beställa om inte annat.

Gött då kan du få det svetsat smile Mitt avgas är delat efter katten då det verkar vara lite trångt att köra dubbelt före. Micro,Mekonomen och andra sådana affärer har ju rör som verkar fungera dock verkar de vara rätt rostbenägna och "skalar" av sig en hel del. Ovala utblås är ju det vi saab ägare brukar köra på, det passar helt enkelt bäst smile Utblås går ju att få tag på lite varstans, oftast på samma ställe som rören beroende på om du vill ha japsdämp eller bara slutröret smile

Lycka till! smile


584 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
#14
Tagg3N skrev:
Eddie_Boy skrev:
Tagg3N skrev:

Finns ett kit på bl.a. speedparts (Längst ner här!) som du kan kika på, kostar 4,975 kr.

Har ett på min smile

Joo det va rätt nice smile men ja vet inte om ja vill lägga ut så mkt pengar på det.. vi har en svets i garaget och ja har en far och en kompis som kan svetsa. Vilket blir bäst av att ta det från katten eller ända från dp? Samt vilket material håller bäst och går lättast att svetsa? Och vart köper man rör samt utblås? ja är sugen på ovala utblås men har inte bestämt mig ännu. Vet inte om vi har nån "micro" affär här i närheten men de ska ja kolla upp. går väl beställa om inte annat.

Gött då kan du få det svetsat smile Mitt avgas är delat efter katten då det verkar vara lite trångt att köra dubbelt före. Micro,Mekonomen och andra sådana affärer har ju rör som verkar fungera dock verkar de vara rätt rostbenägna och "skalar" av sig en hel del. Ovala utblås är ju det vi saab ägare brukar köra på, det passar helt enkelt bäst smile Utblås går ju att få tag på lite varstans, oftast på samma ställe som rören beroende på om du vill ha japsdämp eller bara slutröret smile

Lycka till! smile

Okej kan man svetsa i rostfritt eller måste man ha speciell svets då? hmm får väl spruta på en jävla massa hotpaint innan ja monterar de om de inte går att tillverka i rostfritt.. har du nån ritning lr ngt som man kan kika lite på? joo de får nog bli ovalt smile Kommer bilen gå lika bra efter detta då? Ja menar, ja håller på rätt mkt me motocross och där är de ju viktigt att motorn får rätt motstånd osv för att man inte ska tappa effekt. antar att de e samma fenomen på en bil.


584 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
#15
Jag skulle vilja ha lite sportigare ljud också. Inget bröl ljud men lite sportigare än original tongue
Ngt tips på hur man får det?


Konsult
1 247 Inlägg
26 januari 2008
#16
Eddie_Boy skrev:
Tagg3N skrev:
Eddie_Boy skrev:
Joo det va rätt nice smile men ja vet inte om ja vill lägga ut så mkt pengar på det.. vi har en svets i garaget och ja har en far och en kompis som kan svetsa. Vilket blir bäst av att ta det från katten eller ända från dp? Samt vilket material håller bäst och går lättast att svetsa? Och vart köper man rör samt utblås? ja är sugen på ovala utblås men har inte bestämt mig ännu. Vet inte om vi har nån "micro" affär här i närheten men de ska ja kolla upp. går väl beställa om inte annat.

Gött då kan du få det svetsat smile Mitt avgas är delat efter katten då det verkar vara lite trångt att köra dubbelt före. Micro,Mekonomen och andra sådana affärer har ju rör som verkar fungera dock verkar de vara rätt rostbenägna och "skalar" av sig en hel del. Ovala utblås är ju det vi saab ägare brukar köra på, det passar helt enkelt bäst smile Utblås går ju att få tag på lite varstans, oftast på samma ställe som rören beroende på om du vill ha japsdämp eller bara slutröret smile

Lycka till! smile

Okej kan man svetsa i rostfritt eller måste man ha speciell svets då? hmm får väl spruta på en jävla massa hotpaint innan ja monterar de om de inte går att tillverka i rostfritt.. har du nån ritning lr ngt som man kan kika lite på? joo de får nog bli ovalt smile Kommer bilen gå lika bra efter detta då? Ja menar, ja håller på rätt mkt me motocross och där är de ju viktigt att motorn får rätt motstånd osv för att man inte ska tappa effekt. antar att de e samma fenomen på en bil.

Är inte så inne på svetsen men det ska la gå? Jag har faktiskt ingen ritning. Om jag tänkt på det hade jag ju kunnat knäppt ett gäng kort när jag ändå hade bilen på besiktningen upphissad. Bygger jag själv så höftar jag bara, brukar ju bli bra men lite uträkningar och mätningar kan ju vara bra smile Har man turbo är det bara att kroka på stort, det ger nog t.o.m. en effekt om man inte överdriver förstås!, gäller inte sugis tror jag men rätta mig om jag har fel smile



Eddie_Boy skrev:
Jag skulle vilja ha lite sportigare ljud också. Inget bröl ljud men lite sportigare än original tongue
Ngt tips på hur man får det?

Krokar du på lite större system kommer den låta lite mer, min låter inte så mycket mer än original trots twinpipe på 2,5" (har iofs 3 ljuddämpare)...
Senast redigerat av Tagg3N (26 januari 2008)


584 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
#17
Tagg3N skrev:
Eddie_Boy skrev:
Tagg3N skrev:

Gött då kan du få det svetsat smile Mitt avgas är delat efter katten då det verkar vara lite trångt att köra dubbelt före. Micro,Mekonomen och andra sådana affärer har ju rör som verkar fungera dock verkar de vara rätt rostbenägna och "skalar" av sig en hel del. Ovala utblås är ju det vi saab ägare brukar köra på, det passar helt enkelt bäst smile Utblås går ju att få tag på lite varstans, oftast på samma ställe som rören beroende på om du vill ha japsdämp eller bara slutröret smile

Lycka till! smile

Okej kan man svetsa i rostfritt eller måste man ha speciell svets då? hmm får väl spruta på en jävla massa hotpaint innan ja monterar de om de inte går att tillverka i rostfritt.. har du nån ritning lr ngt som man kan kika lite på? joo de får nog bli ovalt smile Kommer bilen gå lika bra efter detta då? Ja menar, ja håller på rätt mkt me motocross och där är de ju viktigt att motorn får rätt motstånd osv för att man inte ska tappa effekt. antar att de e samma fenomen på en bil.

Är inte så inne på svetsen men det ska la gå? Jag har faktiskt ingen ritning. Om jag tänkt på det hade jag ju kunnat knäppt ett gäng kort när jag ändå hade bilen på besiktningen upphissad. Bygger jag själv så höftar jag bara, brukar ju bli bra men lite uträkningar och mätningar kan ju vara bra smile Har man turbo är det bara att kroka på stort, det ger nog t.o.m. en effekt om man inte överdriver förstås!, gäller inte sugis tror jag men rätta mig om jag har fel smile



Eddie_Boy skrev:
Jag skulle vilja ha lite sportigare ljud också. Inget bröl ljud men lite sportigare än original tongue
Ngt tips på hur man får det?

Krokar du på lite större system kommer den låta lite mer, min låter inte så mycket mer än original trots twinpipe på 2,5" (har iofs 3 ljuddämpare)...

A men ja har för mig att det e svårt att svetsa i rostfritt? Nån annan som har koll på det och hur man gör om man nu vill ha rostfritt? Det är två ljuddämpare original va? och så blir det en till när man har twinpipes. Joo hade vart kul o se hur du hade gjort men får försöka sätta mig in i det lite mer. Vad ska jag satsa på då? 2.5" ? 3" kanske blir dåligt motstånd för motorn? hmm jo det är ju en Turbo ja har . kan man ta bort den första ljuddämparen och bara ha två i slutet så att säga? eller går de inte igenom besiktningen då? eller tappar man effekt?


Konsult
1 247 Inlägg
26 januari 2008
#18
Eddie_Boy skrev:
A men ja har för mig att det e svårt att svetsa i rostfritt? Nån annan som har koll på det och hur man gör om man nu vill ha rostfritt? Det är två ljuddämpare original va? och så blir det en till när man har twinpipes. Joo hade vart kul o se hur du hade gjort men får försöka sätta mig in i det lite mer. Vad ska jag satsa på då? 2.5" ? 3" kanske blir dåligt motstånd för motorn? hmm jo det är ju en Turbo ja har . kan man ta bort den första ljuddämparen och bara ha två i slutet så att säga? eller går de inte igenom besiktningen då? eller tappar man effekt?

Rostfritt är svårare att svetsa i, ja. Mycket mer vet jag inte smile

Storleken på avgassystemet kan jag inte hjälpa dig med, men jag valde 2,5" och 3 dämpare för att inte föra så mycket oväsen. Du kan ju ta 2,5" eller 3" med 2 ljuddämpare bara, nog ska den gå igenom besiktning med det.

Det sitter en ljuddämpare i änden på varje pipa och en före delningen på min, i regbeviset har jag dispans för ökad volym vid tomgång smile
Senast redigerat av Tagg3N (26 januari 2008)


584 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
#19
Tagg3N skrev:
Eddie_Boy skrev:
A men ja har för mig att det e svårt att svetsa i rostfritt? Nån annan som har koll på det och hur man gör om man nu vill ha rostfritt? Det är två ljuddämpare original va? och så blir det en till när man har twinpipes. Joo hade vart kul o se hur du hade gjort men får försöka sätta mig in i det lite mer. Vad ska jag satsa på då? 2.5" ? 3" kanske blir dåligt motstånd för motorn? hmm jo det är ju en Turbo ja har . kan man ta bort den första ljuddämparen och bara ha två i slutet så att säga? eller går de inte igenom besiktningen då? eller tappar man effekt?

Rostfritt är svårare att svetsa i, ja. Mycket mer vet jag inte smile

Storleken på avgassystemet kan jag inte hjälpa dig med, men jag valde 2,5" och 3 dämpare för att inte föra så mycket oväsen. Du kan ju ta 2,5" eller 3" med 2 ljuddämpare bara, nog ska den gå igenom besiktning med det.

Det sitter en ljuddämpare i änden på varje pipa och en före delningen på min, i regbeviset har jag dispans för ökad volym vid tomgång smile

Man måste ha en TIG svets om man ska svetsa i rostfritt säger Far. Vi hade MIG svets men ska kolla me ngr kompisar om dom har TIG svets. okej jaa jag ska nog köra på 2,5" med två ljuddämpare tror ja. Hur fixade du sån dispans då?


Elektriker
718 Inlägg
26 januari 2008
#20
Njaa måste man verkligen ha TIG? Är det inte bara annan tråd som gäller? Aja, vet inte så ska inte uttala mig.
Men dock om ni har en pinn svets så köper man bara rostfria svetspinnar till en sån, funkar finnemang, finns så man kan svetsa under vatten till å med om man vill det:P
Kostar dock lite å köpa dom dära rostfria=\

Som att kasta vatten i sjön.


Sök