4291
Sök

vevhus filter...vad gör ett sånt filter bättre?

68 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#1
tja..undrar vad ett vev hus filter gör för nått och vart lägger man in den?


16 197 Inlägg
30 januari 2008
#2
dde gör typ ingen nytta alls.. bara för att de e snyggt å får att man inte ska få in damm i vevhuset.. men på de flesta bilar så går du vetehusgaserna tebax in i insuget å förbränns så besiktningen blir inte så glad om du har ett "öppet" filter på vevhusventilationen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

68 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#3
jaha ok..tackar:D


654 Inlägg
30 januari 2008
#4
Blev lag på sluten vevhusventilation år ?? pga den skadliga gasen/oljedimman som läcker ut.
Alla bilar har i princip sluten VevhusV idag pga lagen.

176 Inlägg
30 januari 2008
#5
sluten vevhusventilation är skit, oljedimmor och skit som åker igenom t.ex luftmassematare=katastrof, kolla alla vw vilka problem dom har. Inte för inte att biltema börjat sälja just sådana. Nej öppna upp den sätt på ett filter, sen montera tbax den inför besiktningen. Vevhusvent är bra, om du kan-öppna upp mera-men sätt filter och vad du än gör led inte in det i insuget igen, ja förutom just vid besiktningen.

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

68 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#6
jaha ok..ska någ fixa det...e det svårt att instalera lr?


905 Inlägg
31 januari 2008
#7
cossiebool skrev:
sluten vevhusventilation är skit, oljedimmor och skit som åker igenom t.ex luftmassematare=katastrof, kolla alla vw vilka problem dom har. Inte för inte att biltema börjat sälja just sådana. Nej öppna upp den sätt på ett filter, sen montera tbax den inför besiktningen. Vevhusvent är bra, om du kan-öppna upp mera-men sätt filter och vad du än gör led inte in det i insuget igen, ja förutom just vid besiktningen.

eller så sätter man direkt till insuget och drar inte skiten förbi luftmassemätaren.

5 710 Inlägg
1 februari 2008
#8
cossiebool skrev:
sluten vevhusventilation är skit, oljedimmor och skit som åker igenom t.ex luftmassematare=katastrof, kolla alla vw vilka problem dom har. Inte för inte att biltema börjat sälja just sådana. Nej öppna upp den sätt på ett filter, sen montera tbax den inför besiktningen. Vevhusvent är bra, om du kan-öppna upp mera-men sätt filter och vad du än gör led inte in det i insuget igen, ja förutom just vid besiktningen.

Kontrar med:
Öppen VV är skit
Har du någongång mätt på hur mycket nytta återcirkulationen gör för trycket i vevhuset?
Det her jag och kör därför min kopplat som original MEN med oljefälla imellan för att slippa "klegg" i turbo>LLK>insug.

MVH Jonas
..............

176 Inlägg
1 februari 2008
#9
jonTe skrev:
cossiebool skrev:
sluten vevhusventilation är skit, oljedimmor och skit som åker igenom t.ex luftmassematare=katastrof, kolla alla vw vilka problem dom har. Inte för inte att biltema börjat sälja just sådana. Nej öppna upp den sätt på ett filter, sen montera tbax den inför besiktningen. Vevhusvent är bra, om du kan-öppna upp mera-men sätt filter och vad du än gör led inte in det i insuget igen, ja förutom just vid besiktningen.

Kontrar med:
Öppen VV är skit
Har du någongång mätt på hur mycket nytta återcirkulationen gör för trycket i vevhuset?
Det her jag och kör därför min kopplat som original MEN med oljefälla imellan för att slippa "klegg" i turbo>LLK>insug.

Förklara varför det skulle vara en fördel att dra vv tillbaka in i insuget (som är trycksatt på en turbobil) förklara vad du har uppmätt för något, med vv in i insuget kontra öppen, vilka siffror har du fått fram som visar att det ena är att föredra framför det andra?

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

905 Inlägg
1 februari 2008
#10
cossiebool skrev:
jonTe skrev:
cossiebool skrev:
sluten vevhusventilation är skit, oljedimmor och skit som åker igenom t.ex luftmassematare=katastrof, kolla alla vw vilka problem dom har. Inte för inte att biltema börjat sälja just sådana. Nej öppna upp den sätt på ett filter, sen montera tbax den inför besiktningen. Vevhusvent är bra, om du kan-öppna upp mera-men sätt filter och vad du än gör led inte in det i insuget igen, ja förutom just vid besiktningen.

Kontrar med:
Öppen VV är skit
Har du någongång mätt på hur mycket nytta återcirkulationen gör för trycket i vevhuset?
Det her jag och kör därför min kopplat som original MEN med oljefälla imellan för att slippa "klegg" i turbo>LLK>insug.

Förklara varför det skulle vara en fördel att dra vv tillbaka in i insuget (som är trycksatt på en turbobil) förklara vad du har uppmätt för något, med vv in i insuget kontra öppen, vilka siffror har du fått fram som visar att det ena är att föredra framför det andra?

vv dras in före turbon på turbo bil där det är undertryck och av anledningen att då det är undertryck så blir det drag ut ur vevhusventilation och motorn andas bättre.

5 710 Inlägg
6 februari 2008
#11
cossiebool skrev:
jonTe skrev:
cossiebool skrev:
sluten vevhusventilation är skit, oljedimmor och skit som åker igenom t.ex luftmassematare=katastrof, kolla alla vw vilka problem dom har. Inte för inte att biltema börjat sälja just sådana. Nej öppna upp den sätt på ett filter, sen montera tbax den inför besiktningen. Vevhusvent är bra, om du kan-öppna upp mera-men sätt filter och vad du än gör led inte in det i insuget igen, ja förutom just vid besiktningen.

Kontrar med:
Öppen VV är skit
Har du någongång mätt på hur mycket nytta återcirkulationen gör för trycket i vevhuset?
Det her jag och kör därför min kopplat som original MEN med oljefälla imellan för att slippa "klegg" i turbo>LLK>insug.

Förklara varför det skulle vara en fördel att dra vv tillbaka in i insuget (som är trycksatt på en turbobil) förklara vad du har uppmätt för något, med vv in i insuget kontra öppen, vilka siffror har du fått fram som visar att det ena är att föredra framför det andra?

OK......

Provobjekt: SAAB 9-3 Aero -01, lätt trimmad
Mätning av tryck i vevhusventilation vid ventilkåpa.
Mätutrustning: Glyserinfylld WIKA industrimanometer med en noggrannhet på 1.6%

Test 1: Körning med VV kopplad original.
Trycket låg på -0.4bar vid tomgång och höll sig mellan -0.4 och -0.1 oavsett driftförhållande, turbotrycksnivå, vartal osv.

Test 2: körning med VV kopplad som "öppen" variant
På tomgång låg trycket på +/-0 och vid körning visade det svaga övertryck, något "hårdtest" med höga laddtryck gjordes aldrig då ägaren fegade ur med tanke på de skador som kan uppstå om vevhuset trycksätts. (att ta ned ned växellådan för att fixa en vikt vevaxeltätning är inte kul....)
Man kan anta att tryckstegningen minst är likvärdig som in test 1 vilket innebär +0.3bar.

Övertryck i vevhuset är inte bra då det ger oljeläck, belastar oljan mycket och ger ett mottryck i turboreturen.
MÅNGA turboagg har rasat på SAAB:ar (främst 9-5 med GT1752) och många av dessa har haft "vevhusventilationssjukan".
Med en väl fungerande VV kopplad original är konstruktionen sådan att det skapar ett sug i VV:n som hjälper motorn att andas.
Liknande konstruktionen hittar man även på andra märken.

Mvh Jonas

MVH Jonas
..............

61 Inlägg
6 februari 2008
#12
På en överladdad bil så är strävan efter så lågt vevhus tryck som möjligt vickigt. och det blir märkbara problem med original vevhusventiler på de flesta motorer när man närmar sig dubbla original effekten. oljan har då en tendens att tryckas tillbaka mot turbos/lager och får diagnås med rökpuffar när man växlar under fullgas repor,  och man får då sätta på speciellt utvecklade vevhusventiler tex:"ET´s" som är designade att hålla undertryck i vevhuset.

JonTe: intressant mätning där!

Mvh/Fredric
Senast redigerat av vr4 (6 februari 2008)


1 867 Inlägg
6 februari 2008
#13
En oljefälla/catchtank med återledning till insugsrör är med andra ord den bästa lösningen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

61 Inlägg
6 februari 2008
#14
Koop skrev:
En oljefälla/catchtank med återledning till insugsrör är med andra ord den bästa lösningen.

Ja

Mvh/F


1 311 Inlägg
7 februari 2008
#15
jonTe skrev:
cossiebool skrev:
jonTe skrev:

Kontrar med:
Öppen VV är skit
Har du någongång mätt på hur mycket nytta återcirkulationen gör för trycket i vevhuset?
Det her jag och kör därför min kopplat som original MEN med oljefälla imellan för att slippa "klegg" i turbo>LLK>insug.

Förklara varför det skulle vara en fördel att dra vv tillbaka in i insuget (som är trycksatt på en turbobil) förklara vad du har uppmätt för något, med vv in i insuget kontra öppen, vilka siffror har du fått fram som visar att det ena är att föredra framför det andra?

OK......

Provobjekt: SAAB 9-3 Aero -01, lätt trimmad
Mätning av tryck i vevhusventilation vid ventilkåpa.
Mätutrustning: Glyserinfylld WIKA industrimanometer med en noggrannhet på 1.6%

Test 1: Körning med VV kopplad original.
Trycket låg på -0.4bar vid tomgång och höll sig mellan -0.4 och -0.1 oavsett driftförhållande, turbotrycksnivå, vartal osv.

Test 2: körning med VV kopplad som "öppen" variant
På tomgång låg trycket på +/-0 och vid körning visade det svaga övertryck, något "hårdtest" med höga laddtryck gjordes aldrig då ägaren fegade ur med tanke på de skador som kan uppstå om vevhuset trycksätts. (att ta ned ned växellådan för att fixa en vikt vevaxeltätning är inte kul....)
Man kan anta att tryckstegningen minst är likvärdig som in test 1 vilket innebär +0.3bar.

Övertryck i vevhuset är inte bra då det ger oljeläck, belastar oljan mycket och ger ett mottryck i turboreturen.
MÅNGA turboagg har rasat på SAAB:ar (främst 9-5 med GT1752) och många av dessa har haft "vevhusventilationssjukan".
Med en väl fungerande VV kopplad original är konstruktionen sådan att det skapar ett sug i VV:n som hjälper motorn att andas.
Liknande konstruktionen hittar man även på andra märken.

Mvh Jonas

Du glömde en backventil tror jag....

Anledning till att man vill ha undertryck i vevhuset är att minska friktionen och evakuera gaserna snabbare, På nascarbilar använder man vacuumpumpar t.om. för att få tillräckligt stort undertryck!

Den bästa lösningen för lagliga bilar är en riktigt bra oljefälla och sedan vidare till luftfilterburken där den har en till chans på sig att bli filtrerad, tänk på att burken som ska samla ihop ev. olja vid ett haveri av nåt slag skall vara motorvolymen x2 minst!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

5 710 Inlägg
7 februari 2008
#16
Corpze skrev:
Du glömde en backventil tror jag....

-Tror gör man i kyrkanwink
Givetvis satt backventil monterat.....utan den har man ju samma tryck i vevhuset som insuget......o det är obra på riktigt...

Den bästa lösningen för lagliga bilar är en riktigt bra oljefälla och sedan vidare till luftfilterburken där den har en till chans på sig att bli filtrerad, tänk på att burken som ska samla ihop ev. olja vid ett haveri av nåt slag skall vara motorvolymen x2 minst!

Jag håller inte med.....i en bra luftfilterburk har du inget undertryck och det är just det du vill åt.
Returen bör/skall gå in efter filter för att komma åt undertrycket.
Det där med storleken på burken och haveri kan jag inte förstå alls....?

MVH Jonas
..............

905 Inlägg
8 februari 2008
#17
jonTe skrev:
Corpze skrev:
Du glömde en backventil tror jag....

-Tror gör man i kyrkanwink
Givetvis satt backventil monterat.....utan den har man ju samma tryck i vevhuset som insuget......o det är obra på riktigt...

Men med backventil betyder det väl att under övertryck i insuget så har du ingen som helst vevhusventilation eftersom backventilen inte öppnar försen övertrycket i insuget sjunker? eller hur funkar backventilen och hur fan sitter vevhusventilationen orginalmonterad på saaben?

1 311 Inlägg
8 februari 2008
#18
vr4 skrev:
På en överladdad bil så är strävan efter så lågt vevhus tryck som möjligt vickigt. och det blir märkbara problem med original vevhusventiler på de flesta motorer när man närmar sig dubbla original effekten. oljan har då en tendens att tryckas tillbaka mot turbos/lager och får diagnås med rökpuffar när man växlar under fullgas repor,  och man får då sätta på speciellt utvecklade vevhusventiler tex:"ET´s" som är designade att hålla undertryck i vevhuset.

JonTe: intressant mätning där!

Mvh/Fredric

man kan motverka blåpuffar genom en oljeretur på 17-19mm, dvs grövre än orginal! på nascarbilar har de vacuumpumpar till vevhuset, där har de undertryck deluxe! big_smile

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

46 Inlägg
3 oktober 2010
#19
hur påverkas prestandan på en icketurbobil, ex min ford sierra 2.0i GLX DOHC -92 med vevhusventilationen och hur märker man om det är igentäppt?

5 710 Inlägg
4 oktober 2010
#20
stene09 skrev:
hur påverkas prestandan på en icketurbobil, ex min ford sierra 2.0i GLX DOHC -92 med vevhusventilationen

I teorin något sämre....i praktiken inte märkbart. Jag tror inte du skulle se något i en rotortest heller.
stene09 skrev:
och hur märker man om det är igentäppt?

Ofta genom oljeläckage.
Blir den HELT täppt och du är ouppmärksam blir det motorhaveri.

MVH Jonas
..............


Sök