cossiebool skrev:
jonTe skrev:
cossiebool skrev:
sluten vevhusventilation är skit, oljedimmor och skit som åker igenom t.ex luftmassematare=katastrof, kolla alla vw vilka problem dom har. Inte för inte att biltema börjat sälja just sådana. Nej öppna upp den sätt på ett filter, sen montera tbax den inför besiktningen. Vevhusvent är bra, om du kan-öppna upp mera-men sätt filter och vad du än gör led inte in det i insuget igen, ja förutom just vid besiktningen.
Kontrar med:
Öppen VV är skitHar du någongång mätt på hur mycket nytta återcirkulationen gör för trycket i vevhuset?
Det her jag och kör därför min kopplat som original MEN med oljefälla imellan för att slippa "klegg" i turbo>LLK>insug.
Förklara varför det skulle vara en fördel att dra vv tillbaka in i insuget (som är trycksatt på en turbobil) förklara vad du har uppmätt för något, med vv in i insuget kontra öppen, vilka siffror har du fått fram som visar att det ena är att föredra framför det andra?
OK......
Provobjekt: SAAB 9-3 Aero -01, lätt trimmad
Mätning av tryck i vevhusventilation vid ventilkåpa.
Mätutrustning: Glyserinfylld WIKA industrimanometer med en noggrannhet på 1.6%
Test 1: Körning med VV kopplad original.
Trycket låg på -0.4bar vid tomgång och höll sig mellan -0.4 och -0.1 oavsett driftförhållande, turbotrycksnivå, vartal osv.
Test 2: körning med VV kopplad som "öppen" variant
På tomgång låg trycket på +/-0 och vid körning visade det svaga övertryck, något "hårdtest" med höga laddtryck gjordes aldrig då ägaren fegade ur med tanke på de skador som kan uppstå om vevhuset trycksätts. (att ta ned ned växellådan för att fixa en vikt vevaxeltätning är inte kul....)
Man kan anta att tryckstegningen minst är likvärdig som in test 1 vilket innebär +0.3bar.
Övertryck i vevhuset är inte bra då det ger oljeläck, belastar oljan mycket och ger ett mottryck i turboreturen.
MÅNGA turboagg har rasat på SAAB:ar (främst 9-5 med GT1752) och många av dessa har haft "vevhusventilationssjukan".
Med en väl fungerande VV kopplad original är konstruktionen sådan att det skapar ett sug i VV:n som hjälper motorn att andas.
Liknande konstruktionen hittar man även på andra märken.
Mvh Jonas