4095
Sök

v8, vad bör man tänka på?

692 Inlägg
8 december 2005
Trådstartare
#1
Det är så att det kanskr är en cheva van 350 tpi -90 på gång, och jag har aldrig haft en bil med v8 förut. Vad bör man tänka på?

Den är helt nyrenoverad med stag och bussningar, dämpare och allt sånt, nybesiktad med blankt papper.

Men motor mässigt, vad kan man söka för fel? Några vanliga fel som brukar dyka upp?

Tack på för hand

/Smoke

692 Inlägg
8 december 2005
Trådstartare
#2
Ingen som vet något?!

671 Inlägg
8 december 2005
#3
Kommer inte ihåg exakt vilken motor det gällde men det är tydligen inte helt ovanligt att folk har fel blandning på kylarvattnet och att blocket spricker när det fryser.
Minns bara att det var en Amerikansk V8 det gällde.

692 Inlägg
8 december 2005
Trådstartare
#4
Okej, det låter ju inte allt för bra. Men det måste man ju märka på än gång?

692 Inlägg
8 december 2005
Trådstartare
#5
Hej Marcus!
Jag har en fin fräsch chevrolet van 1990 som
har gått 9150 mil och är i fint skick,
350 TPI motor i bra skick,insprutarmotor,ny
renoverad
yttre dvs ny lack gråmetallic,nya framdäck,M+S
däck,
såkallade året runt däck sitter på kromade
fälgar,
nya bromsar bak som fram,trummor bromsband
bromsrör,
ny kylare, ny generator,nytt batteri,nya
smörjbara
styrleder,nya spindelleder+samtliga
leder,hjullager
fram som bak,nya stötdämpare runt om,nya
kardanknutar,
kort sagt så är det en fin bil som är svensksåld
och
som du ej behöver kosta på något i första
taget,bara köra.
2 kaptenstolar fram och 1 baksäte bak,reggad som
lätt
lastbil med lastgaller och vägg bakom
baksätet,du
kan ju tex slita ut lastväggen och bygga om till
husbil
så har du ditt livs roligaste semester och
helgbil att
åka ut på fiske eller jakt,bara att riva ur en
gammal
husvagn och montera in utan regbesiktning,det
blir lätt
lastbil med fast hus vagns inredning,DVS samma
skatt
1298 kr om året.Eller kör som den är så har du
en rymlig
bil för familj och stor shoppingbil eller om du
behöver köra
tunga saker för huset eller annat som behövs
flyttas.
Bilder finnes om du är intresserad av jämt
byte,bilen är
mycket påkostad av föregående ägare och jag kör
och
njuter utan alla de småfel som blir efter några
tusen mil.
Får beröm av både polis och besiktning!
Hör av dej!Chevan är nybesiktigad 31 oktober med
blankt
papper och med beröm godkänd.Skitskojig bil att
åka i
med bra sikt framåt över alla småbilar så du ser
rödljus
och bromsljus i god tid.Så har den dragkrok
också.

12 086 Inlägg
9 december 2005
#6
Tänk över om du har råd med bensa smile

229 Inlägg
9 december 2005
#7
Daniel skrev:
Kommer inte ihåg exakt vilken motor det gällde men det är tydligen inte helt ovanligt att folk har fel blandning på kylarvattnet och att blocket spricker när det fryser.
Minns bara att det var en Amerikansk V8 det gällde.

Frostpluggarna fryser ju sönder på alla bilar om man kör med bara vatten och inte har i med rätt mängd glykol.

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

229 Inlägg
9 december 2005
#8
Chevans 350 V8:a är den bästa V8:an som byggts. Den går som en klocka. Har själv en Cheva Van med 350 och jag håller på mycket med jänkare för övrigt. Och Cheva tycker jag är mest slitstark och håller bäst. Det som kan krångla på Vanarna är ofta elsystemet. Som jänkarna borde lära sig lite bättre. Ta och kolla på högersidan i motorrummer bakom batteriet hur det ser ut där. Ser du något som är bränt där eller att någon har varit där och bytt massa kablar så får du akta dig.
Sen hade jag problem nu i sommras. När jag hade kört en bitte och stängde av motorn en snabbis så ville den inte starta, men det va att startmotorn blir för varm och en lödning i starten går isär. Den startade så fort bilen svalnat lite. Men jag byggde en skydds plåt mellan grenrören och starten så funkade det fint. Kolla bara så den startar och går jämt. V8or går väldigt jämt och fint. bara susar om dom smile Var noga med växellådan bara. Den kan det vara mer krångel med. Men det är ingen bra vinterbil! Körde med min förra vintern och jag fick sladd hela tiden. Så fort den växlade till 2an så fick jag sladd. Den väger inte så mycket bak. Men det är en perfekt fylle bil. Rolig bil att köra!

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

404 Inlägg
9 december 2005
#9
Kan bara hålla med ovanstående, en cheva 350 är bland det driftsäkraste man kan hitta, särskilt om den sitter i en van. Vanmotorerna brukar det inte vara utplockad någon effekt alls ur, därför är det väldigt svårt att knäcka dem.


2 Inlägg
21 mars 2006
#10
Van fanns aldrig med TPI motor. Däremot TBI, vilket är en stor skillnad. TPI=BÄST

Volvo V70n T5 2006 6vxl manuell. ATM steg2.


Sök