4095
Sök

problem med laddningen med genraton

90 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#1
hej jag undra om hur man kan kolla så att generaton ladda för om man tar väck plusen på batteriet så ska morton gå om den generaton ladda eller hur är det .

för jag testade att ta väck plusen på batteriet och plusen på generaton och då dog motorn! kan det va så att bateriet är så dåligt med eller ?

tacksam för svar mvh robin

2 655 Inlägg
3 februari 2008
#2
Vad är det för bil du har gjort detta experiment på?

På den gamla goda tiden när generatorerna hade extrerna laddreläer så kunde man göra så.
Nu för tiden så går magnetiserings dioder nästan direkt om man gör så.

Så har du lite otur nu så kommer inte generatorn att ladda efter att polen togs av.
Generatorn behöver ett motstånd för att funka som den ska, plockar man av polen så får inte generatorn det motståndet den behöver och ganska snabbt så har man förstört generatorn.

90 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#3
det är en 240 med b23e motorn

21 761 Inlägg
3 februari 2008
#4
Kolla om batterilampan lyser när du vrider tändningen i läge 2, om den inte lyser så kan inte generatorn börja ladda heller därför att den inte får någon förmagnetiseringsström från batterilampan. Se över kablarna omkring generator och batteri så att det inte är någon som sitter löst eller är trasig.

För att se om generatorn laddar så tar du fram multimetern, mät sedan spänningen dels på generatorn och dels på batteriet. Spänningen bör vara omkring 14-14,4V med motorn på tomgång (minst 800-900 varv) och endast halvljuset igång.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
3 februari 2008
#5
för att generatorn ska ladda måste man ha en förbrukare igång, t.ex nått lyse spelar ingen roll vilket, eller batteriet som tar emot laddningen.
När man kollar hur mkt generatorn laddar har jag fått lära mig att man ska slå på många förbrukar, t.ex hel lyse, fullfläkt i kupen o sen även kanske varnings blinkers om man vill vara riktigt seriös, laddar den då kring 14.7 volt ska den vara i bra skick vad jag har fått lära mig iaf...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

90 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#6
oki men vet du hur sladdana ser ut där bakom o var dom ska sitta ? för det här ju en jord o en plus o sen är det nån sladd som går från kabelhärvan tror att den är svart eller nått sen har jag sett att det var en kabel som var intejpad o den var grön !

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
3 februari 2008
#7
Du har ju plusen, jorden, signal kabeln till batteri lampan, o sen vafan hette den då.. nollan? nu är jag nog ute o cyklar, har inte hunnit hålla på så mkt med generatorer hittils...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

21 761 Inlägg
3 februari 2008
#8
Vilken årsmodell är det?

Om det är äldre än -84 så har den nog externt laddrelä och då går det flera kablar från generatorn, bla grön+svart+röd.
Senast redigerat av Drönirettab (3 februari 2008)

90 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#9
83 är det

90 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#10
men hur ska dom kablana sitta då ?

21 761 Inlägg
3 februari 2008
#11
Den gröna+röda+svarta kabeln borde gå till ett fyrkantigt lite större relä någonstans på höger innerskärm, men jag vet inte riktigt vilken färg det är på relät. Kolla att alla kablar sitter som de ska.

Grön=DF
Röd=D+
Svart=D-

Dessa beteckningar ska stå både på generatorn och själva laddrelät.
Senast redigerat av Drönirettab (3 februari 2008)

90 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#12
okok tack för svaren

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
3 februari 2008
#13
gah!! man ska aldrig koppla bort batteriet, generatorn brukar ju få för sig att överladda då ä bränna det mesta du har med el i bilen...

dock så hade jag en 760 jag körde utan batteri (startade bara med booster som jag sedan kopplade bort) en gång i tiden, men den va jag ju inte särskillt rädd om... men den gick lika fint utan batteri... =P



Sök