2954
Sök

Vilken är snabbast egentligen? (200sx vs 740)

Smålänning
7 883 Inlägg
4 februari 2008
#41
steifan skrev:
Här har vi nån form av fakta, 0-100 & 1/4 mile-tider:

1985 Nissan 200SX Turbo 9.5 16.9
1995 Nissan 200SX SE-R 8.2 16.4
1997 Nissan 200SX SE-R 7.8 16.1

1984 Volvo 760 GLE 12.3 18.6
1986 Volvo 740 Turbo Wagon 8.4 16.6
1989 Volvo 740 GLE (auto) 9.6 17.2
1990 Volvo 740 Turbo Wagon 7.8 16.1

Källa:
http://www.mx6.com/forums/racing-forum/ … -cars.html

1989 GLEn där är motsvarande "GLT 16 Valve" i Sverige.

Oj... Trodde inte det!!! yikes

Vet inte om de gäller 740 med, men när det gället 240 så är kombi snabbare än sedan wink Bättre aerodynamik tongue

Men kort sagt, du får det tufft om du ställs mot en GLT 16 valve eller TIC...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

948 Inlägg
4 februari 2008
#42
fast man är en sk "volvoraggare"wink så visst drar du en 740t lätt iom du har väl 2liters 16v turbo och lättare bil?
jag vet att jag gasa en gång mot en 200sx eller om det var en 300sx med min 940t då med vanliga trimmet 3" avgas, chip uppställt ladd, filter men kom inte om utan bara "hängde med"

p:s skyline R34 är faktiskt min drömbil wink

1 703 Inlägg
4 februari 2008
#43
Ytterligare en tråd som låter som något taget ur Bullen.

Kom bara ihåg att det är inte killen i filmen som skrivit brevet. wink


2 230 Inlägg
4 februari 2008
#44
klart 200sx är snabbare:) menar min primera drar 740s(dock TIC kan vara jobbiga) å då är ju 200an snabbare än en primara på 130hk...

så kan det vara då det inte blev som det skulle

huh?
10 427 Inlägg
4 februari 2008
#45
Klippte ut lite tider från den där länken jag länkade till tidigare, lite vanligare bilar för yngre förmågor.

Första tiden 0-60mph (ska det vara) och andra 1/4 mile

1988 Audi 90 Quattro 9.5 17.0
1991 Audi 90 Quattro 20V 9.4 16.9

1990 BMW 325i 7.8 16.0
1990 BMW 318is 8.8 16.5
1992 BMW 325i 7.8 15.8
1994 BMW 325i 7.4 15.5
1990 BMW 525i 8.0 16.1

1986 Mercedes-Benz 190E 2.3 9.9 17.5
1987 Mercedes-Benz 190E 2.3-16 7.8 16.2

1990 Ford Escort GT 8.9 16.8

1983 Saab 900 Turbo 10.0 17.3
1990 Saab 900 Turbo SPG 8.5 16.3
1989 Saab 9000 CD Turbo (auto) 9.1 16.9
1991 Saab 9000 Turbo 6.8 15.2

1990 Toyota Celica GT-S 10.5 17.6
1994 Toyota Celica GT Coupe 8.5 16.4

1990 Volkswagen Corrado G60 8.9 16.5
1985 Volkswagen GTI 9.0 16.9
1988 Volkswagen GTI 16V 8.5 16.5
1989 Volkswagen GTI 16V 8.8 16.6
1991 Volkswagen GTI 16V 8.4 16.8
1995 Volkswagen GTI VR6 7.1 15.5

1986 Volvo 740 Turbo Wagon 8.4 16.6
1989 Volvo 740 GLE (auto) 9.6 17.2 [Motsvarar GLT 16 V i Sverige]
1990 Volvo 740 Turbo Wagon 7.8 16.1
1992 Volvo 850 GLT 9.1 16.6
1993 Volvo 850 GLT 9.4 17.3

Länk:
http://www.mx6.com/forums/racing-forum/ … -cars.html


huh?
10 427 Inlägg
4 februari 2008
#46
Rojpen skrev:
klart 200sx är snabbare:) menar min primera drar 740s(dock TIC kan vara jobbiga) å då är ju 200an snabbare än en primara på 130hk...

Borde gå rätt jämnt med en frisk Volvo 740 GLT 16 Valve med B234F.

Min 740 GLE drar ganska jämt med Nissan Primera 2.0 SLX (1992:a, 115hästarn).
Dock inte provat upp i några högre hastigheter. Och GLTn äter GLE:er (även trimmade) till frukost wink


Biltok
117 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#47
twin_cam skrev:
Beror på... Kör du ECO-DRIVING så kanske 740in tar dig wink

LocKtar skrev:
Ptja, dom är säkert väldigt efterfrågade, men att byta från en volvo 740 till en s13 innebär inte bara byte av bil. Försäkringen är väl 10x dyrare också. Så att 200sx är nya volvo 740 stämmer nog ingenstans.

Här hemma där jag bor är 740GL och 200SX lika dyra i föräkring wink Då är det givet vilken som ger mest nöje per krona tongue

Eco driving? vad är det tongue finns inte i min ordlista (A)

Aga_Diff skrev:
tuzz skrev:
Jag vill ha bevis på vilken som är snabbast.. en Nissan 200Sx S13 eller en Volvo 740

Egentligen en ganska dum fråga va? wink

Jo jag vet. men ville bara ha fakta då jag är sjukt trött på killarna i klassen som jag skrivit..



TobbeTT skrev:
fast man är en sk "volvoraggare"wink så visst drar du en 740t lätt iom du har väl 2liters 16v turbo och lättare bil?
jag vet att jag gasa en gång mot en 200sx eller om det var en 300sx med min 940t då med vanliga trimmet 3" avgas, chip uppställt ladd, filter men kom inte om utan bara "hängde med"

p:s skyline R34 är faktiskt min drömbil wink

1,8l 4a....

Skyline R34a låter fint wink

Team Frosth

509 Inlägg
4 februari 2008
#48
Streckkoden skrev:
Måste faktiskt erkänna en sak.. Inte för att jag är speciellt stolt över det...

Det här hände de sista dagarna i höstas, innan 200an låstes in i vintergaraget. Står vid ett rödljus på morgonen, det duggregnar lite (har regnat under natten med), original 195orna på ibak. Dyker upp en 740 jämnsides och vill gasa..
Så blev det också, 740in låg uppe vid min dörr över rödljuset (det spann för mej ända upp till 3an, fast jag tog det lugnt i starten..)....
Men sen när det greppade på 3an så försvann han.. smile

Nu är min visserligen lite lätt masserad men enda gången en 740 ska ha en chans mot en S13 är just om det är blött ute..
När det är torrt ute så har inte utgången varit densamma..

För det första  Det var 70 väg så jag släppte på gasen
För det andra  Jag har ingen turbo
För det tredje  Jag missade 2:an och 3:an
För det fjärde  Bilen gick bara på 3 cylindrar
För det femte  Endast 2:an var sann:)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
4 februari 2008
#49
jag skulle dö utav skratt ifall jag med min 740 lyckades dra en nissan 200sx,
inge snack om saken.. 740 är stora slöa fula bilar.. 200sx är ju en sportbil !!

en 740 med turbo som är supertrimmad på alla sätt o vis.. kanske klarar av att hänga efter en stund tongue
men en vanlig GL är ju skrattretande lol


WRROOOOMM.. "vad var det? - en 740gl yikes !?!?!
lolcool

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
4 februari 2008
#50
Det som talar emot för 740 är dess tunga vikt, det är fan som ånglok jämfört med nissan big_smile så jag tror att om man inte har en lättad 740 med typ dubeelturbo å råtrimmad så vinner nissan 99% av alla gånger!

Stance is romance

huh?
10 427 Inlägg
4 februari 2008
#51
Lunkan89 skrev:
Det som talar emot för 740 är dess tunga vikt, det är fan som ånglok jämfört med nissan big_smile så jag tror att om man inte har en lättad 740 med typ dubeelturbo å råtrimmad så vinner nissan 99% av alla gånger!

En Nissan 200SX Coupe -93 har en tjänstevikt på 1350 kg

Min 740 GLE har en tjänstevikt på 1400kg
Min 740 GLT 16 Valve har en tjänstevikt på 1420kg

70kg skillnad.. många ånglok wink


Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
4 februari 2008
#52
steifan skrev:
Lunkan89 skrev:
Det som talar emot för 740 är dess tunga vikt, det är fan som ånglok jämfört med nissan big_smile så jag tror att om man inte har en lättad 740 med typ dubeelturbo å råtrimmad så vinner nissan 99% av alla gånger!

En Nissan 200SX Coupe -93 har en tjänstevikt på 1350 kg

Min 740 GLE har en tjänstevikt på 1400kg
Min 740 GLT 16 Valve har en tjänstevikt på 1420kg

70kg skillnad.. många ånglok wink

okey, kanske inte men min poäng var att volvon är klumpigar uppbyggd och så vidare, hoppas du förstår  tongue

Stance is romance

378 Inlägg
4 februari 2008
#53
"Sätt på en ful aluminium vinge så får du säkert 50-100hk till, för du får bättre grepp på bakhjulen."

"Klart som fan det finns förgasar diesel turbo."

"Tar man bort en cylinder från en Audi V6 Quattro, blir den vassare." Vinnare ! ! !

Kände citat från min skola.

// KimpaaBooY

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
4 februari 2008
#54
_Glenne_ skrev:
håller med, där är en av anledningarna till att jag inte gillar volvo, man blir så less på ägarna som tror att det är världens bästa bil som bara går och går utan problem och dom kör ifrån allt och alla osv osv!

till ämnet, jag tror nog din 200sx piskar alla 740 som är orginal, oavsett om det är en tic eller glt osv smile

Haha!
Säger killen som ideligen säger att Sierran är världens bästa bil o.s.v. wink

För övrigt så var det ganska intressanta tider som steifan kom med (med en ganska bra källa dessutom)..
1990 Volvo 740 Turbo Wagon
1997 Nissan 200SX SE-R

Båda har exakt samma 0-100 och 1/4-miletider.
Trodde jag faktiskt inte, men där ser man vad en stor och tung plåtlåda kan göra jämfört med en lättviktsjapanare tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
4 februari 2008
#55
John87 skrev:
För övrigt så var det ganska intressanta tider som steifan kom med (med en ganska bra källa dessutom)..
1990 Volvo 740 Turbo Wagon
1997 Nissan 200SX SE-R

Båda har exakt samma 0-100 och 1/4-miletider.
Trodde jag faktiskt inte, men där ser man vad en stor och tung plåtlåda kan göra jämfört med en lättviktsjapanare tongue

Nja inte särskillt intressant då den Nissan är nått konstigt skit som bara finns i Usa och inte här, förmodligen inte äns turbo.

- Time Attack -

Avstängd
1 266 Inlägg
4 februari 2008
#56
jag drar din iaf..jag har sport luftfilter 20+hk...sen har jag sportfälgar..35 hk+..desutom har jag sänk den 10hk+..sen har jag lättat min 740 genom att ta ut mattan i bagageluckan

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

hmmmm
1 094 Inlägg
4 februari 2008
#57
ja visst piskar 200an en 740, o det säger jag även om jag älskar volvo bilar. har själv en 855 t5-r (familje bilen) men har ju även min nissan stagea (projekt bilen) smile stagean är tung men går bra ändå tongue


leo_m83
4 februari 2008
#58
TheFinnishFlash : LOL, du menar väl inte att man får extra hk när man sätter på luftfilter och sänker bilen ? I så fall är du helt ute och cyklar

leo_m83
4 februari 2008
#59
ingen snack om saken. 200sx s13 spöar 740 oavsett om bilen är trimmad eller ej.
200sx gör 0-100 på 7s . Vette fan om volvon kommer ens i närheten av de siffrorna. Sedan är s13 tänkt och byggd som en sport bil. 740 familje bil?

Det är som att jamföra en åsna med en häst....

Avstängd
1 266 Inlägg
4 februari 2008
#60
leo_m83 skrev:
TheFinnishFlash : LOL, du menar väl inte att man får extra hk när man sätter på luftfilter och sänker bilen ? I så fall är du helt ute och cyklar

Va får man inte..det trodde jag...men jag har bytt bromsskivor, det ger iaf 5hk+ det vet jag..och sen bytte jag till en racer olja..bilen går utavhelvete nu med nya racer oljan

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden


Sök