2786
Sök

köpa e30!!

469 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
#1
hej jag hade tänkt å sälja min pärla och köpa en e30 istället dels för den är snyggare och lite billigare än min nuvarande hehe:P men nu till frågan, när jag köper e30:n vad är det jag ska kolla extra noga efter?? finns det nått speciellt som brukar hända med dom? MVH Niklas

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

1 196 Inlägg
6 februari 2008
#2
ROST! tyvärr o ganska mkt också tongue

Rörpulare
1 453 Inlägg
6 februari 2008
#3
kolla på www.autopower.se där finns köp guide!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

350 Inlägg
6 februari 2008
#4
vatten läckage bagaget, runt listerna.


350 Inlägg
6 februari 2008
#5
vatten läckage bagaget, runt listerna.


Gödseldräng
4 529 Inlägg
6 februari 2008
#6
rost rost och ännu mer rost ^^
vid domkrafts fästerna fram båda sidor brukar det vara mängder med rost
på golvet i bilen under sätena
i hjulhusen samt skärmar bak brukar det vara rent förjävligt
samt runt lister och dörrar
sen som åvanstående sa vattenläkage i skuffen
även vid a-stolpen brukar det rinna in lite vatten och bilda sig en massa rost
men ha med dig domkraft och en spetshammare ifall du tittar på nån och slå lite överallt på bilen där den inte  skadas för mycket och köp den inte ifall den är för rostig mycket mycket jobb på dom
finns nog inte en enda E30 jag sett som aldrig rostlagats
irl då menar jag och jag har sett en hel del E30


huh?
10 427 Inlägg
7 februari 2008
#7
Det enda speciella jag sett med gamla BMWs är att tyg-förar-sätena brukar se förjävliga ut.
Men det märker man ju rätt fort tongue

Vad för E30 vill du ha då? Skaffa en 325, blir säkert skoj smile


ElectroRaggare
885 Inlägg
7 februari 2008
#8
Köp en 325a!
Kolla rost vid fjäderbenen fram.
Se till att centrallåset fungerar.
Kolla att alla nycklar är med.
Kolla efter oljeläckage i motorutrymmet = mycket olja = INTE BRA
Lyssna på bilen, bluddrig tomgång tyder ofta på kass tomgångsmotor eller vacumläckage.
M20B25 (325) tickar nästan altid, men tickar den VÄLDIGT mycket så ska man akta sig.

Utdrag från Autopower:  (ursäkta längden, men det är bra läsning!)

Generella typfel på E30:

Rostangrepp är den vanligaste åkomman på E30-modellerna. Trotts att rostskyddet förbättrades ordentligt jämfört med den föregående karossen (E21), är det idag svårt att hitta exemplar som inte har drabbats av rostangrepp. Man skulle kunna säga att rostskyddet är sämre ju äldre bilen är. De mest utsatta delarna är dörrarnas kanter och undersida, skärmar, skärmkanter, trösklar, bagagelucka, områden kring eventuella takluckor samt runt och bakom tanklocket.

De tidigare årsmodellerna av E30 drabbas ofta av rost kring vindrutan, det är främst områden kring och under gummilisten vid vindrutan som är drabbad. Att rostlaga dessa ställen kan vara komplicerat och kostsamt. På bilar tillverkade 1987 och senare är problemet inte lika ofta förekommande.

De flesta E30 bilar har en bensintank i metall som med tiden kan börja rosta, vilket kan resultera i det droppar bensin från tanken. Detta upptäcks genom att det luktar bensin vid bakdäcken eller genom att det ligger bensin på marken där bilen stått parkerad en längre stund.

Se upp med exemplar drabbade av rostangrepp på de längsgående bromsrören. På E30 modellerna går de längsgående bromsrören bakom tanken och bakaxeln, vilket innebär att tanken och ibland även kardanaxel/bakaxeln behöver plockas ner för att man ska kunna komma åt bromsrören ordentligt.

Slitna silentblock (tvärbalksbussningarna i bakvagnen) är ett annat vanligt förekommande fel som visar sig genom att det uppstår ett dunkande ljud från bakvagnen när man gasar eller släpper gasen samt vid körning över gupp och ojämnheter. Även bilens vägegenskaper försämras åt det vingligare hållet, dock inte på samma sätt större BMW modeller. Att byta silentblock kostar runt 2000 kr.

Svag belysning drabbar vissa exemplar. På E30 t.o.m. årsmodell 87 beror det allt oftast på att reflektorerna blir fuktskadade. 1988 fick E30 ellipsoidstrålkastare och då är det inga skadade reflektorer, utan oftast är det en lins som börjar bli sliten/smutsig. Det finns de som har polerat rent sina linser med mer eller mindre lyckade resultat.

Fukt i bagaget är ett problem som verkar drabba modeller tillverkade -88 och senare och beror på att fukt tränger in i bagaget via bakljusen. Det är listen bakom bakljusen som inte håller tätt.

Fläktkopplingen på E30 som är av visko-typ kan med tiden råka ut för nedsatt funktionalitet. Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under kö-körning eller vid höga temperaturer, med kokning som följd. Kokar motorn finns det en dessvärre inte allt för liten risk att toppen slår sig och blir skev eller i värsta fall spricker. Kontroll av fläktkopplingen görs enklast genom att man tar tag i fläktens vingar och känner efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand. Att byta fläktkoppling kostar ca 1200 kr.

Serviceindikatorn har ett kretskort som kan gå sönder, vilket resulterar i att serviceindikatorn inte går att nollställa. Kan även i vissa fall störa funktionaliteten för vissa mätare som t.ex. varvräknaren.

Känns bromspedalen svampig och bilen varnar för låg bromsvätskenivå, är det med stor sannolikhet kopplingens hydrauliska cylinder som börjat läcka. Vilket kostar ca 1000 kr att få fixat.

Reläet till bensinpumpen kan ge upphov till driftstörningar som kan verka ologiska, motorn kan utan anledning stanna plötsligt eller vägra starta. Ett nytt relä kostar ca 600 kr.

Bakaxeln på vissa exemplar kan ge ifrån sig ett morrande ljud. Vilket är ett skönhetsfel som går att leva med, betyder sällan att bakaxeln måste repareras.

Glapp i växellägen är vanligare på de motorstarkare modellerna då de oftast körs lite hårdare. Detta kontrolleras enklast genom att man petar in t.ex. 3:an och provar att vicka spaken åt sidan, det ska helst inte glappa mer än 1 cm åt vartdera hållet. Vill man ha tillbaka gamla känslan får man byta underdelen av växelspaken, vilket kostar ca 1500 kr.

318i M10 (Rak 4-cyl, 8 ventiler) 83-87
Motorn har en kedjedriven kamaxel vars kedja normalt inte behöver bytas. Ett markant tickande/knackande ljud från motorn kan förekomma och orsakas oftast av slarv med service, vilket resulterar i sliten kamaxel. Dessvärre måste toppen lyftas innan kamaxeln kan bytas. För övrigt en mycket enkel och hållbar motorkonstruktion.

316i/318i M40 (Rak 4:a 8 ventiler) 88-
M40 motorn har en felkonstruerad topp, vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamaxelremmen väldigt fort. När BMW upptäckte felet, gjorde man ett utskick till alla ägare av berörda modeller och såväl spännrulle som rem byttes till en modifierad modell. Samtidigt sänktes bytesintervallet för kamaxelremmen från 8000 mil till 4000 mil. Som resultat av denna felkonstruktion, slits även kamaxeln ner betydligt fortare än vanligt, vilket visar sig i form av knackande ventiler.

320i/323i/325i M20 (Rak 6:a 12 ventiler)
Motorn har kamrem som skall bytas med ca 6000 mils intervall. Kamaxeln kan slitas ned i förtid vilket hörs som ett knackande ljud från motorn. 320i och 323i t.o.m. årsmodell 86 kan råka ut för att topplocket spricker rakt under kamaxeln, vilket kontrolleras enklast genom att man kollar efter vatten i motoroljan. Topplocksbultarna på årsmodellerna 88 och i viss mån 89 kan vara underdimensionerade och plötsligt gå av. Om bultskallen går av, ramlar den ner och lägger sig under kamaxeln med påföljd att kamaxeln träffar skallen och trycker den igenom topplocket vilket givetvis blir mycket dyrt att åtgärda! Kontrollera topplocksbultarna genom att skruva av oljepåfyllningslocket och se efter om skallarna är av vanlig sexkantstyp. I så fall bör man snarast byta till de hållbara torxbultar som BMW tagit fram. En sådan bultsats kostar 335 kr och det tar ca en timme att byta.

M3 S14 (Rak 4:a 16 ventiler) Orolig tomgång är ett vanligt fel på S14 motorerna, speciellt när motorn är kall. Vilket orsakas av att packningarna i insuget börjat läcka. Det är enkelt att kontrollera tätheten på insugspackningarna. Låt motorn gå på tomgång och häll sedan vatten mellan toppen och insugsröret. Är packningarna trasiga kommer ett sörplande ljud att uppstå och motorn börjar hacka lite lätt. Se upp för oljeläckage från motorns framkan. Det kan ge upphov till att den hydrauliska kamkedjespännaren tappar tryck när den är kall, vilket i värsta fall kan leda till att kamkedjan kuggar över eller brister när motorn varvas. Detta kännetecknas av att det skramlar från kamkedjan innan motorn hunnit bli varm.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

Den galne finnen
66 Inlägg
7 februari 2008
#9
E30Tompa skrev:
kolla på www.autopower.se där finns köp guide!

Tänkte tipsa om samma sida, he he...

smile



Sök