3301
Sök

Tips/råd ang kameraköp.

Illustratör
826 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
Medda.

Har länge gått o funderat kring o skaffa en kamera. Är inte o tänker inte bli en yrkesfotograf på långa vägar men att kunna ta fina bilder med hjälp av en bra kamera kan man ju få ändå. wink

Letar i första hand efter en digital systemkamera då de tydligen är mera lätthanterliga än de analoga. (Någon får gärna förklara mer nogrant varför då priset är rätt avgörande.)
Vad bör man leta efter och vad är bra till vad? Köper gärna begagnat om det anses smartare.

Priset som sagt är då rätt viktigt.. Bör hellst inte översiga 4k då jag inte anser det vara nödvändigt för en amatörfotograf. Gärna billigare naturligtvis men om det nu är mer prisvärt så..

Sen är jag tacksam över alla svar men undvik gärna att säga "denna tycker jag är bra, duger för mig". Med andra ord så vore det bra om ni har något att jämföra med o förklara varför den är bra/dålig. smile

Mvh

Tänker...

75 Inlägg
9 februari 2008
Har en EOS400D själv, och trivs med den. Har dock inget att jämföra med tyvärr. Något jag kan störa mig lite på är att nattkort kan bli rätt gryniga även med lägsta ISO (ljuskänslighet) och högsta upplösning. Den kostar väl runt 4500:- med ett 18-55mm-objektiv som funkar fint som allrounobjektiv, dock har jag ett 80-200 oxo om jag behöver zooma.

Angående analog vs. digital så är ju fördelen med digital att du ser direkt hur kortet blev, med en analog har du ju dina 24 kort (oftast?), och du ser inte hur de blir förrän du framkallar. Har du dessutom satt i en svartvit färgrulle och vill ta ett färgkort måste du ju ta slut den rullen först, med en digital så kan du ändra fram och tillbaks hej vilt.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
9 februari 2008
Nikon D40 (eventuellt D40x, men kanske onödigt) känns som kameran för dig. Vunnit flertalet priser för bästa "instegs-system". Jag har en D40x själv.
Otroligt enkel att använda, bra menyer för den som inte är system-kamera-kung sen innan.
En D40 kostar mellan 4 o 5000 med kit-objektiv som räcker länge när man vill fota bilar, släkt, vänner, turistbilder i allround-version.
Sen kan man komplettera med fler objektiv senare.

/Mattias

3 Inlägg
9 februari 2008
Hejsan.

jag skulle rekomendera nickon D40 den får du för ungefär 4500kr.
sen om du kan och vill läga ut mer köp en nikon D40x eller en nikon D60, den stora skillnaden mellan D40 och D40x är egentligen bara att D40x har 4 megapixlar mer, så det beror på vilken storlek man vill ha på bilderna, men det ska sägas att en D40 producerar mycket bra bilder.

Sen är det ju D60 ingen skillnad alls mot D40x förrutom att den har sensor rengörning inbyggd i huset.
Lite onödigt kanske då det funkar att göra rent den manuellt.

Canon eos 400d hittar jag för minimum 5400kr så nikon kamerorna är ju billigare. Dock vill jag säga att jag personligen tycker att 400D greppet är väldigt litet, det är ju klart att nikon D40 också är ganska litet men jag tycker canon 400D är väldigt liten, så mitt tips är att åka till någon elbutik o känna lite på dom.

mitt tips är att kanske köpa en kamera från USA då det är billigare där nu när dollarn är så låg som den är. Men sen vet jag inte vad frakten går på. t.ex kostar en D40 bara 3500kr lite grovt räknat. ska dit om några veckor och funderar själv på att köpa ny kamera då det är rättså billigt.

MvH

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
9 februari 2008
filigran skrev:
Har en EOS400D själv, och trivs med den.

Tror att en EOS350D räcker gott.
Fotat en del med en sån och duger helt klart om man är hobbyfotograf.
Då klarar han prisklassen också smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

RE-雨宮
481 Inlägg
9 februari 2008
Det finns en million trådar som denhär.
Kamerorna är jämnlika, men Nikon har fler bra objektitv. Å du kommer troligen få blodad tand när du  väl börjar. Då har Nikon ett 18-200 objektiv. Alltså från Vidvinkel till Bra tele. Som dessutom har VR (Anti skak)
Objektivet har fått grymt bra i alla tester, och ska du ha motsvarande i Canon får du köpa många objektiv.

Kommer också en ny D60 nu. Har inte alls nån aning om vad den kostar, eller vad den kan. Men de skulle visst vara en Entry level kamera!

Många jag känner som fotar mkt tycker att 350 å 400 har för litet grepp. Men gå å känn på dom.

Jag röstar på nikon men här kan det startast världskrig innan nån kommer överens.

RE-Amemiya Kitted FD3S

fotointresserad
2 307 Inlägg
10 februari 2008
Eftersom jag själv är insnöad på canon skulle jag helt klart rekommendera en sådan. En 350D/400D går att hitta för runt 4k begagnade.

Skillnaden mellan d40 och canon´s varianter kanske inte är så stora men det som får mig att välja bort Nikon är dels att kameran saknar inbyggd autofokus vilket innebär att du blir begränsad i köp av objektiv. När det gäller Canon´s objektiv passar alla tidigare(EF/EF-S) rakt på..

Sen gällande grepp, vissa kanske anser att det är för litet grepp på canon´s varianter men det löses lätt med att man köper ett batterigrepp till vilket utökar greppet om kameran.
Var själv och testade en d40x förra helgen och den passade verkligen inte in i mina händer iaf då det var en väldigt liten kamera kändes det som.. Men det är ju från person till person, iväg och testa olika modeller och känn vilken som ligger dig bäst i händerna..

Illustratör
826 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
tack för alla bra svar.. Precis vad jag var ute efter.. Jag har rätt stora händer själv så, men ska titta på bägge kamerorna. Hur mkt gör det att den inte har autofokus? Är det svårt att få skarphet i bilderna om det är mkt krimskrams o grejer med på bilden eller hur är det?

Sen att beställa från usa, det verkar så krångligt med tull o frakt o allt vad det innebär.. Då skulle man känt någon som kan ta med sig den hit isf. Men tack för tipset.

Mvh

Tänker...

75 Inlägg
12 februari 2008
Saxat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Autofokus:
Autofokus kallas den funktion där en kamera med hjälp av mekanik och elektronik själv kan justera optiken så att framförvarande motiv befinner sig i fokus i det ögonblick som bilden registreras, det vill säga att det kommer att avbildas med skärpa.

D.v.s., när du trycker in avtryckaren halvvägs så fokuserar kameran automatiskt. Har du inte autofokus måste du sitta och skruva på objektivet för att få fokus, vilket blir lite jobbigt i längden. Bra om ljuset är dåligt och autofokus inte hittar något att fokusera på, eller om du vill ha fokus på ett visst ställe och inte riskera att kameran tar bort fokus från den punkten om du tar flera kort.

Att beställa från USA funkar ju, men det är jobbigt med garantier och sånt. Jag hade köpt i Sverige, betalar hellre lite extra för att kunna skicka kameran eller gå in i butiken utan problem.

Illustratör
826 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
filigran skrev:
Autofokus kallas den funktion där en kamera med hjälp av mekanik och elektronik själv kan justera optiken så att framförvarande motiv befinner sig i fokus i det ögonblick som bilden registreras, det vill säga att det kommer att avbildas med skärpa.

D.v.s., när du trycker in avtryckaren halvvägs så fokuserar kameran automatiskt. Har du inte autofokus måste du sitta och skruva på objektivet för att få fokus, vilket blir lite jobbigt i längden. Bra om ljuset är dåligt och autofokus inte hittar något att fokusera på, eller om du vill ha fokus på ett visst ställe och inte riskera att kameran tar bort fokus från den punkten om du tar flera kort.

Att beställa från USA funkar ju, men det är jobbigt med garantier och sånt. Jag hade köpt i Sverige, betalar hellre lite extra för att kunna skicka kameran eller gå in i butiken utan problem.

Tack för förklaringen.. Jag vet naturligtvis vad autofokus innebär, men visste inte vad man tjänade/förlorade igentemot (stavning) att inte ha autofokus.. I mina öron så låter det som att knäppa bilder på rörande föremål blir krångligare utan autofokus då man ska ställa in o greja..
Hmm.. Verkligen svårt val detta.

Kan ju säga att det vart inte bättre när vägskatten på 2k kom idag. tongue Alltid är det något.

Tänker...

Eldknast
915 Inlägg
14 februari 2008
Fallan skrev:
filigran skrev:

Tack för förklaringen.. Jag vet naturligtvis vad autofokus innebär, men visste inte vad man tjänade/förlorade igentemot (stavning) att inte ha autofokus.. I mina öron så låter det som att knäppa bilder på rörande föremål blir krångligare utan autofokus då man ska ställa in o greja..
Hmm.. Verkligen svårt val detta.

Kan ju säga att det vart inte bättre när vägskatten på 2k kom idag. tongue Alltid är det något.

Nu är det ju så att autofokusen sitter i objektivet istället så det blir ingen skillnad så länge du köper rätt objektiv. Hoppas inte det blev några oklarheter där. Det är bara två olika sätt att hantera fokusen. Dvs, du måste köpa objektiv med inbyggd autofokus till en Nikon D40/D40x. Prestandamässigt är det ingen skillnad. Du måste upp i Nikons D80 för att få autofokus i huset men den kan givetvis också använda objektiv med autofokusen i objektivet. Så att börja med en D40 t.ex. innebär inte att du inte kan växa och köpa bättre kamera och ta med objektiven uppåt.

Jag hade extremt svårt att greppa 350/400D från canon. Att behöva köpa till batterigrepp bara för att kunna använda kameran normalt tycker jag i sig redan där är fel. Sen tycker jag logiken i Nikons menyer, knappar och layout är mer riktad till människor än vad canons är. Det är ju givetvis en smaksak.

Tiden är rolig när det går fort... :)

67 Inlägg
14 februari 2008
Kan själv ingenting om kameror, men jag tycker att man bör fråga en fotograf om tips och vägleding.
Ska du köpa kameran på någon stormarknad så brukar inte personalen kunna så mycket om kameror.

puff
14 februari 2008
Jag tycker inte att du ska stirra dig blint på vilket märke du ska ha, se hellre funktioner, hur menyerna är att förstå, och viktigaste av allt är hur den känns att fota med.
Skulle jag köpa en ny kamera idag så kollar jag mest vad kamerahuset har att erbjuda, sen går det alltid att köpa till objektiv som passar sitt eget endamål bäst.

Jag använder mig av en Canon 20D och är nöjd med den, dock så kan den upplevas väldigt stor och klumpig när man ser den, men passformen i handen, funktionerna i kameran osv gör det mig inget att den väger mycket och är stor.

Sen beror det kankse på hur du kommer att använda din kamera?
Ifall du reser mycket så kanske du vill ha en smidig kamera som inte tar stor plats, mycket minne, bra med batteritid osv.
Som nybörjar kamera skulle jag redan som dom flesta ha sagt är: Nikons d40 x eller Canon 400/350 D.
Dessa är "nybörjarkameror" men har många inställningsmöjligheter som innebär att det finns gott om utrymme att växa.

Mvh
Senast redigerat av puff (14 februari 2008)

Illustratör
826 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
firefreak skrev:
Nu är det ju så att autofokusen sitter i objektivet istället så det blir ingen skillnad så länge du köper rätt objektiv. Hoppas inte det blev några oklarheter där. Det är bara två olika sätt att hantera fokusen. Dvs, du måste köpa objektiv med inbyggd autofokus till en Nikon D40/D40x. Prestandamässigt är det ingen skillnad. Du måste upp i Nikons D80 för att få autofokus i huset men den kan givetvis också använda objektiv med autofokusen i objektivet. Så att börja med en D40 t.ex. innebär inte att du inte kan växa och köpa bättre kamera och ta med objektiven uppåt.

Jag hade extremt svårt att greppa 350/400D från canon. Att behöva köpa till batterigrepp bara för att kunna använda kameran normalt tycker jag i sig redan där är fel. Sen tycker jag logiken i Nikons menyer, knappar och layout är mer riktad till människor än vad canons är. Det är ju givetvis en smaksak.

Aha, att fokusen kunde sitta i objektivet hade jag ingen aning om. Se, man lär sig något varje dag. wink
Jo men det där med greppet är ju en smaksak då.. Måste ju provas för att kunna avgöra från min sida. Sen, att köpa objektiv är ju väldans dyrt.. Hellst av allt skulle jag vilja köpa ett färdigt paket där jag bara kan sätta igång att fota utan att känna att jag behöver uppgradera något..
Sedan i framtiden kanske men vill prova nått nytt eller så och går då och köper sig ett nytt objektiv.

puff skrev:
Jag tycker inte att du ska stirra dig blint på vilket märke du ska ha, se hellre funktioner, hur menyerna är att förstå, och viktigaste av allt är hur den känns att fota med.
Skulle jag köpa en ny kamera idag så kollar jag mest vad kamerahuset har att erbjuda, sen går det alltid att köpa till objektiv som passar sitt eget endamål bäst.

Jag använder mig av en Canon 20D och är nöjd med den, dock så kan den upplevas väldigt stor och klumpig när man ser den, men passformen i handen, funktionerna i kameran osv gör det mig inget att den väger mycket och är stor.

Sen beror det kankse på hur du kommer att använda din kamera?
Ifall du reser mycket så kanske du vill ha en smidig kamera som inte tar stor plats, mycket minne, bra med batteritid osv.
Som nybörjar kamera skulle jag redan som dom flesta ha sagt är: Nikons d40 x eller Canon 400/350 D.
Dessa är "nybörjarkameror" men har många inställningsmöjligheter som innebär att det finns gott om utrymme att växa.

Mvh

Nä, märeksfantast är jag ju knappast iom att jag inte har någon kamera.. Jag föredrar nästan bra batteritid o bra funtioner framför greppet.. Det känns mer som en vanesak man kan komma att vänja sig vid. Men det låter bra med just dessa modeller.. Måste helt klart ta en närmare titt på dem..

Om man bortser från grepp och autofokus, vilken har då egenskaper som den inte andra har? Jag pratar då om mjukvara, batteritid och sånt.. Menyer m.m.?

Mvh

Tänker...

104 Inlägg
14 februari 2008
jag har själv en pentax k100d super den är på 6,1 megapixlar och polaren har en eos 400d och både han och jag är överrens om att bilderna med min kamera blir betydligt bätttre än med hans.
köpte min i januari för 4595 kr på media markt.
en annan fördel är att den använder valiga aa batterier. billig optik m.m

Stöd vårat produktionsbolag inom bilsport, handla i vår butik.
http://www.monkeyskull.se

Illustratör
826 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
Mr_And_Mrs_Evo skrev:
jag har själv en pentax k100d super den är på 6,1 megapixlar och polaren har en eos 400d och både han och jag är överrens om att bilderna med min kamera blir betydligt bätttre än med hans.
köpte min i januari för 4595 kr på media markt.
en annan fördel är att den använder valiga aa batterier. billig optik m.m

Hur är den i mörker osv?

Tänker...

puff
14 februari 2008
Själva huset skiller sig inte så mycket och inte priset mellan dessa två.
Jämförde bara husen då ser man bäst vad som skiljer, sen beror ljust etc på objektivet.
Jag länkar en adress där du kan välja två kamera som du funderar mellan då ser du direkt vad som skiljer dem åt: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy … ompare.php

Såg att en kille sa att det var fördel med AA batterier men jag säger tvärtom (inge ont mot dig).
Jag har batterigrepp och iofs dubbla batterier, laddar dom kanske max en gång per månad endå är man flitig att använda kamera när man far ut på fotosessions. 

Fast fördelen med AA batterier är väl ifall man får något batterihaveri så finns det att köpa dom i handeln för en billigpeng om man är ute och resor osv.

Mvh

104 Inlägg
14 februari 2008
det var precis det med batterihaveri som jag syftade på.
sen har jag köpt 4 uppsättningar med 2700 maH batteri med 2 stycken snabbladdare som man kan använda i bilen för 1000 kr.
jag tycker det är bättre men smaken e som baken.

Fallan:

Alla kameror är bra i mörker de e bara att köra på längre slutartid. om du syftar på bilder med blixt så tycker jag alla bilder med blixt är fula om man inte köper en extern blixt och riktar bort från objektet.

Stöd vårat produktionsbolag inom bilsport, handla i vår butik.
http://www.monkeyskull.se

514 Inlägg
14 februari 2008
Har oxå en K100D och är helnöjd med den kameran forfarande. Gällande mörker så är det som kan vara att kameran får problem att fokusera men detta beror ju på vad för objektiv man har oxå, ett ljusstarkare så klarar den sig bättre i mörker. Sen kan bilder från vissa kameror blir ganska brusiga i mörka partier, detta beror väl på hur bra kameran är på högre iso-tal.

Edit: Men kan man hålla sig till att fota med enbart lägre iso och ist få längre slutartider så spelar det inte så stor roll dvs.
Senast redigerat av S-Larsson (14 februari 2008)

old volkswagens never die they just get lower

puff
14 februari 2008
Det är vid mörker man verkligen kan få justera för att få rätt bild, slutare, iso, bländare etc.
Ett krav är dock stativ, sen köra utlösare på kameran då blir det skärpa.

Jag håller med att man borde införskaffa sig en extern blixt med slavstyrning då får man effektfulla bilder, fast allt beror på hur mkt tid och pengar man har tänkt sig kosta på.

Det bästa är att lägga upp en budget sen utgå från den.
Tillkommer alltid en massa annat: kameraväska, minneskort, fler batterier, diverse skydd osv.

Sök