3628
Sök

Får inte bort bromsoket

58 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
Tjena jag har ett stort problem med att få bort mina bromsok på en toyota celica -88. jag hittar inga skruvar eller nått som man kan lossa det med. snälla hjälp. hur gör man??

2 117 Inlägg
10 februari 2008
Happa skrev:
Tjena jag har ett stort problem med att få bort mina bromsok på en toyota celica -88. jag hittar inga skruvar eller nått som man kan lossa det med. snälla hjälp. hur gör man??

Kolla på baksidan oket

http://www.car-stuff.com/store/images/prodimage/images/a1_cardone/A119B1244.jpg
Senast redigerat av shogun (10 februari 2008)

58 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
sitter bara en skruv där och ngn rund grej. men ja har skruvat bort skruven men det händer ju ingenting

321 Inlägg
10 februari 2008
Happa skrev:
sitter bara en skruv där och ngn rund grej. men ja har skruvat bort skruven men det händer ju ingenting

Utan någonsin sett celicabromsar så gissar jag på att i den ändan du lossat skruven kan du bända upp oket. Sen kommer du kunna dra oket av glidpinnen.
Senast redigerat av HardCore (10 februari 2008)

volvoraggare
4 776 Inlägg
10 februari 2008
det är väll samma som på celican som på en 740 lyft upp oket och sen dra ut

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

58 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
va då lyft upp oket?? det sitter ju fast...

Laglös idiot
19 Inlägg
10 februari 2008
Du borde köpa dig en verkstadshandbok..

Eller kanske lämna in bilen på en verkstad?
Bromsar är viktiga detaljer och man bör veta vad man håller på med...

730 Inlägg
10 februari 2008
testa och knacka lite med en hammare, fick jag göra på min golf då de satt ganska bra fast jag hade lossat alla bultar.

Lycka till

58 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
men är det bara en mutter då??

Bildrulle
499 Inlägg
11 februari 2008
Asså, du bör ha liknande bromsar som mig. Lossa skruven, sen bänder du nedre delen av oket uppåt, sen kan du dra det av pinnen.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

58 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
a nu har jag fått bort oket och det är la ett steg för att kunna bytta bromsbeläggen till handbromsen?? men hur gör jag sen för att komma innanför bromsskivan??

158 Inlägg
12 februari 2008
Happa skrev:
a nu har jag fått bort oket och det är la ett steg för att kunna bytta bromsbeläggen till handbromsen?? men hur gör jag sen för att komma innanför bromsskivan??

Då måste du ha bort "bygeln" där beläggen sitter, den sitter med 2skruv en uppe & en nere,sen äre bara plocka bort skivan o börja riva där bakom med alla fjädrar o shit. OBS! tänk på att du EV. måste släppa spänningen på handbromsen(vajrarna) då de ofta blir en rostkant "bakom" handbromsbeläggen,då kan hålla på i evigheter o slita o dra.! lycka till iaf. smile

ps,aldrig hållt på med just en celica men borde ju vara som vilken bil som hellst med skivbroms så.?!.

"Objects in mirror tend to dissapear"

58 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
m ja tror det är så med men dem muttrarna sitter rätt så hårt och är inte långt ifrån att bli runda men jag får la fortsätta att försöka... tack för svaren iaf

Sök