3972
Sök

Återkallelse av körkort under prövotid (LÄS ORDENTLIGT)

11 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
Hej, första inlägget fastän jag hängt här ett tag nu.
Iallafall, saken är den att jag råkat ut för en återkallelse av både mitt körkort samt mitt körtkortstillstånd.

Men grejen är den att själva omständigheterna är inte dem normala, så innan ni hoppar på mig med diverse tillmälen eller vill hålla i moralpredikningar så ber jag er läsa ordentligt och förstå min situation, jag brukar inte skriva om mina problem på nätet eller be om hjälp, men i detta fall kan det vara bra med lite tips.

Hela situationen var så att jag åkte fast för olovlig körning INNAN jag tog mitt körkort, detta var alltså under perioden jag höll på ta körkort. Iallafall så åkte jag fast för det och jag dömdes till dagsböter som jag betalade. Detta var även första gången jag hamnade i belastningsregistret i mitt liv.

Ungefär 2 månader senare klarar jag uppkörningen och får mitt körkort utfärdat, dettar är i november 2007.
Självklart mår jag bra och har inte den blekaste aning om att länsstyrelsen vill ha sin bit av kakan..

Så nu, ungefär 4 månader senare så får jag brevet från länsstyrelsen om att de drar in mitt körkort samt tillstånd och sätter en spärrtid på 6 månader.
Notera, jag straffas för ett brott jag begått INNAN jag ens tagit körkortet.

På baksidan av detta "beslut" så står det en liten upplysningsruta där det står om hur jag får ett nytt körkort.

Det står bla. "I Ert fall skickar Vägverket automatiskt underlag för ansökan om utfärdande av körkort till Er. Körkort kan utfärdas först när underlaget kommit tillbaka till Vägverket..."

Detta innebär ju i princip att jag får tillbaka kortet efter spärrtiden men grejen är ju den att jag har prövotid vilket egentligen bör innebära att jag ska ta om hela körkortet.

Liksom detta är ju information som Länsstyrelsen går ut med till mig där de även skriver "I Ert fall..."

Vad gäller egentligen och vem i helvete ska man lyssna på? Och hur fan fungerar egentligen detta skitsystem, fast det är en annan femma..
är väldigt arg
tacksam för svar fastän lite väl långt inlägg!

Hojmek
748 Inlägg
11 februari 2008
vilka idioter :S

11 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
ja, jag blir helt tokig med detta system jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Det är en grej om jag begår ett brott när jag tagit körkort och tex. fine by me jag tar på mig konsekvenserna jag gråter inte över det.
Men när jag fan har betalat mina böter jag har sonat mitt skitbrott jag är ångerfull jag har bevisat att jag klarar av både teoriprov samt uppkörning och sedan efter jag fått allt blir bestraffad...
blir nästan att rycka allt hår och slänga jag vet inte vart...

Evolution Garage
1 299 Inlägg
11 februari 2008
en kompis råka ut för samma grej, åkte fast när han provkörde sin bil en snutt efter mek, innan han tagit körkortet. Har för mig han tog det å sen försvann det men han fick tillbaka det sen igen. Om du vill veta mera så kan du pm:a "ftc"
Senast redigerat av Rushman (11 februari 2008)

Sky´s the limit...

11 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
okej, har slängt iväg ett PM till honom. Hoppas det stämmer isåfall....
ingen annan som har något snarlikt att berätta eller har någon erfarenhet kring denna oerhört märkliga sits jag hamnat i..
känns ej bra.

5 089 Inlägg
11 februari 2008
kan det vart så att en polis har blivit uppretad och den konstapeln har skickat in ett brev till länstyrelsen(eller vilka det nu är igen som har körkorten) och sagt att du inte borde ha körkort av olika andledningar.
har blivit hotat av poliser många gånger och dom har sagt så, om det går vet jag ej, och det borde ju ståll i papprerna tycker man då.

annars är det väll bara att ringa upp och fråga varför.

\Lindgren

11 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
nja just den polis som stoppa mig var helt färsk så färsk att han först tänkte ta mig för GROV olovlig körning men jag fick rätta till honom...

jag pratade med honom om det och jag vet att han va ny men han sa att troligtvis tar Länsstyrelsen min lämp. tror inte han haft aggressionsproblem eller så haha han var rätt så ung.

julgran
214 Inlägg
11 februari 2008
Länsstyrelsen brukar ju inte vara snabba med att avgöra saker. Antagligen sattes det igång en utredning när du åkte fast som inte blev klar förens nu och dom bestämde för att dra ditt lämp.

Vem du ska vända dig till har jag ingen aning om, hör med någon jurist eller liknande om du funderar på att överklaga deras beslut.

259 Inlägg
11 februari 2008
blev precis samma sak för mig. blev av med kortet 4 månader, för en olovlig körning ja gjorde innan ja hade kortet.

jag fick tillbaka kortet efter 4 månader.

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
11 februari 2008
Kolla med www.trafikjuristen.se där står en del å tror dom kanske kan hjälpa dej med ett å annat...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

11 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
bubban skrev:
blev precis samma sak för mig. blev av med kortet 4 månader, för en olovlig körning ja gjorde innan ja hade kortet.

jag fick tillbaka kortet efter 4 månader.

okej, så du hade precis samma situation men du behövde inte ta om det? blev du av med den under din prövotid eller?

Hoppas verkligen jag får samma utslag som du isåfall..

3 235 Inlägg
12 februari 2008
Rådfråga en jurist.

Egentligen ska man inte behöva bota för ett brott två gånger. Har du betalat dina dagsböter, så är det onödigt att de tar kortet.

Det borde egentligen inte vara möjligt att boka tid för uppkörning om man har åkt fast för olovlig körning, men när det har gått igenom ska väl inte du behöva drabbas på grund av att de idioterna är underbemannde och inte klarar sköta sitt jobb ordentligt...

Sök om gratis juridisk hjälp blant juriststudenter.
jag gjorde det en gång, fick väldigt bra hjälp och blev av med massa problem.

Lycka till!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
12 februari 2008
Jo de låter ju bara som att handledningstiden på Länsstyrelsen (som vanligt) dragit ut på tiden..antageligen kommer det bli så att du blir utan kortet i de där antalet månaderna, låter ju för snällt att bara ge dagsböter.
Man kan la ringa länsstyrelsen o fråga om beslutet bara till o börja me?

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
12 februari 2008
Om inte jag förstått det helt fel så va detta under tiden du övningskörde med mera.. och då är det olovlig körning och då ska lämpet dras in?? och har man då inget lämp så ska man ej få ta körkort?? så lämpet va det väl egentligen som drogs in och då ryker kortet med?

11 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
GurraG skrev:
Om inte jag förstått det helt fel så va detta under tiden du övningskörde med mera.. och då är det olovlig körning och då ska lämpet dras in?? och har man då inget lämp så ska man ej få ta körkort?? så lämpet va det väl egentligen som drogs in och då ryker kortet med?

ja precis det stämmer bra. Men fortfarande så hade jag ett giltigt lämp för annars hade jag ju inte kunnat ens boka uppkörning, vilket gick helt felfritt, jag klarade den och fick mitt kort.

Men nu i efterhand så omprövar dom både kortet och lämpet där de dragit in båda i sex månader tydligen, men fortfarande är det oklart för mig ifall jag kommer få ta om hela körkortet eller enbart få tillbaka kortet efter spärrtiden på just sex månader..
ska gräva i tipsen ni gav.
Tack så mycket för det ni skrivit iallafall, det är någon tröst ifrån alla byråkrati som förstör som vanligt...

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
12 februari 2008
Joo det förstås.. men om dom inte va färdiga med fallet ännu menar jag så hade du ju fortfarande ditt lämp men sen fick du det indraget.. vet ej vad jag snackar om här nu egentligen trött som jag är.. tongue hoppas det löser sig för dig iallafall

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
12 februari 2008
Hur fan är det teoretiskt möjlig att bli straffad för en grej två gånger? om man mördar nån och får fängelse i 10år sen efter 20år för fängelse igen för samma sak.. hur skulle det se ut? jag hajar inte.. hmm

Bmw osv..

2 911 Inlägg
12 februari 2008
I trafikbrott finns det flertalet påföljder. Dels det ur rättslig synpunkt som trådskaparen en gång blitt dömd till, sen även länsstyrelsens påföljd vid trafikbrott, att detta kommer senare betyder inte att man döms två gånger utan det är samma händelse.
Att körkortet är skaffat innan utslaget är ju olyckligt, men ändock en helt korrekt påföljd.

Det som gäller är att körkortet måste tas om när man klantar till det UNDER prövotiden.

Denna händelse utspelar sig innan körkortet togs, så jag ser det rent juridiskt inga hinder till att du bara får tillbaka kortet.

Kort och gott, du hade ingen prövotid när händelsen inträffade.

BOZIC
115 Inlägg
12 februari 2008
nån som ser nått sätt o hjälpa mig då? läs gärna noga, jag va i Norge efter att jag haft körkort i 6 månader, gled förbi en kamera som klockar mig i 152 KMH!
jag får 10.000 kr i böter till norska staten och ett förbud att köra motorfordon i norge 6 månader, d e lugnt, för straffet får jag 1 år och 5 dagar efter själva brottet...
men först nu 7 månader efter det norska straffet, alttså 2 år och 6 månader efter själva brottet, då min prövotid gått ut för 11 månader sen, blir jag av med körkortet o tvingas ta om allt från början??
enligt mig låter det inte rimligt för 5 öre, jag har ett hus som jag bygger, betyder det att man skall planera 2 til 3 år i sin framtid innan man kan göra något, har fan inget jobb eller nått längre, o d skiter länstyrelssen i efter mycket vädjande...

snälla e d nån som vet vad jag kan göra, "kryphål"???
vadsomhelst!!  PMA eller vadsomhelst...

adda på msn Fest_prissen@hotmail.com

o föressten bilen e till salu också:)

Ljuset i tunneln visade sig vara ett tåg....

BOZIC
115 Inlägg
12 februari 2008
ps det som jag menar efter det norska straffet, då får jag ett nytt straff från länsstyrelsen halland...alltså svenska myndigheter.

Ljuset i tunneln visade sig vara ett tåg....

Sök