civic skrev:
Kolla på denna länken så slipper ni sitta och gissa.
http://www.flashback.info/showthread.php?t=279694Saxat (för er som inte orkar gå in på länken);
Varför rasade 1WTC o 2WTC?
Den officiella analysen är att när ett flygplan kraschar in i 1WTC i med 713 km/h och in i 2 WTC med 878 km/h så förstördes det väldigt mycket mer än vad konstruktörerna av WTC (Leslie Robertson) hade tänkt sig, dom hade tänkt sig ett Boeing 707 med väldigt lite bränsle och en hastighet som man har när man skall landa. Nu var det alltså 2 st Boeing 767, förvisso bara lite större än en Boeing 707 men det spelar mindre roll då dom var lastade med ca 30 ton bränsle vilket man inte tagit med i beräkningarna.
På denna sida försöker man visa att det inte är så stor skillnad mellan ett Boeing 767 och ett äldre 707.
http://www.serendipity.li/wot/wtc_demolition_init.htmDetta stämmer ju men det man “glömmer” MEDVETET är att dom beräkningar man gjorde då man konstruerade WTC var att man inte skulle flyga så fort och med så mycket bränsle kvar.
Detta MEDVETNA utelämnade av fakta gör man för att lura folk att tro på teorin att sprängningar var det som fick 1 WTC o 2 WTC att rasa.
Så sidan säger inte så mycket mer än att om ett Boeing 707 hade haft samma mängd bränsle och flugit i samma hastighet som dom Boeing 767 så hade skadan blivit nästan samma.
http://thepowerhour.com/911_analysis/la … hysics.htmDetta är alltså samma gäng som har gjort filmen “in plane sight”, dom påstår alltså att
man inte kan smälta stål med hjälp av “jet-fule”.
Detta påstående är ju helt riktigt. Men tyvärr i filmen och på hemsidan “in plane sight”
så säger man att det är just att stålet måste smälta för att huset skall kunna rasa.
Varför säger tvivlarna detta? Jo, deras tes är ju att några har lagt ut sprängmedel i 1WTC 2 WTC och sprängt husen. Denna teori medför bara fler frågor än fakta.
Då är det dags att bli lite vetenskapliga.
Hur fungerar då stålet?
Ja med utgångspunkt av ren vetenskap är det så att stål smälter vid ca 1500° C och jetbränsle Jet-A1, energi innehållet i jet-bränsle är 42,8 megajoule/kg.
Jetbränslet når temperaturer vid brand på 430-815°C. Variationen beror på i vilken miljö under brand som man mäter temperaturen i. Temperaturen blir givetvis mycket högre om du har en brand med jetbränsle i en stängd miljö mot att du eldar jetbränsle på backen.
Så vad händer med stålet då det hettas upp? Stålet tappar 50% av sin styrka redan vid ca 600°C. Och vid 980°C så har det mindre än 10% kvar av sin styrka!
Till saken hör ju att 1 WTC o 2 WTC hade en fasad som var en bärande konstruktion.
Vid branden som ca 70 000 liter jetbränsle orsakade så skedde flera saker fasaden värmdes upp inne ifrån och kyldes utifrån detta medförde att stålet började vrida sig. Alla med lite smides kunskaper vet att om du värmer på ena sidan av en järnstång och kyler på andra sidan kommer järnet att böja sig.
Allt stål “kryper” dvs. deformationen ökar med tiden, detta sker även i mycket låga temperaturer, om processen får fortgå länge så kommer stålet att få ett brott.
Vid temperaturer som vi har i normala fall -20 till +40° C så saknar processen praktisk betydelse. Men vid, säg, 500 C är kryphastigheten mångfalt större. Om bara en del av de bärande pelarna värms upp måste man räkna med att krypning och eller termisk expansion leder till att belastningen omfördelas mellan pelarna: vissa avlastas på bekostnad av ökad påkänning på andra. Detta skulle kunna leda till (eller bidra till) att någon slutligen knäcks (på samma sätt som man kan knäcka t.ex en linjal genom att trycka på den); den del av lasten som bars av denna måste nu bäras upp av de kvarvarande med följd att...etc.
Så för att spräcka mina fakta så bör jag få se lite belägg för att om en stålbyggnad skall rasa så krävs det att stålet måste smälta.