3151
Sök

Elektriker.. hjäälp!!!!!

junsele
248 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
HJÄLP!
på äldre hus var jorden röd har jag för mej...håller på att byta gamla kablar som rasar isär bara man tittar på dom och får ett huvudbry :S

Är jorden till nedre våningen strömförande?? eller är det bara så enkelt att jorden är den bruna?

den övre ledningen till höger går till bla en taklampa som fungerar, jag kopplade in den nya ledningen som den gamla satt. men jag hade hellre kopplat in den bruna till 4 istället för 3, det samma gäller strömbrytaren till ytterlampan.

http://i132.photobucket.com/albums/q21/skogge/eell.jpg

länk
http://i132.photobucket.com/albums/q21/skogge/eell.jpg

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
12 februari 2008
sorry cant help you men var bara tvungen att berömma dig för de fina tapeterna smile

junsele
248 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
dusty skrev:
sorry cant help you men var bara tvungen att berömma dig för de fina tapeterna smile

hehe.. kärringen ska tapetsera om-- det är därför jag vill byta kablar innan big_smile

543 Inlägg
12 februari 2008
Verkar det inte smartare att byta efteråt? Det är väl utanpåliggande kabel?

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

junsele
248 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
Snoppen skrev:
Verkar det inte smartare att byta efteråt? Det är väl utanpåliggande kabel?

nej ,det verkar det inte. men nu var det kablarna jag funderade på pojkar smile
Senast redigerat av devilspath (12 februari 2008)

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
12 februari 2008
Det kan vara precis hursomhelst big_smile Förr i tiden så kopplade elektrikerna som de tyckte passade bäst men försökte hålla sig någorlunda till samma sätt..

Röd kan vara både "jord", "fas" och "tändtråd", i ditt fall tycker ja de ser ut som att det är "fas".  Ett tips, åk på biltema å köp en multimeter för 79 kr och mät dig fram till spänningsförande delar.. Stötar är inge trevligt och framförallt farligt..

Men om du ändå bestämmer dig för att ta på plinten  så ta med baksidan av handen!!!  När man får stöt i händerna så dras musklerna ihop sig = att ditt finger kommer automatiskt tryckas ännu mer mot plinten och risken föra att du fastnar är stor!   Vänder du däremot på handen när du känner efter så kommer fingrarna dras  ifrån plinten istället när musklerna drar ihop sig smile

Men nu menar jag INTE att du ska göra det men OM så har du fått ett litet tips!

Mvh Magnus
Senast redigerat av dj_aggwa (12 februari 2008)

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

699 Inlägg
12 februari 2008
Ser ut som röd e fas ja! Fasen kommer in på stift 3 å går ner till strömbrytaren. Sen kommer tändtråden ut från strömbrytaren på stift 1. Stift 2 är nolla. Altså borde stift 4 vara jord.. Men mät för säkerhets skull smile

Bilgalen elektriker :)

junsele
248 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
Brun måste helt enkelt vara jord. ska ta en titt på nedre våningen imorgon. va dumt att elektriker inte kunde köra med brun jord allihopa. de vore måttligt trevligt om jorden var strömförande tycker man.

tack för alla svar.

699 Inlägg
12 februari 2008
Strömförand bör den inte vara, är nog bara en väldigt gammal installation, från tiden då det inte fanns några standarder wink

junsele
248 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
JonasHalt skrev:
Strömförand bör den inte vara, är nog bara en väldigt gammal installation, från tiden då det inte fanns några standarder wink

jo, men jag tänkte om man kopplade in tex  ett vägguttag utan att kontrollmäta och använde röd som jord, men nu förstår jag att det är den bruna som verkar vara jorden. annars skulle inte lampan lysa ute bla.. ström är otäcka saker,

3 120 Inlägg
12 februari 2008
Kan väl vara en PEN-ledare också (med tanke på hur gammal installationen är), då ligger väl jorden på nollan? tongue

687 Inlägg
12 februari 2008
Är det inte bättre o låta en elektriker sköta det? blir det nåt fel o hela skiten brinner upp o dom upptäcker att det är felkopplat,så tror jag inte att du får ett öre på försäkringen.Eller du ska ta dit en elektriker som godkänner arbetet efteråt?

junsele
248 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
viccoA skrev:
Kan väl vara en PEN-ledare också (med tanke på hur gammal installationen är), då ligger väl jorden på nollan? tongue

kopplar man som det satt så blir det likt smile

höh??? pen....ojojoj. gissar på el anno 1933. hvad kan en pen hvara då? det skulle va kul att kunna el. ledningarna som jag har rasar i 1000 bitar bara man tittar på dom sen är det metallhölje på kabelhöljena med.

699 Inlägg
12 februari 2008
viccoA skrev:

Haha, i Centralen ja! Inte i dosorna;)

113 Inlägg
12 februari 2008
Du är ta mig fan beviset på att folk är totalt jävla livsfarliga... Är det konstigt att det uppstår elbränder och dödsfall när folk som du är i farten?
Där finns ingen jord eftersom man inte var tvungen att använda det förr... Men var så god, koppla du på jorden på en fas eller på nollan så ska du få se på otrevliga saker...

Ring dit en riktig elektriker istället och inse att uttrycket; "Var man till sitt" är värt att följa.

Eliminator
1 441 Inlägg
12 februari 2008
1. är en samankoppling mellan brytare och lampa
2 är nolla
3 är fas
4 kan vara fas eller jord, mest troligt fas beroende på att man inte förr använde jord som i dag, märk att utelampan inte är jordad.
Det är rekomenderligt att byta ut kulo ledningar till nya infällda rör då plast/gummihöljet ofta är utorkat och risk för kabelbrand som följd särskilt som kabeldim ofta är mindre än 1,5 som är brukligt idag.
Skaffa en fräs till vinkelslipen och fräs spår i väggen lägg i nya rör med rätt dim på kabel inkl jord.
Mycket jobb, men du sover gott om natten.
Vet du ej hur anlita en riktig behörig elektriker,,  kan bli problem med försäkring od om det händer nått annars.
Sedan blir det lättare och snyggare tapetsering.
Har själv ett halvt utbytt elsystem på mitt gamla hus.
Gör det själv då jag är behörig elektriker.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
12 februari 2008
man ska ha respekt för ström smile vissa vågar knappt byta en glödlampa utan att oroa sig för om man får en stöt wink

junsele
248 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
doomdevil eller "arga örjan" som jag skulle vilja kalla dej. kabeln som jag bytte ut idag ,se bild. jag tror inte att risken för elbrand minskade efter bytet. eftersom jag har minst medelmåttig intelligens så kopplade jag den nya kabeln exakt som den gamla. .alltså 3 kablar..koppla likt...svårt? nej. jag frågade av nyfikenhet om jord osv. man kan lära sig saker av att vara frågvis. det har varit elekriker som har spatserat här i huset för att koppla om så att en av huvudsäkringarna inte ska ryka vid lite belastning, alltså koppla så att det blir mer jämn belastning men det dög han inte till.

ajabaja!!  höljet har lossnade när jag rörde på ledningen.."if it works, don't fix it"
http://i132.photobucket.com/albums/q21/skogge/eee.jpg

sokrates har också halva huset med gamla kablar.. jag köpte förresten kabel på biltema 3 ledare och en till utan hölje, vet du vad den utan hölje som går inuti används till? remote? (skojar) big_smile

dusty det var en stackare som förolyckades där jag bor på arbetet i somras när han stod på en stege och höll på med en fläkt eller vad det var. farliga saker..respekt!

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
12 februari 2008
"byter du en kabel i ett gammalt hus får du byta alla andra på samma gång"  Eftersom att gamla kablar ofta rasar isär direkt man lyfter på ett doslock.. Om nån annan går isönder nu så får du ju byta den, och den går ju i sin tur till en annan dosa och när du öppnar den går en annan kabel isönder.. så kan de fortsätta i ett helt hus tongue Man ska inte va för nyfiken, då kan man råka illa ut xD

Va sa du att du använde för kabel när du satte i den nya ? EKK 3x1,5 ?

Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
12 februari 2008
devilspath skrev:
doomdevil

dusty det var en stackare som förolyckades där jag bor på arbetet i somras när han stod på en stege och höll på med en fläkt eller vad det var. farliga saker..respekt!

tragiskt att sånt ska hända. tycker alla borde få någon typ av ellära i skolan. folk har för lite respekt för el.

Sök