2987
Sök

Handlat på Ebay? Hur gick det?

94 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
Tänkte bara kolla med er om någon har handlat saker från Ebay. Hur gick detta, var det några problem?
Hur var det med leveranstiderna? Kan ju klart variera från sak till sak men ungefär? Nu menar jag inte några små saker utan lite större saker som huvar, spoilers osv. Tacksam för svar o hjälp!

306 Inlägg
13 februari 2008
jag köpte min downpipe från u.s.a på ebay. funkade hur bra som helst med allting. sakerna kom då han sa de skulle osv. har bara bra erfarenheter av ebay än så länge

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 februari 2008
Vart ifrån?
Jag handlar en hel del på Ebay Tyskland och England. Mest blir det småpaket som kommer i brevlådan, då tar det ett par tre dagar. Det största är en spoiler och den tog flera veckor, men det tror jag snarare beror på att försäljaren var trög. Jag köpte 5 däck frånb England för några år sedan och det tog mindre än en vecka. (inte Ebay)
Kolla lite mer på deras feedback. 100% positiv feedback betyder tyvärr inte att säljaren fungerar bra. Många stora "Power-Sellers" kör mer eller mindre med utpressning. Om du inte lämnar positiv feedback så lämnar de inte heller det.
Se till att betala via Pay pal då du får möjlighet att få hjälp vid dispyter senare. Sedan ber jag alltid om en leverans med någon form av tracking-number, då kan man spåra paketet i posten.

Glöm inte att du kan tjäna riktigt bra även på småsaker som glödlampor, manualer, filter etc.

Generellt så är frakten från Tyskland betydligt billigare. (Tåg)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 februari 2008
caromania skrev:
Många stora "Power-Sellers" kör mer eller mindre med utpressning. Om du inte lämnar positiv feedback så lämnar de inte heller det.

Råkade ut för nånting liknande fast värre.

Köpte Saabs WIS för 9-3 (9440) och 9-5 (9600) av en kille på ebay i usa. Auktionen visade den äkta skivan från saab så jag betalade extra i tron att jag betalade för originalet.

Vad tror ni kommer hem i ett litet brunt kuvert ??

Jo en hemmabränd DVD med en sån där "skriv ut och klistra på-etikett" som inte ens liknade skivan i auktionen.

Lägger ett *neutralt* omdöme på killen och skriver i omdömet hur det var, auktionen visade originalskivan men man fick en hemkörd skiva. Och då lägger den jävlen ett *negativt* omdöme på mig och skickar samtidigt en sån där ansökan om att ta bort omdöme (sån där som tar bort bådas omdömen om båda går med på det) precis som om jag skulle gå med på det bara för att få bort ett negativt omdöme jag inte förtjänat, snacka om utpressning!! mad

Det enda som gör att man ens funderar på att gå med på det e att jag skulle få tillbaka pengarna jag betalade och eftersom jag gav $65 för skiten om jag kommer ihåg rätt så är det ju en del ändå. Men rent principiellt så skulle man fan egentligen anmäla skiten till ebay eller nått.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 655 Inlägg
13 februari 2008
De grejerna jag har tagit från Ebay har funkat riktigt bra.. En gång strulade det från Hong Kong, säljaren hade glömt att fylla i en "green label". Men annars har det funkat riktigt bra..

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
13 februari 2008
funkat kanon alltid för mig med.
Kollar man bara lite på omdömmen och övrigt så ska det nog inte vara några problem.

( komplett bodykit från england är min erfarenhet  )

14 dagars leveranstid, med ups.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

19 Inlägg
13 februari 2008
dom grejerna  jag handlat har varit från usa o dom har kommit på max en vecka men så åker man på en tull avgift så tänk på de  . o glöm inte kolla frakt pris o sånt

no brain no pain

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
13 februari 2008
det senaste jag köpte är den mkt speciella solfilmen jag har på min bakruta,  köpt mc hjälm, stötdämpare osv till polare och det är inga problem. funderar på att köpa en M3 vinge nu till bilen. får la se hur det blir men det verkar idiotsäkert att handla där smile

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

Studerande
463 Inlägg
13 februari 2008
För mig har det funkat bra. Beställde bilstereogrejer från USA och fick dom knappt en månad efteråt. Jag åkte på tull på ett av paketen (självklart det som var dyrast...) så det får du vara beredd på.

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

155 Inlägg
13 februari 2008
Tjena. Köpte mitt kjolpaket från usa det gick kanon bra. Blev lite orolig dock när företaget jag köpte det av ett par dagar senare blev strukna från Ebay. Men som sagt allt kom hem som det skulle och var i bra skick. Tog runt en månad att få hem det. Som sagt så ska du tänka på att tull och moms tillkommer på priserna och då blir det rätt mycket dyrare.

mvh Christofer

Kontot inaktivt
104 Inlägg
13 februari 2008
Köpt via ebay 3 ggr, från usa. Båda gånger har det fungerat klockrent med allt. Betalat med paypal. Saker levererade inom 1 vecka i alla 3 fallen.
Ingen tull eller så, eftersom jag snällt bad säljarna skriva "gåva" på deklarationssedeln.
Inte ett idiotsäkert sätt, men funkar ofta.

Mvh/ Adde

1 878 Inlägg
13 februari 2008
köpt en grej ifrån USA bara, och det var ett par nya fjädrar till min andra bil (som är såld). strul med betalningen sa han som sålde det. även om han hade fått pengarna. tog 2månader innan äns det dök upp nåt hemma. så nej tack. jag kör på nya grejjer nu istället. eller hämtar delarna på plats!

130 Inlägg
13 februari 2008
hur mycket kan tull avgiften ligga på?

2 924 Inlägg
13 februari 2008
jag har handlat massa saker, inga jättestora och tunga saker dock, har aldrig blivit lurad!

Fraktpris kan skilja enormt mycket även inom samma land och på liknande artiklar, dels beroende på vilken frakttjänst de använder, levtid kan skilja mycket oxå.

US dollarn är ju väldigt låg nu så från US är det bra att handla nu t.ex

TBOC_Razor,
Anmäl detta till Ebay Support om du inte gjort det!!! Säljare blir fort avstängda och bestraffade av Ebay när de gör så där!
Senast redigerat av peegee (13 februari 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 februari 2008
sierracoff skrev:
hur mycket kan tull avgiften ligga på?

http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv … oryId=1538

Jag hittade den här länken men jag har inte läst den. Minst 25% moms om det är nya grejer??

Personligen är jag skeptisk till att handla från USA just med tanke på alla avgifter och frakt som tillkommer. Hellre då hålla sig till Tyskland och England där det garanterat är tull-/momsfritt, dessutom till en mycket lägre fraktkostnad.

Sedan glömde jag att jag köpt en motor! Kommer inte ihåg exakt vad det kostade att få den hitskickad, men mindre än 2000 var det. Den kom hit på under en vecka från England.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Kontot inaktivt
104 Inlägg
13 februari 2008
Om man räknar varje dollar som 10 kr, så hamnar man ungefär på fullständigt pris med tull, moms mm.
Gäller just nu, när dollarn är så låg som den är.

Mvh/ Adde

165 Inlägg
13 februari 2008
handlade prylar till min celica som i sverige skulle kosta ca 3800kr.
Det gick med frakt på 1800kr..
Och just nu har jag gjort en Hj*vla gambling...Köpte en beg Turbo.
Enligt säljaren ska den vara i bra skick...skulle ta upp till två veckor att leverera den..
får den i slutat på den här veckan eller nästa

Blir väldigt intressant.
Senast redigerat av amby (13 februari 2008)

712 Inlägg
13 februari 2008
Ebay är ju det bästa som finns.. hade inte varit lätt att renovera min Charger utan alla smådelar jag köpt på ebay.. Sen så är det ju en viss charm att ha klockan på ringning kl 3 på natten och va med o vakta så man vinner en auktion. Oftast är det ju i slutminuterna buden börjar strömma in

94 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
Det verkar vara positiva omdömen på att köpa från Ebay. Tackar alla som svarat, det med skatt hade jag i bakhuvudet. Att skriva "Gift" på paketen fungerar nog rätt hyfsat. MNen tack ändå, nu blir det fan lite saker från "The States"!

Ha det gott alla, snart sommar!

mvh Morgan

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 februari 2008
Morrgan skrev:
Det verkar vara positiva omdömen på att köpa från Ebay. Tackar alla som svarat, det med skatt hade jag i bakhuvudet. Att skriva "Gift" på paketen fungerar nog rätt hyfsat. MNen tack ändå, nu blir det fan lite saker från "The States"!

Ha det gott alla, snart sommar!

mvh Morgan

Be säljaren märka det som gåva *och* värt högst 500kr så klarar du dig oftast, glömmer du att sänka värdet men sätter dit gåva så spelar det ingen roll om tullen får tag i paketet eftersom gåvo-dispensen inte gäller över 500kr.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök