Svar på alla frågor rörande detta kan ni hitta på
www.bildombudsmannen.se.
Har själv rådfrågat honom, Staffan Teste, vid ett fall där en dagstidning publicerade en bild jag tagit på en halvsida utan byline (mitt namn under bilden), och utan att jag blev tillfrågad innan. Det får de inte göra. Solklart fall, jag fakturerade tidningen.
Har jobbat som fotograf i snart 12 år och har stött på såna här frågor lite då och då. En sak har jag lärt mig, och det är att det är väldigt svårt att rada upp generella regler för vad som ALLTID gäller. Varje fall är en väldigt individuell bedömning.
Rent allmänt gäller dock att en fotograf som har tagit en bild äger upphovsrätten till den. Det går inte att ändra på. Sen är det alltid massor av faktorer som spelar in i varje enskilt fall gällande användningsrätt, dvs vad man får och inte får göra, typ modifiering, "sno" delar av bilden, publicera den på sin blogg osv.
När jag gör jobb åt reklambyråer så skriver jag alltid med i villkoren/uppdragsbeskrivningen att kunden har full användningsrätt av bilderna i alla medier för all framtid. Det är så de vill ha det. De betalar mig för bilderna och vill inte ha en massa krångel. Håller man på och kinkar för mycket blir det inga fler jobb.
Ett tips från mig, om man vill vara på den säkra sidan, är att om man vill använda någon annans bild i något syfte, t ex modifiering i Photoshop och publicering på Garaget/hemsida/blogg, så fråga personen/företaget där bilden kommer ifrån. "Hej, får jag använda din bild för att greja lite med i Photoshop och sen lägga ut på nätet?" Är svaret ja så är det ju inga bekymmer, då har man tillstånd från upphovsmannen. Hen kanske bara vill att man länkar tillbaka eller att hens namn står med som fotograf i samband med publicering. Är svaret nej så bör man avstå, om man vill vara helt och hållet på den säkra sidan. Nu kommer man ju ofta undan med att sno en bild på Google och greja lite med. Risken är väl inte jättestor att åka dit, men den finns ju.
Från Bildombudsmannen.se:
"Upplägning på Internet av en bild fordrar upphovsmannens tillstånd. Flera bloggare har stämts i domstol och fått betala ersättning och skadestånd."