3347
Sök

FWD eller RWD eller 4WD

hater
656 Inlägg
18 februari 2008
#61
Hahaha aa går ju väldigt bra för AWD på bana, såg vi ju när Jirhall tog ut sin RS4a på Superstage. lol

Senast redigerat av Masaru (18 februari 2008)

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

Fotograf
966 Inlägg
18 februari 2008
#62
Kör M3 (RWD) på sommarn och X5 (AWD) på vintern..
Tycker det är hur skönt och lätt som helst att köra en AWD på vintern, går snabbt och säkert i kurvorna.. Det går att ligga på bra fort med en AWD på vinterväglag än en RWD och FWD! Och självklart så menar jag då inte överdrivna överskridande hastigheter roll

RWD helt klart under sommarn..wink

Men det är jag..!

EDIT: Jag bor i Jämtland/Härjedalen (Mitten av Sverige)
Senast redigerat av MickeTuncer (18 februari 2008)

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se

1 827 Inlägg
18 februari 2008
#63
Pikey skrev:
Eisenhut skrev:
Pikey skrev:
RWD = Bana, sladda
FWD = ?
4WD = Rally, snabba starter

Ska vi leka?
Tror du kommer få svårt att hänga på mig på tex knutstorp


Nu var det dock inget snack om värstingbilar, så självklart ska man försöka få tag på så mycket prestanda för pengarna som möjligt, vilket du oftast får med en FWD. Ni som tror att RWD är snabbare oavsett vet inte vad ni pratar om.

Varför det?
Tror du syftar på att jag inte vet vad man har FWD till och det vet jag inte...
Har FWD själv och ser inget roligt med det.

Kan inte det bero på att du kör en sur AUDI och inte för att den är FWD?

Jag menade mer att det finns snabbare FWD bilar för under 20000:- än vad det finns snabba RWD bilar.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

RS
886 Inlägg
18 februari 2008
#64
Masaru skrev:
FWD = Bana
RWD = Drift
4WD = Drag

FWD får stryk på allt av både RWD och 4WD tror jag.

Focus RS

RS
886 Inlägg
18 februari 2008
#65
Mäki skrev:
Så fort det börjar svänga så har 4wd helt överlägset grepp, där kan ni inte säga emot.

mm tror 4wd är överlägset på bana tex.

Focus RS

RS
886 Inlägg
18 februari 2008
#66
munster skrev:
RWD för helvete mer manligare än fyrkrafsare de är för såna som inte kan köra bil:D!!!!
helt klart RWD!!!

Nu är det ju svårare att köra 4wd på halt underlag än rwd hävdar jag smile

Focus RS

Better than God \o/
1 883 Inlägg
18 februari 2008
#67
Bostrom skrev:
Masaru skrev:
FWD = Bana
RWD = Drift
4WD = Drag

FWD får stryk på allt av både RWD och 4WD tror jag.

Tror gör man i kyrkan...  roll

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 februari 2008
#68
Bostrom skrev:
FWD får stryk på allt av både RWD och 4WD tror jag.

Mm. Det måste ju vara därför FWD är snabbare än RWD i rally wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

313 Inlägg
18 februari 2008
#69
har ägt alla 3 sorter och kan lätt säga att 4wd är bäst,roligast men också dyrast:P

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

55 Inlägg
18 februari 2008
#70
Owzer skrev:
mektrollet skrev:
bara att kolla på F1 bilarna så har ni svaret på många frågor . RWD är det bästa annars hade dom varit FWD big_smile

samma med dom riktigt snabba i dragracing ... lol här gäller bara RWD

Att det är RWD i drag racing är för att reglerna är ifrån medeltiden! Jänkarna har alltid varit konservativa och satt upp regler för att Turbo och 4WD inte ska få tävla.

En bil med 4wd och turbo skulle lätt skapa kaos bland flintabilarna.

Samma med F1, 4WD är inte tillåtet, lika med turbo.

Det handlar om regler för att "begränsa" hastigheten i sporten. Inte för prestanda.

FWD är klart överlägset RWD på vintern, RWD duger bara till att sladda som nån jävla bonde på vägarna, vill man komma fram så är det 4WD som gäller.

Så, 4WD är överlägset, bara konservativa mäniskor som tycker Rwd är ultimata.

Har du set en top fuel vid start, fram hjulen är inte i backen länge och det är i starten 4wd har sin fördel.

Jag inte heller någon fördel med turbo jämfört med kompressor som laddar hela tiden.


RS
886 Inlägg
18 februari 2008
#71
John87 skrev:
Bostrom skrev:
FWD får stryk på allt av både RWD och 4WD tror jag.

Mm. Det måste ju vara därför FWD är snabbare än RWD i rally wink

I vilken klass då?

Focus RS

56 Inlägg
18 februari 2008
#72
4WD är optimalt i alla lägen .


Smålänning
7 883 Inlägg
18 februari 2008
#73
Bostrom skrev:
John87 skrev:
Bostrom skrev:
FWD får stryk på allt av både RWD och 4WD tror jag.

Mm. Det måste ju vara därför FWD är snabbare än RWD i rally wink

I vilken klass då?

De lägre... Grupp E t.ex...

Fattar inte varför alla gnäller på FWD... Diffa en FWD med en 70% broms så kan ni försöka piska den med en RWD... Jag lovar.. FWD:n är snabbare om inte föraren gör nå dumt... Då behövs en AWD för att hänga på och av den...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

CarCass
627 Inlägg
18 februari 2008
#74
munster skrev:
StaunteD skrev:
munster skrev:
RWD för helvete mer manligare än fyrkrafsare de är för såna som inte kan köra bil:D!!!!
helt klart RWD!!!

Fyrhjulsdrift är svårast att ratta om inte annat hmm


Med 150hk och asfalt så törs jag påstå att det inte är någo märkvärd skillnad, men  awd är segare än tvåhjulsdrivna.

jaså svårare o köra en 4x4 nä de skulle inte jag säga ehhehehh de är de verkligen inte hahah är inte 100% diffade....men visst beror på vem som kör men har testat 4x4 o tyckte fan inte de var svårt /../jag är ingen nybörjare..

Que?

"Testat" awd? Prova köra ett tag.

Join the Evolution

RS
886 Inlägg
18 februari 2008
#75
twin_cam skrev:
Bostrom skrev:
John87 skrev:

Mm. Det måste ju vara därför FWD är snabbare än RWD i rally wink

I vilken klass då?

De lägre... Grupp E t.ex...

Fattar inte varför alla gnäller på FWD... Diffa en FWD med en 70% broms så kan ni försöka piska den med en RWD... Jag lovar.. FWD:n är snabbare om inte föraren gör nå dumt... Då behövs en AWD för att hänga på och av den...

ja gör man så med en FWD så visst då går det allt fortare i skogen!

Focus RS

1 661 Inlägg
18 februari 2008
#76
StaunteD skrev:
munster skrev:
StaunteD skrev:

Fyrhjulsdrift är svårast att ratta om inte annat hmm


Med 150hk och asfalt så törs jag påstå att det inte är någo märkvärd skillnad, men  awd är segare än tvåhjulsdrivna.

jaså svårare o köra en 4x4 nä de skulle inte jag säga ehhehehh de är de verkligen inte hahah är inte 100% diffade....men visst beror på vem som kör men har testat 4x4 o tyckte fan inte de var svårt /../jag är ingen nybörjare..

Que?

"Testat" awd? Prova köra ett tag.

ja det är inte svårt att köra AWD, det är underbart. Alltid grepp.

RS
886 Inlägg
18 februari 2008
#77
StaunteD skrev:
munster skrev:
StaunteD skrev:

Fyrhjulsdrift är svårast att ratta om inte annat hmm


Med 150hk och asfalt så törs jag påstå att det inte är någo märkvärd skillnad, men  awd är segare än tvåhjulsdrivna.

jaså svårare o köra en 4x4 nä de skulle inte jag säga ehhehehh de är de verkligen inte hahah är inte 100% diffade....men visst beror på vem som kör men har testat 4x4 o tyckte fan inte de var svårt /../jag är ingen nybörjare..

Que?

"Testat" awd? Prova köra ett tag.

Annorlunda körteknik på 4wd.

Focus RS

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 februari 2008
#78
Bostrom skrev:
twin_cam skrev:
Bostrom skrev:

I vilken klass då?

De lägre... Grupp E t.ex...

Fattar inte varför alla gnäller på FWD... Diffa en FWD med en 70% broms så kan ni försöka piska den med en RWD... Jag lovar.. FWD:n är snabbare om inte föraren gör nå dumt... Då behövs en AWD för att hänga på och av den...

ja gör man så med en FWD så visst då går det allt fortare i skogen!

Faktum är att det går snabbare att spåra i en kruva än att ta den på bredden, som man skulle göra med en RWD-bil.

Vilket som är roligast kan man ju diskutera om, men det var snabbhet som vi pratade om nu.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

406 Inlägg
18 februari 2008
#79
Beror ju på vad man kör med för sulor och vilket underlag, Om vi säger att en FWD och en RWD med samma effekt i motorn och samma bredd på dom drivande hjulen, Så brukar RWD vara snabbare om effekten är ganska hög för att det blir att spinna lite mer med FWD, 4WD är ju bäst men kräver lite mer effekt för att få ut kraft till alla hjul. Eller har jag fel?

:DPlattan i mattan:D

RS
886 Inlägg
18 februari 2008
#80
John87 skrev:
Bostrom skrev:
twin_cam skrev:

De lägre... Grupp E t.ex...

Fattar inte varför alla gnäller på FWD... Diffa en FWD med en 70% broms så kan ni försöka piska den med en RWD... Jag lovar.. FWD:n är snabbare om inte föraren gör nå dumt... Då behövs en AWD för att hänga på och av den...

ja gör man så med en FWD så visst då går det allt fortare i skogen!

Faktum är att det går snabbare att spåra i en kruva än att ta den på bredden, som man skulle göra med en RWD-bil.

Vilket som är roligast kan man ju diskutera om, men det var snabbhet som vi pratade om nu.

Tror du har delvis rätt, men det beror väl på väglag, hur pass snäv kurvan är osv vilken teknik som är snabbast. Om det skulle va som du säger skulle det inte vara nån mening att vänsterbromsa eller att ha en handbroms?? Och wrc bilar skulle aldrig åka på bredden isf om det nu skulle vara långsammare.

Focus RS


Sök