Ang driftsäkerhet har jag ingen erfarenhet av 940, men Honda är då något att lita på i alla väder kan jag med handen på hjärtat lova.
Min far ägde en Accord 90:a förut. Vi stod som enda ägare fram tills vi nyss sålde den, så vet allt som gjorts på den.
Kan säga att det ENDA vi har behövt byta på de 42000 mil den gick innan vi sålde den var: skivbroms fram, kupefläkten samt kylare och kamrem. Sen då har vi gjort det vanliga som oljebyte och så var 1000:e mil.
Ang startproblem? Obefintligt. Kan säga att den bilen har aldrig svikit en tex kall vinterdag om man inte haft tillgång till motorvärmare. Startar i vått och torrt. ALL el fungerade efter 42000 mil. Det inkluderar yttre backspegeluppvärmning på båda sidor (ena sidan har redan säckat på vår s70). Samt då alla fönsterhissar och elsäte, elspeglar m.m. Elfel och sånt förekom INTE.
Koppling och växellåda?
Aldrig bytte vi det heller. Kopplingen hugger direkt och växellådan fungerade fint utan skrap och andra missljud.
Bilen i sig drog i runda slängar ca 0.78 liter milen blandad.
Så av erfarenhet av Honda samt Volvo då vi nu har en S70 (enda ägaren på den med) vilken har krånglat en del redan med tex lambda (flera ggr) och bromsok samt elspegel. Även STARTproblem av bilen har hänt flera ggr så kan jag inte annat än rekommendera Hondan.
Det är helt enkelt mer kvalitet på de japanska bilarna.
Sen är en viktig sak naturligtvis hur man SKÖTER bilen. Skulle nog inte vara nå problem att döda en Honda heller om man vill, men bilar ska vårdas
![smile](img/smilies/smile.png)
PS: såg innan att någon skrev att Volvos rullar längre än Honda... Hur kan det komma sig när den bilen som rullat längst i världen är just en Accord? Gick ca 180000 mil innan den la ner utan bytt motor. DS
Lycka till med Bilköpet!