4327
Sök

Köpråd: Accord vs 940

julgran
214 Inlägg
4 mars 2008
#81
Hade valt en 940 om jag fick välja mellan dom 2, 940 är en riktig bra bil. Om du har råd tycker jag du ska köpa en med turbo. Dom går faktiskt väldigt bra


Bilrekonditionerare
453 Inlägg
4 mars 2008
#82
Du har inte funderat på något annat än dessa två? Jag gör som jag alltid gör, rekomenderar en 9000 i den prisklassen. du får en snabb, säker, komfortabel bil med praktisk kombibaklucka. Känns enlig MIG som en modernare bil jämfört med dina alternativ.

För att ge dig lite kött på benen:
http://www.blocket.se/vi/15414402.htm?ca=13_s
http://www.blocket.se/vi/15323079.htm?ca=13_s
http://www.blocket.se/vi/15300853.htm?ca=13_s
http://www.blocket.se/vi/15308090.htm?ca=13_s

Kanske värt att titta på iaf.
Senast redigerat av skutte (4 mars 2008)

MVH Rikard

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
4 mars 2008
#83
Varför i hela världen ska killen välja volvon om han har barn? volvo är inte säkra! dom är inga jävla pansar vagnar... dom är stora o klumpiga och törstiga. Vad fan ska han med bakhjulsdrift till? ut o sladda med ungen? Nej ta handan. Billigare o bättre på alla sätt.


Bmw osv..

2 182 Inlägg
5 mars 2008
#84
_lee_jr skrev:
volvo??går sällan genom besikning blank?

Va har du kör för likvolvos, alla volvo bilar jag har haft har gott igenom med blankt papper (Kan det bero på att ja sköte min bil? yikes )

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

2 182 Inlägg
5 mars 2008
#85
UseDubbelTurbo skrev:
Varför i hela världen ska killen välja volvon om han har barn? volvo är inte säkra! dom är inga jävla pansar vagnar... dom är stora o klumpiga och törstiga. Vad fan ska han med bakhjulsdrift till? ut o sladda med ungen? Nej ta handan. Billigare o bättre på alla sätt.

Båda är ungefär lika säkra, båda har fått godkänt av Folksam i riktiga olyckor. Du får gå på hur tidigare ägare skött bilen, hur mycket doukumentation som finns (som reparationer,servicebok etc etc)
Och vem har sagt att HAN behöver/kommer sladda för att han köper en bakhjulsdriven bil? det är väl upp till honom. Stora, nja, klumpiga??? dem vänder fan på en femöring som de flesta bakhjuldrivan bilar, man har god sikt ått alla håll å kanter. Nu orkar ja fan inte skriva mer neutral

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

203 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
#86
_lee_jr

accorden tar ltt'n till frukost, yes.. men ltt'n går väl utan större problem att få upp i 200hk?


skutte

hört att Saab ofta har problem med motorn samt att dom rostar lätt..?
o sen ska dom inte va speciellt lätt mekade heller.. (rätta mig om jag har fel)


UseDubbelTurbo

har ju "precis" fått körkortet.. klart som f*n att jag ska ut o sladda lite! dock INTE me plutten i bilen..! big_smile
o ang. att Hondan ska va billagare, så stämmer ju inte det riktigt med tanke på att försäkringen är ~50% dyrare än 940'n...




förresten, nu kan bilen kosta mellan 25-30tkr.. om det nu gör bilvalet lättare!? smile

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

948 Inlägg
5 mars 2008
#87
940ltt tycker jag kanske inte så konstigt wink för i 940in har du ju turbo för nu har jag ingen koll alls på honda bilar om dom har turbo orginal..
940in är ju bra utgångspunkt om du ska trimma byt wg klockan så har du 165hk istället för 135 utan att du behöver byta bränsle chip och försök då tag på nån som har slung eller lameldiff på har för mig att dom sista 940 hade slungdiff standard rätta mig nån om jag har fel
och sen borde det ju vara billigare delar till en volvo än en honda? samma sak när det gäller trimdelar
och sen rasar inte motorn i 940in om kamremmen går av wink (om du nu inte har 16v)
Senast redigerat av TobbeTT (5 mars 2008)

huh?
10 427 Inlägg
5 mars 2008
#88
Jo, du har ju lite bättre möjligheter att en riktigt fräsch 940 än en Honda Accord kanske.
Finns mer att välja av på Volvosidan.. kanske.. lite.. ja.. .. .. . smile


30 Inlägg
5 mars 2008
#89
Ang driftsäkerhet har jag ingen erfarenhet av 940, men Honda är då något att lita på i alla väder kan jag med handen på hjärtat lova.

Min far ägde en Accord 90:a förut. Vi stod som enda ägare fram tills vi nyss sålde den, så vet allt som gjorts på den.
Kan säga att det ENDA vi har behövt byta på de 42000 mil den gick innan vi sålde den var: skivbroms fram, kupefläkten samt kylare och kamrem. Sen då har vi gjort det vanliga som oljebyte och så var 1000:e mil.

Ang startproblem? Obefintligt. Kan säga att den bilen har aldrig svikit en tex kall vinterdag om man inte haft tillgång till motorvärmare. Startar i vått och torrt. ALL el fungerade efter 42000 mil. Det inkluderar yttre backspegeluppvärmning på båda sidor (ena sidan har redan säckat på vår s70). Samt då alla fönsterhissar och elsäte, elspeglar m.m. Elfel och sånt förekom INTE.

Koppling och växellåda?
Aldrig bytte vi det heller. Kopplingen hugger direkt och växellådan fungerade fint utan skrap och andra missljud.

Bilen i sig drog i runda slängar ca 0.78 liter milen blandad.

Så av erfarenhet av Honda samt Volvo då vi nu har en S70 (enda ägaren på den med) vilken har krånglat en del redan med tex lambda (flera ggr) och bromsok samt elspegel. Även STARTproblem av bilen har hänt flera ggr så kan jag inte annat än rekommendera Hondan.

Det är helt enkelt mer kvalitet på de japanska bilarna.

Sen är en viktig sak naturligtvis hur man SKÖTER bilen. Skulle nog inte vara nå problem att döda en Honda heller om man vill, men bilar ska vårdas smile

PS: såg innan att någon skrev att Volvos rullar längre än Honda... Hur kan det komma sig när den bilen som rullat längst i världen är just en Accord? Gick ca 180000 mil innan den la ner utan bytt motor. DS

Lycka till med Bilköpet!
Senast redigerat av wibbe44 (6 mars 2008)

203 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#90
vad är slung/lamelldiff? o från vilken årsmodell sitter dom på 940'n?

...märks det att man e nybörjare inom området lr... smile

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

Bilrekonditionerare
453 Inlägg
6 mars 2008
#91
Motorna på Saabarna hör väl till det bättre! Undantag av tändkassetten som har en tendens å ge sig. Sen att en saab rankas som svår meckad har jag svårt att tänka mig, allt jag gjort på min (bromsskivor bla) har varit snorenkelt. Angående rost så ska man självklart kolla efter en välvårdad, från 93 och uppåt så är det inte sämre än någon annan.

MVH Rikard

1 217 Inlägg
6 mars 2008
#92
jmd skrev:
läste nånstans att Accorden ska vara 15-20% särkrare än medelbilen.. så det låter ju inte allt för pjåkigt..

Vart har du hört det? Jag krockade med en accord när jag var 15. Körde in i sidan på den i ca 80-90 på moped och smällde i strax nedanför a-stolpen. Resultatet blev att bilen var så sne att dörren flög upp på förarsidan accorden och gick inte att stänga, dessutom gick framrutan, huven, vänster framskärm och a-stolpen åt pipan på den.
Så säker skulle jag inte kalla den.

(moppen var inte säker den heller, knäckt styrkrona, knäckta dämpare, punka, knäckt fälg fram, knäckt ram, mosad tank osv Dt50mx-91)


2 118 Inlägg
6 mars 2008
#93
_lee_jr skrev:
jag tae eller accord roligare?snålare?går genom besikning varje gång? billigare skatt?mot volvo??törstigare?tråkigare?går sällan genom besikning blank?fast volvo är roligaste på vinter p.g.a bakdrift..
sen den där med att volvo e billigare delar lätt o meka de är snat.. men om en accord som ej går sönder lika mkt då behöver man ej meka så ofta:Psmile

både 240in o 740in besiktade jag med blanka papper... en kompis har då fått skruva i sin accord mer än vad jag fått skruva i 240in o 740in tillsammans... ena gånger hade han sönder en drivaxel sen var det växellådan som inte höll, åsså har den rostat nå fruktansvärt, värmepaket har gått sönder och skinnet på ratten har lossnat och ABSen slutade funka helt plötsligt... dock så är det en 91lr92 accord 2.2i lr vad den nu heter.. och då har vi ungefär likadana körstilar och jag har inte knäckt nån drivaxel lr växellåda so far..
Men men, han kanske bara haft otur. men det har då ändrat min uppfattning om accorder..

Edit: glömde säga att växellådan på accorden gick på 4000kr från en skrot.. jag sålde en M46a för 600kr.. så billigare delar till volvo, Javisst !
Senast redigerat av NJ_ (6 mars 2008)

D.i.l.l.i.g.a.f

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 mars 2008
#94
NJ_ skrev:
både 240in o 740in besiktade jag med blanka papper... en kompis har då fått skruva i sin accord mer än vad jag fått skruva i 240in o 740in tillsammans... ena gånger hade han sönder en drivaxel sen var det växellådan som inte höll, åsså har den rostat nå fruktansvärt, värmepaket har gått sönder och skinnet på ratten har lossnat och ABSen slutade funka helt plötsligt... dock så är det en 91lr92 accord 2.2i lr vad den nu heter.. och då har vi ungefär likadana körstilar och jag har inte knäckt nån drivaxel lr växellåda so far..
Men men, han kanske bara haft otur. men det har då ändrat min uppfattning om accorder..

Det är lite svårt att jämföra bilar sådär.
Han kanske hade otur med hans Accord medans du haft lite mer tur.

Min Volvo 740 rasade jag lådan på och den misshandlade jag inte.
Motorn däremot gick fint efter 32.000+ mil (mätaren hade stannat där).

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

2 118 Inlägg
6 mars 2008
#95
Ja, kanske.. svårt att säga som sagt..

D.i.l.l.i.g.a.f

203 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#96
Ksj

"Honda Accord 94-98: Minst 15% högre säkerhet än medelbilen"..
"Statistiken bygger på Folksams resultat från verkliga olyckor i den svenska trafiken"..

så står det på bilprovningen.se/


måste säga det, för att ha smällt i 80-90 med en moped så ere ju helt otroligt att du fortfarande lever!! smile

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

1 643 Inlägg
6 mars 2008
#97
UseDubbelTurbo skrev:
Varför i hela världen ska killen välja volvon om han har barn? volvo är inte säkra! dom är inga jävla pansar vagnar... dom är stora o klumpiga och törstiga. Vad fan ska han med bakhjulsdrift till? ut o sladda med ungen? Nej ta handan. Billigare o bättre på alla sätt.

Nu kom "UseDubbelTurbo" hem från dagis och tog beslutet att han skulle göra trådens hittils onödigaste inlägg

Så volvo är inte säkra? Ta som exempel: Volvo S80 var först i världen med att få fullt betyg i 4st oberoende krocktester, blandannat euro ncap .

Klumpig? ja! dock inte tung.

Törstig?: Min ltt med uppställt laddtryck till 0,7 drar ca:0,9L/mil och då ligger jag inte och fis kör

Citat: "Vad fan ska han med bakhjulsdrift till?" . vänd på steken , Vad fan ska han med Framhjulsdrift till?

Citat: "Billigare o bättre på alla sätt" Hur vet du de? försäkringen var ju tydligen 50% dyrare på Hondan


Lite säkerhets info:

Nästan alla 940 har SIPS eftersom det kom på årsmodell-92.
Airbag på förarsidan blev standard på årsmodell-93
ABS blev standard på årsmodell-94

Av de bilar som tillverkades under 80-talet låg Volvo 740 i den absoluta toppen i säkerhet. Även under första hälften av 90-talet stod 940 ut som en av de säkrare bilarna på marknaden

//David
Senast redigerat av Munkis (6 mars 2008)


948 Inlägg
6 mars 2008
#98
TobbeTT skrev:
jmd skrev:
vad är slung/lamelldiff? o från vilken årsmodell sitter dom på 940'n?

...märks det att man e nybörjare inom området lr... smile

jag har för mig det är på dom sista sk "classic" modellerna men är inte säker men kan även sitta på tidigare med om nån har eftermonterat eller så brukar stå i annonsen

slungdiff är en slags diffbroms som gör att bägge hjulen bak driver lika upp till en viss hastighet

lamelldiff är samma sak fast den "ligger i " hela tiden beronde på hur uppspänd den är och skick osv..

427 Inlägg
6 mars 2008
#99
Accord alla dar i veckan.

Varför? Snyggare, snålare, rappare motor. Och bäst av allt det är inte en volvo, volvo gör också bra bilar men det är inte så kul att ha samma som många andra.

Team Whiplash Racing
146 Inlägg
6 mars 2008
#100
wibbe44 skrev:
Ang driftsäkerhet har jag ingen erfarenhet av 940, men Honda är då något att lita på i alla väder kan jag med handen på hjärtat lova.

Min far ägde en Accord 90:a förut. Vi stod som enda ägare fram tills vi nyss sålde den, så vet allt som gjorts på den.
Kan säga att det ENDA vi har behövt byta på de 42000 mil den gick innan vi sålde den var: skivbroms fram, kupefläkten samt kylare och kamrem. Sen då har vi gjort det vanliga som oljebyte och så var 1000:e mil.

Ang startproblem? Obefintligt. Kan säga att den bilen har aldrig svikit en tex kall vinterdag om man inte haft tillgång till motorvärmare. Startar i vått och torrt. ALL el fungerade efter 42000 mil. Det inkluderar yttre backspegeluppvärmning på båda sidor (ena sidan har redan säckat på vår s70). Samt då alla fönsterhissar och elsäte, elspeglar m.m. Elfel och sånt förekom INTE.

Koppling och växellåda?
Aldrig bytte vi det heller. Kopplingen hugger direkt och växellådan fungerade fint utan skrap och andra missljud.

Bilen i sig drog i runda slängar ca 0.78 liter milen blandad.

Så av erfarenhet av Honda samt Volvo då vi nu har en S70 (enda ägaren på den med) vilken har krånglat en del redan med tex lambda (flera ggr) och bromsok samt elspegel. Även STARTproblem av bilen har hänt flera ggr så kan jag inte annat än rekommendera Hondan.

Det är helt enkelt mer kvalitet på de japanska bilarna.

Sen är en viktig sak naturligtvis hur man SKÖTER bilen. Skulle nog inte vara nå problem att döda en Honda heller om man vill, men bilar ska vårdas smile

PS: såg innan att någon skrev att Volvos rullar längre än Honda... Hur kan det komma sig när den bilen som rullat längst i världen är just en Accord? Gick ca 180000 mil innan den la ner utan bytt motor. DS

Lycka till med Bilköpet!

stämmer nog som du säger ang eran accord. jag ahr haft en 940 samt en 745. ingen utav dom har någon sin krånglat. däremot äger jag en v40 nu som tamefan kronglar hela tiden. problem med lampor och div saker. jag kallar de fabrikationsfel.
sköter du en bil servar den som den ska och tar hand om den inte fn går den då sönder. min föredetta 940 hade rullat strax efter 38000 mil därav 30000 av dom som snut bil. dom håller... jag sskulle hällre välja en volvo pga av att dom är mer pålitliga en en jävla accord.

Team Whiplash Racing


Sök