2874
Sök

Strulande ABS på Passat-96

SaltySailor
32 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
#1
Volkswagen Passat Variant GL 16v -96
Alltså samma motor och bromsar som på Golf III GTI 16V (ABF 150Hk)

Har kollat runt en smärre evighet och hittar ingen som lyckats lösa mitt problem. För något år sedan så började ABS-lampan lysa och abs:en slutade fungera. Detta avhjälptes med att stänga av bilen och vid nästa uppstart så fungerade grejerna igen (oftast). Besiktigade bilen och problemet föll i glömska. Fungerade nästan hela sommaren. Nu är det dags att besikta igen och jag gick igenom bilen och kollade allt och insåg att ABS-lampan tänds inte ens. OK, bara att byta lampan. Men då lyser den ju jämt. Var ute i går och grisnitade både på asfalt och grus och däcken toklåser. Ingen som helst abs här inte. Alltså, först så kom det ibland och försvann ibland. Nu är det tokpaj. Kollade via diagnosutaget vad som var fel och datorn säger att det är pumpen som är kass. En sån kostar ju skjortan! Eftersom felet kom och gick till en början hoppas jag på att det är nåt glapp nånstans men är inte säker. Bakbromsarna är ganska slut, ska oxå bytas inför besiktningen. Kan det spela in? Nån som varit med om liknande? Någon som vet hur det löses på bästa sätt? HJÄLP!
Senast redigerat av Rataxez (24 februari 2008)


66 Inlägg
22 februari 2008
#2
Råkade ut för samma problem med min Golf 4a.Polaren på VAG kollade med diagnås verktyget som sa att pumpen vart kass.Jag tog av kontakt stycket på pumpen,fettade in med fett och monterade tillbaka ,sen dess har det funkat.

Det enda som är säkert är att alla ska vi dö.

SaltySailor
32 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
#3
Gissa om jag blir glad av det du säger!! Första jag ska göra imorgon är att göra det samma. Har inget vettigt fett men jag har gott om 556, det borde ju räcka ett tag iaf. Hoppas hoppas!


66 Inlägg
23 februari 2008
#4
Det är bara att prova.Volvo har ett lågtemperaturfett som är jävligt bra,vet dock inte om dom säljer det över disk.

Det enda som är säkert är att alla ska vi dö.

SaltySailor
32 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
#5
Fungerade inte. Såg så fint ut där i men jag sprutade i lite spray och väntade en stund monterade och åkte ut för att se om det funka, men nej. Kan bilen vara så smart/dum att den känner att lampan inte tänds (den är trasig) och kopplar ur abs:en pga det? Verkar ju skitkorkat men jag har blivit förvånad förr...
Senast redigerat av Rataxez (24 februari 2008)


2 Inlägg
24 februari 2008
#6
har samma problem med min passat 96, lampan lyser ABS fungerar inte och besiktning på tisdag..
Förra året var det samma visa, då bytte jag bägge givarna fram, rätt enkelt 200 :- styck på biltema och sitter med en insexa, det har efter det fungerat klockrent tills i fredags, OK tänkte jag och bytte dem igen.
Inte ett liv!
Lampan lyser fortfarande.
Någon som har någon annan ide´ , återstår att byta elboxen?

2 Inlägg
24 februari 2008
#7
Hm, hittade ett nytt tips, ska ut i garaget och testa. har man tur så..

WARNING LAMPS ARE ON
FAULT:
Warning lamps are on - ABS doesn't work,
CAUSE :
The codes of the control unit and cable harness are checked during start up. If the ignition switch moves during the code check, the fault- "Code wrong" is set and the ABS control unit switched off.
SOLUTION:
Check the code of control unit and cable harness according to the workshop manual. If no fault is found, replace the ignition switch.
ABS LAMP COMES ON
MODELS AFFECTED :
Petrol engines, all - except VR6
FAULT:
ABS lamp comes on, fault code 01276.
CAUSE :
When the ABS cable loom is damp and the vehicle is operating at high engine speed leakage current of the ignition coil gets into the suppressor of the pump sensor cable.
SOLUTION:
Change the routing of the pump sensor cable. Route the ABS pump sensor cable and engine speed sensor cable away from the ignition transformer to the arch by unwrapping the engine speed sensor cable and pump sensor cable to the arch. Wrapping up the pump sensor cable without engine speed sensor.
Rerouting the engine speed sensor cable on the bulkhead. Routing the pump sensor cable and fastening it with existing cable binder to suspension strut housing.

Fanns på http://www.bba-reman.com/content.aspx?c … volkswagon

SaltySailor
32 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#8
Hmm, verkar skumt det där. Upptäckte något ännu skummare på min bil idag. Testade att grisnita. Nog fan funkade ABS:en. Toklycklig och med en känsla i magen som en vårkär fjortis åkte jag ut på närmsta grusväg för att testa ordentligt. Nä, då funkar det inte längre. Testade mig fram och kom fram till att ABSen funkar när höger framhjul släpper, tillexempel om man kör ut i grussträngen på sidan av vägen och bromsar, men om vänster framhjul släpper så funkar inte abs:en. Borde inte det inte säga att den givaren är kass då när man kollar i diagosutaget istället för abspumpen? Riktigt skumt detta tycker jag. Börjar få blandade känslor för min bil, kanske är bäst att köpa sig en Amazon eller nåt istället och slippa sånna här bekymmer.


Hårdrockare - Ärkemupp.
270 Inlägg
25 februari 2008
#9
Har haft samma sorts problem på audin, en givare var råkass. Av med däcken och kolla!

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?
What? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!

SaltySailor
32 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#10
Men det är ju skumt detta, menar du att en givare kan vara så kass att den helt enkelt ger signaler som inte huvudenheten fattar är felaktiga? Borde inte abs:en stängas av när en givare är paj? Jävligt bra om det bara är en givare istället för pumpen! Jag har kollat runt en del om hur man mäter givarna och funnit flera sätt att göra detta på. Är det någon som verkligen vet hur man gör, alltså nån som gjort det själv och vet att det funkar? Snälla berätta det här. Vill ju gärna inte byta mer än nödvändigt... Tack på förhand!



Sök