3172
Sök

V40 GDI går dåligt med öppet luftfilter..

schtek
478 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
#1
Har en V40 som ni kan se.. har stoppat på ett öppet sportluftfilter på den för ljudets skull.
Tyvärr har det medfört ojämn tomgång och en ganska duktig effektförsämring.. Kan man ställa in tomgången och fixa så bilen går bättre, eller får man stoppa tillbaka orginalluftburken och levamed att det inte går att ha öppet filter? BIlen låter ju så inåt fan mycket sportigare med öppet:)
Tacksam för svar /Kristoffer!


1 268 Inlägg
23 februari 2008
#2
LMM kan ha laggat... sänt fel hos V40 S40 iaf turbobilar men du har ju en sugis....

Anställd.. =)
126 Inlägg
23 februari 2008
#3
Gick den kass med en gång så lär det va något annat... typ för lite motstånd i filtret... sprutet hinner inte med och skicka in bränslet till mängden luft som strömmar in...
Hmm kan du ha tagit bort någon av batteri polerna?
Mitsu motorer har en tendens till altzheimers när batteriet försvinner...
motorn nollas liksom.. det finns i handboken hur man fixar till det...
annars får du felsöka med dator tror jag.. sad

Vadå konstapeln? jag bränner inte däck!! Ser du inte att jag har kört fast???
MSN: davidfock@hotmail.com
www.specialgrafik.se
www.club-s12.org

schtek
478 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
#4
davidfock skrev:
Gick den kass med en gång så lär det va något annat... typ för lite motstånd i filtret... sprutet hinner inte med och skicka in bränslet till mängden luft som strömmar in...
Hmm kan du ha tagit bort någon av batteri polerna?
Mitsu motorer har en tendens till altzheimers när batteriet försvinner...
motorn nollas liksom.. det finns i handboken hur man fixar till det...
annars får du felsöka med dator tror jag.. sad

Jag tog ju bort pluspolen när jagkopplade in en pluskabel til slutsteget i bilen, men den fungerade bra med orginal luftburken efter det.. sen några dagar efter så satte jag på det öppna som jag har nu, och då går den risigt.. ibland är tomgången på 100v/m hehe.. lär vara att den får för mkt luft eller något.. tack!


3 235 Inlägg
23 februari 2008
#5
Testa med att byta till originalburken.
Går den bättre igen, har du hittat problemet.

Kan vara så att den behöver mer motstånd.


schtek
478 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
#6
Jo, är ju säkerligen så! Är detbara att glömma öppet då eller kan man gör något åt det?


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
23 februari 2008
#7
Alister skrev:
Jo, är ju säkerligen så! Är detbara att glömma öppet då eller kan man gör något åt det?

Ett bra alternativ till helt öppet filter är ett insatsfilter. Det monterar man i orig. burken istället för orig. filtret. smile

EDIT: GDI förresten, är det likadan motor somi Mitsubishi? Vet att dom hade med tidiga S/V40 att göra.
Senast redigerat av Irmscher Vectra (23 februari 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

schtek
478 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
#8
Irmscher Vectra skrev:
Alister skrev:
Jo, är ju säkerligen så! Är detbara att glömma öppet då eller kan man gör något åt det?

Ett bra alternativ till helt öppet filter är ett insatsfilter. Det monterar man i orig. burken istället för orig. filtret. smile

EDIT: GDI förresten, är det likadan motor somi Mitsubishi? Vet att dom hade med tidiga S/V40 att göra.

Jo, hörde det som ett alternativ också.. låter det sportigare? ljudet jag e ute efter, annars kan jag lika gänra ha orginalburken kvar. Var finner man sådana filter? aldrig stött på när jag letat runt. länk vore schysst:)
Ja, GDI modelen är mitsubishis Carisma motor.



Sök