4287
Sök

Prelude Turbokonventering

15 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
#1
Har funderingar på att turbokonventera min Prelude (F20a) eftersom den skulle må fint av ett par extra hästar under huven. Hade inte tänkt mig någon monstereffekt överhuvudtaget utan bara precis så att den får upp flåset lite. Jag ska ju fortfarande använda den till min dagliga körning så jag ska inte ha så högt laddtryck heller.

Har någon lite tips eller egna erfarenheter skulle det vara trevligt att få ta del av dem. Jag har funderat på lite olika alternativ vad gäller kompsänkning, bränslesystemet, tändnigen m.m. Det hade varit kul att höra vad ni har att säga./ JH
Senast redigerat av J_H (1 mars 2008)


Meister
6 763 Inlägg
1 mars 2008
#2
Om du ska använda den till daglig körning så är de väll inte direkt att rekomendera iochmed att de inte går att besiktiga och försäkra. Men annars så håller de väll om du inte ska mata på för mycke. Jag tror att om du etanolkonverterar så kan du slippa att kompsänka. Sen tror jag att du ska köra med  megasquirt för de kan du mappa själv och är rätt billigt. Kör hår big_smile


99 Inlägg
4 mars 2008
#3
Fserie motorn som du har i din bil är inget man ba turbokonverterar hur som helst(så är de med alla sugmotorer typ) de håller inget vidare=) men gör du de seriöst så är de ingen fara, jag skulle dock säga att de är bättre och billigare att slänga i en h serie motor tex h22.

Angående mappning till din bil så kör du honda, vi har the good shit, du har inget behov av ett eftermarknadssystem te styrningen, de är bara att köpa en p28 ecu eller en p72, jag är osäker på om den heter p72 dock, men p28 är jag helt säker på, sitter i min. sen är de bara att chippa med chrome och walla så kan du mappa smile

Men ska du bygga ett ghettosnik turbo bygge så säg att du behöver, turboprylarna, större spridare, btr, en extra topplockspackning och en redig mappning. eftersom du inte tänker ladda på så tror jag att orginal soppa pump klarar sig.

Men återigen, de är rätt storskillnad på att få en turbokonvertering att funka och att få en turbokonvertering att hålla.


15 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#4
Men om jag, låt säga, kör med 0,4-0,5 bars laddtryck, skulle det hålla någon längre tid eller skulle man satsa på kolvar, koppling m.m direkt?


1 867 Inlägg
4 mars 2008
#5
0,5bar är egentligen ganska mycket laddtryck i en såpass högkompad standardmotor, men fullt genomförbart.
Större spridare, en lagomturbo, en progressiv soppatrycksregulator och intercooler. Då kan du säkert snickra ihop en halvbra turbokonvertering.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

60 Inlägg
4 mars 2008
#6
J_H skrev:
Men om jag, låt säga, kör med 0,4-0,5 bars laddtryck, skulle det hålla någon längre tid eller skulle man satsa på kolvar, koppling m.m direkt?

bränslesystemet måste uppgraderas ta starkare spridare, pump. .men om du ska ladda på MAX 0.5 så borde orginal kolvar och koppling klara sig.Men tillåter ekonomin så köp starkare kolvar, kammar och koppling det kommer bidra till lägre komp..det kommer kosta dig rätt så bra. Men däremot är det ett måste att du skaffar starkare toppackning och ARP bultar. Använd inte dubbeltoppackning det kan klara sig för tillfället men är inget bra lösning för framtiden. gå in på www.cometic.com. . där finns det packning för din motor.
Besiktningen kommer din honda inte klara eftersom dem hatar människor som turbokonverterar sina bilar. Så varje gång du ska på besiktning måste du ta bort turbon (har du tur så kanske dem inte ens märker nåt.)
Det är kul när folk turbokonv. hondor smile! Jag ska själv lägga turbo i min civic -89 nu nån gång snart big_smile
Lycka Till!



Sök