3364
Sök

Högtalar-"upphängning"

136 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
Hej,

Går det o köpa?

(lite historia
har endast mitt stuidebidrag som inkomst och mina föräldrar har inte allt för mycket pengar de heller. Och istället för o köpa allt nytt på en o samma gång, eller köpa ett slutsteg då, en bas då, en annan då o.s.v. så kom jag på att farsan hade lite i sin gamla bil. Frågade om jag fick låna o visst fick jag de, körde o hämta sakerna o kom på att slutsteget hade den gamla kopplingen, DIN.. satt o leta länge efter nått ställe som hade en RCA -> DIN(8) men gav upp.. gick in på tradera o hittade ett billigt Sony Xplöd och köpte de(fick lånat pengar av en kompis). Men när vi skulle bygga baslådan så hände det en liten sak där och vi typ ryckte av plasten runt högtalaren och fick med en liten bit av upphängningen. vi limmade tillbaka de o hoppades på de bästa.. igår, 24h efter vi limmat, så kopplade jag in den o började spela och såg bara hur all upphängning började hoppa ut i bas-slagen...)

Dess högtalare är runt 13-15år gamla(om inte äldre. tongue), men jag ska endast ha dem temporärt(stavning?), tills jag köpt egna d.v.s..

Men min fråga, går de o köpa nån sån upphängning? för jag har en till och den är fortfarande hel, och jag tycker den ger så j*vla fin bas för att vara så gammal, har inte vågat skruva upp basen särskilt mycket heller mest för jag vill inte att upphängningen på den ska hoppa sönder också.

Jag har försökt o hitta själv, men jag vet inte ens vad de jag söker heter.. så det är lite svårt. tongue

Tacksam för svar
///Micke

1 634 Inlägg
4 mars 2008
Ta en bild så vi får se hur det ser ut.

Numera Saab 9-5 Aero -00

136 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Ta en bild så vi får se hur det ser ut.

yes, bilder kommer om en stund, ska ner o fota.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
4 mars 2008
Jadu, vilken storlek är det på basen? KAn nog bli så att du fixa dig en ny bas. Har en här hemma som är till salu.

Lev livet, det kan ta slut fort

136 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
darkwizard skrev:
Jadu, vilken storlek är det på basen? KAn nog bli så att du fixa dig en ny bas. Har en här hemma som är till salu.

12"

jag är lite rädd för att jag får fixa nya själv också.. hmm

Och tack för erbjudandet, men pris? tongue har ju inte direkt mycket pengar..

http://i92.photobucket.com/albums/l39/C … bil001.jpg
Senast redigerat av SweeXic (4 mars 2008)

1 634 Inlägg
4 mars 2008
oj sad hehe, det såg illa ut. Nu är jag ju ingen expert på högtalare. Men den kan du nog kasta wink Finns många bra basar för en billig peng.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
4 mars 2008
Ojdå! Jula har några billiga bassar eller hade sist jag var där...

136 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
oj sad hehe, det såg illa ut. Nu är jag ju ingen expert på högtalare. Men den kan du nog kasta wink Finns många bra basar för en billig peng.

Mvh Andreas

hehe, jo, de ser rätt illa ut faktiskt. tongue

Trim.. Mindre vikt i bilen nu!! roll

Grabber skrev:
Ojdå! Jula har några billiga bassar eller hade sist jag var där...

Ja ok.. ska titta o se vad de har.

Varningar. 36
1 200 Inlägg
4 mars 2008
Tippar på att det där är en gammal bas till ett par hemma-högtalare. Det brukar resultera så när man stoppar dom i bilen. Har sett ett antal polare göra samma misstag. Vet att cervin-vega säljer lösa upphängningar, vet dock inte vart, eller vad dom kostar. Men jag hade nog satsat på nån ny bas ändå, finns billiga som spelar hyffsat. Mvh TFK smile

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
4 mars 2008
SweeXic skrev:
darkwizard skrev:

12"

jag är lite rädd för att jag får fixa nya själv också.. hmm

Och tack för erbjudandet, men pris? tongue har ju inte direkt mycket pengar..

http://i92.photobucket.com/albums/l39/C … bil001.jpg

Det var en tolva det där, den jag har är en 10;a. Men annars ska du satsa på Jula eller biltema.

Lev livet, det kan ta slut fort

43 Inlägg
4 mars 2008
Vet att det finns en firma i GBG som renoverar såna skador. Kan f*n inte komma ihog va de heter men det går alldeles utmärkt att laga sån skada. Kanske lite meningslöst inlägg utan namn men kolla med din lokala stereosäljare eller typ Hi-Fi klubben eller dylikt. Borde ha koll på sånt här

Soubee
4 mars 2008
Men varför inte köpa en Gas 12" då? Hade en sån i min 850 den spelade alldeles utmärkt bra för att ha i första bilen iaf, kostar 600.- på BRL. Tror till och med min bror sa att de har dem på Gekås! Runt 450-500.- har jag för mig att han sa men jag vet inte säkert!
Senast redigerat av Soubee (4 mars 2008)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
4 mars 2008
Oj oj.. Lagomt torr... lol
Som sagt, det finns många billiga basar som spelar ganska bra. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

801 Inlägg
4 mars 2008
jag rekommenderar också en GAS12" det är inget fel på dem för den pengen och dessutom kommer det antagligen kosta mer att byta konen/upphängningen på den gammla än att köpa en ny GAS, så det är mitt tips, lycka till.

136 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
ja okey.

tack så mycket alla.

Då kommer jag köra försiktigt med den andra tillsålänge och när jag har pengar till de så skruvar jag upp basen lite på den o köper en ny sen..

Blir väl en Gas(eftersom jag gillar lite mer "kända" märken. tongue)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg

Sök