4047
Sök

Tips på hur jag ska få in ljudet i bilen?

412 Inlägg
21 december 2005
Trådstartare
Det är ju säkert många här som har haft en 740 i sina dagar?

Har en sånhära baslåda: Comp VR baslåda, köpt på www.dbakuten.se
Har ni några tips på hur jag ska få in ljudet i bilen?
Något speciellt tips på hur jag ska ställa baslådan?

Satt och funderade om det kanske går att ställa basarna mot baksätet och sedan montera någon sort skiva bakom baslådan, så att det blir som en avskilld kammare i kofferten, också sedan dra upp nå basrör genom hatthyllan (utan direkt anslutning till baslådan, bara i "kammaren")?

Tyckte det vart mycket att göra med det, att få det tätt med mera, så HAR ni några förslag på hur jag ska göra?

Framtida planer är att montera 6x9or och ett helt nytt fram system.

Ge diverse förslag.
(fälla ner baksätena ser jag inte som ett förslag)
Mvh Nils
Senast redigerat av elsmurfo (21 december 2005)

80 Inlägg
21 december 2005
Skulle prova att låta basen spela in i skidluckan och dra en port från lådan upp i hatthyllan, annar så är ju bandpass ett alternativ, bara å ra porten upp i hatthyllan där också men då kommer allt jud den vägen istället.

412 Inlägg
21 december 2005
Trådstartare
BigMack skrev:
Skulle prova att låta basen spela in i skidluckan och dra en port från lådan upp i hatthyllan, annar så är ju bandpass ett alternativ, bara å ra porten upp i hatthyllan där också men då kommer allt jud den vägen istället.

Såg folk som hade dragit ett grovt basrör där igenom, men jag tyckte det var så extremt fult.

18 Inlägg
21 december 2005
Är inte den för hög för att få in bakom baksätet?
Jag byggde en helt egen design med 2 st 10" basar som spelar ut i bakluckan och lyckades få till en väldigt skön djupbas.
Basarna ställdes snett uppåt och snett inåt.

1 634 Inlägg
21 december 2005
Har du redan fått hem baslådan? Ja tycker att du kan testa först och se hur det låter om du bara slänger in lådan vänd med basarna mot ryggstöden. Det är ju ganska bra tryck i de basarna, jag är nöjd med bara en, har iofs kombi. Men testa som sagt först, blir du inte nöjd så tycker jag att du skall ge dig på skidluckan. Du kan säkert få det snyggt om du anstränger dig.

Vad har du för steg som skall driva baslådan? hehe (gissa om din baklucka kommer puta upp om ett tag.?!)

Numera Saab 9-5 Aero -00

412 Inlägg
21 december 2005
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Har du redan fått hem baslådan? Ja tycker att du kan testa först och se hur det låter om du bara slänger in lådan vänd med basarna mot ryggstöden. Det är ju ganska bra tryck i de basarna, jag är nöjd med bara en, har iofs kombi. Men testa som sagt först, blir du inte nöjd så tycker jag att du skall ge dig på skidluckan. Du kan säkert få det snyggt om du anstränger dig.

Vad har du för steg som skall driva baslådan? hehe (gissa om din baklucka kommer puta upp om ett tag.?!)

Ett MDS Twelvehundred ska driva baslådan:
http://www.mds.se/?Link=http://www.mds. … emId=24043

Får förhoppningsvis lådan innan helgen, om jag har mycket tur smile

Hur skulle jag ha gjort med skidluckan?
Köra ett GROVT basrör eller? Några andra ideer?
Har aldrig personligen hört "skid"luckan förut. Vi brukar köra med armstödet. Haha..

80 Inlägg
21 december 2005
Skid lucka, armstöd, kärt barn har många namn. Det viktiga är att du får in ljudet i bilen och det är ju så att det är en öppning där så varför inte. Sålde lite grejer till en kompis för några år sedan och han hade just en 740, vi provade detta och det var det som funkade bäst tyckte vi iaf. men som sagt prova dig fram till det som du tycker låter bäst för dina öron.

781 Inlägg
21 december 2005
hu va ja vet så är det bäst att ha en portat låda me porten framåt så den är i sidolukan lr att bashögtalaren kommer in vid sidolukan. å sen plocka väck den jäkla plastlukan framför så bara armstödet sitter där..

nu har du väl inte inte optimala lådan för just en 740 kanske?

prova hatthyllan med vanöliga 4" rör.. men sånt slutlock lr va man kallar de:p ser snyggare ut än någt himpa dimpa rör

18 Inlägg
21 december 2005
Hur du bygger beror på vilket typ av ljud du vill ha.
Snärtbas eller djupbas.
Varför 6x9:or? Vad förväntar du dig av dom?

412 Inlägg
22 december 2005
Trådstartare
yazzo skrev:
Hur du bygger beror på vilket typ av ljud du vill ha.
Snärtbas eller djupbas.
Varför 6x9:or? Vad förväntar du dig av dom?

Vad tror du jag förväntar mig av dom? lite mer ljud bakifrån.
Sen blir det ett bra framsystem.

Hewi
571 Inlägg
22 december 2005
Tyvärr så skulle du måttat innan du beställde för den lågan går inte in under hatthyllan på en 740 , höjden är bara 290mm vilket gör att en låda med 12":are inte får plats.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

412 Inlägg
22 december 2005
Trådstartare
pwilhelm skrev:
Tyvärr så skulle du måttat innan du beställde för den lågan går inte in under hatthyllan på en 740 , höjden är bara 290mm vilket gör att en låda med 12":are inte får plats.

Det löser sig, har funderat ut en lösning smile

Hewi
571 Inlägg
22 december 2005
Hur då?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

412 Inlägg
22 december 2005
Trådstartare
pwilhelm skrev:
Hur då?

Har bara planer på det nu, måste vänta tills jag får hem baslådan.
Blir kanske att bygga en kammare.. får se

391 Inlägg
22 december 2005
rikta basarna mot rygstödet,  samt se till att det sluter så tätt som möjligt bakåt  '( så att så lite luft som möjligt förflyttar sig i bagage luckan,  sen ska du dra basportar upp genom hatthyllan,

412 Inlägg
22 december 2005
Trådstartare
pwilhelm skrev:

Annars är det bara ta fram hammaren och rikta plåten lite smile

Vf svänga när man kan hänga
93 Inlägg
22 december 2005
bygg basröret ut i bil cupen ist?`finns väll en lucka i baksätet?`mkt snyggare!!

236 Inlägg
31 december 2005
kan du ta några bilder på när du bygger är du bussig. vill oxå få in mitt ljud i kupén..

Saab ng900 Steg 3+

Sök