3501
Sök

Tudor "Tech Tronic2" är detta ett bra köp?

1 050 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
Någon som har erfarenhet av detta Tudor batteri "Tech Tronic2" det skall tydligen hålla för många och djupa urladdningar. (Ampere styrka 75Ah.) Har blivit erbjuden att få köpa för 1000:- splitt nytt.
Är detta priset billigt? Hittar ej så mkt uppgifter om batteriet på nätet. Kanske någon som vet mera? big_smile
Senast redigerat av E-30 (9 mars 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
9 mars 2008
Tech-Tronic2 – Gillar upprepade djupa urladdningar.

GPS, onboard entertainment system, elektriska fönsterhissar, defroster, HIFI-anläggning, mobiltelefon, klimatanläggning, larm, värme i stolarna, centrallås, allt mer elektrisk utrustning belastar batteriet i moderna bilar. Kökörning och ”Start & Stopp"-trafik innebär dessutom extra belastning på batteriet, vilket gör att energibehovet ökar ytterligare. Tech-Tronic2 är med sin högteknologi som gjort för att motsvara dessa behov.

Välj Tech-Tronic2

* Bra tålighet mot djupa upp- och urladdningar (DOD 25%, antal cykler enligt EN 60095.1)
    * STS-lock (Secure Technology Safe)
    * Vibrationståligt
    * Servicefritt
    * Det magiska ögat (Magic Eye)
    * Central avluftning

För användare med

* Fordon som har mycket elektrisk utrustning
    * Mycket kökörning
    * Svårtillgänglig batteriplacering
    * Önskemål om den senaste batteriteknologin

kopierat från tudor.se

21 761 Inlägg
9 mars 2008
Tech-Tronic2 finns inte i 75Ah, då är det antingen 70 eller 77Ah. Tech-Start+ finns däremot i 75Ah smile.

Den där serien, Tech-Tronic2 alltså, har blivit mer och mer populär tex bland bilstereofolket. Fungerar bra enligt många och kostar inte så ruskigt mycket heller, 1000 :- för ett 77Ah låter som ett hyffsat pris. Bara att köpa det. Polställningen är 0 på alla batterierna i den serien, dvs pluspolen sitter till höger.

1 050 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
Då måste nog jag ha missuppfattat modellnamnet, för jag är tämligen säker på att det var ett 75A batteri.
Kan nog ev, ha varit  "Tech-Start+
Är priset fortfarande billigt i så fall (1000:-)? fick uppgift om att ord pris var 1.250:- Plus moms?

Är det stor skillnad mellan dessa båda batterier: Tech-Tronic2  samt  Tech-Start+ ?
Finns det någon tillgänglig prislista över Tudor batterier?

21 761 Inlägg
9 mars 2008
Tex Mekonomen säljer Exide (Tudor), där går det nog att hitta priser. Skillnaden mellan de där två batterityperna är att Tech-Start+ ger mer startström än Tech-Tronic2. Oftast när startströmmen är högre på ett batteri av samma teknik och storlek, då brukar det inte tåla lika mycket djupurladdningar.

Tech-Start+ tål rimligtvis inte lika många djupurladdningar, men det ska ju egentligen stället som säljer batterierna kunna svara på. Annars är det bara att ringa eller maila till Tudor.

Evolution
1 627 Inlägg
9 mars 2008
meca säljer dom med

Fäll ner pungen och landa

1 050 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Tex Mekonomen säljer Exide (Tudor), där går det nog att hitta priser. Skillnaden mellan de där två batterityperna är att Tech-Start+ ger mer startström än Tech-Tronic2. Oftast när startströmmen är högre på ett batteri av samma teknik och storlek, då brukar det inte tåla lika mycket djupurladdningar.

Tech-Start+ tål rimligtvis inte lika många djupurladdningar, men det ska ju egentligen stället som säljer batterierna kunna svara på. Annars är det bara att ringa eller maila till Tudor.

Precis som du nämner, så bör man väl kunna förvänta sig att personalen bör veta vad som skiljer? Men tyvärr är det nog lite "Si & Så" med den varan. Säljaren påstod även att batteriet var av Gel typ? (vältbart) Samt att han själv hade det monterat i en Racerbil (Utan generator??) och han kunde enl uppgift köra lopp efter lopp utan att behöva ladda batteriet? En del har munläder som den värsta Hästskojare. big_smile

Kollade på Mekonomens sida, de ser ut att ha mkt tilltalande priser. Fast där heter modeller Exide? verkar rörigt värre detta? Fick även tillfälle att se en test om ett tiotal olika batterier, där var både Tudor Tech2 samt start+ med. Dessa båda kom i slutet av testet. Batteriet som vann överlägset var Warta Silver D någonting?

Vad jag i 1:a hand söker är ett 75Ah batteri med goda urladdningsmöjligheter. Mkt tacksam för tips. big_smile
Prisbild Max 1.500:-

4 554 Inlägg
9 mars 2008
har de i min bil tycker de fungerar utmärkt

1 050 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
loudness skrev:
har de i min bil tycker de fungerar utmärkt

Ok, vilket har du av dem? Tech Tronic2 eller Tech start+?
Törs man fråga vad du fick betala? big_smile

21 761 Inlägg
9 mars 2008
E-30 skrev:
Precis som du nämner, så bör man väl kunna förvänta sig att personalen bör veta vad som skiljer? Men tyvärr är det nog lite "Si & Så" med den varan. Säljaren påstod även att batteriet var av Gel typ? (vältbart) Samt att han själv hade det monterat i en Racerbil (Utan generator??) och han kunde enl uppgift köra lopp efter lopp utan att behöva ladda batteriet? En del har munläder som den värsta Hästskojare. big_smile

Hmm, vi kan väl säga som så att jag inte håller med den säljaren wink. Ett GEL batteri är det definitivt inte, det tål nog en del lutning men jag tror inte att det är vältbart.  Som alla moderna batterier så är det dock betydligt tätare än äldre batterier, därför pyser det inte ut en massa syra i onödan och inte heller läcker det ut syra vid stor lutning.

E-30 skrev:
Kollade på Mekonomens sida, de ser ut att ha mkt tilltalande priser. Fast där heter modeller Exide? verkar rörigt värre detta? Fick även tillfälle att se en test om ett tiotal olika batterier, där var både Tudor Tech2 samt start+ med. Dessa båda kom i slutet av testet. Batteriet som vann överlägset var Warta Silver D någonting?

Exide och Tudor tillhör samma koncern, de flesta batterimodeller är därför samma, men både Tudor och Exide har kvar någon enstaka modell som är "deras egen". Det där testet har jag också sett, det verkar som att Vartas batteri (Silver dynamic) är mycket bra. Ger bra med startström. Testet säger dock ingenting om djupa urladdningar.

E-30 skrev:
Vad jag i 1:a hand söker är ett 75Ah batteri med goda urladdningsmöjligheter. Mkt tacksam för tips. big_smile
Prisbild Max 1.500:-

Om du inte är ute efter mycket hög startström vid stark kyla så är ju tex fritidsbatterier ett alternativ, annars är Tech-Tronic2 som sagt bra enligt flera bilstereobyggare. Visst finns det ju Varta Ultra dynamic, Tudor/Exide AGM och Banner Running Bull men deras 70Ah batteri kostar nog någon hundring över 1500 spänn tror jag.

78 Inlägg
23 juli 2008
Ingen av er nötter som hört talas om Optima? roll

21 761 Inlägg
23 juli 2008
Jo, Optima är mycket bra, men det är tyvärr ganska dyrt.

När Optima kom ut ordentligt på marknaden så fanns det inte speciellt många andra batterier med liknande prestanda, därför blev Optima "kungen" av bilbatterier. I dagsläget så har det dels kommit fram en hel del batterier med samma teknik (AGM) och dels har de vanliga våta batterierna blivit betydligt bättre, därför är inte Optima så överlägsen nu jämfört med för tex 10-15 år sedan smile.

Om man jämför dagens AGM-batterier med varandra, så kan man säga att Optima i princip är "ett i mängden". AGM-batterierna har ungefär liknande startström i förhållande till storleken och djupcyklingsmodellerna tål ungefär lika många djupurladdningar. Fast fortfarande är Optima ett bra batteri, inget snack om saken.

Sök