2482
Sök

Lådvolym till Mutant MT 1207X 12"

Bessewisser
556 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
Hallå!

Var precis iväg och köpte 2 st Mutant MT 1207X 12"  men jag undrar nu vad dom ska ha för låda?
Jag ska spela lite blandad musik och jag vill spela ganska högt! I manualen står det att den ska ha
2.2 ft³ men vad är det i liter?

//SkyNard

How low

71 Inlägg
10 mars 2008
Om du går in på dbakuten.se o letar fram basen så såtr det:
Rekommenderad låda:
-Sluten 42,5netto
-Portad 60L netto 2st 4" port på 40cm

och jag "antar" att om du ska ha två st ska du fördubbla storleken, alltså 2 basar sluten låda 85 liter

388 Inlägg
10 mars 2008
jag har också 2 såna basar wink
och i manualen längst bak står det optimalt 62,3L med 1st 4" port på 35cm vardera och i sluten låda så är optimalt 59,47L.

21 761 Inlägg
10 mars 2008
SkyNard skrev:
2.2 ft³ men vad är det i liter?

1 ft är 30,48cm
1 ft³ är ca 28317cm³, dvs 28,317 liter
2,2 ft³ är ca 62,3 liter

1 400 Inlägg
10 mars 2008
Smuurf skrev:
och i manualen längst bak står det optimalt 62,3L med 1st 4" port på 35cm vardera och i sluten låda så är optimalt 59,47L.

Det står: If space is not an issue,the MAXIMUM enclosure will yield greater amounts of low end bass (between 25-35 Hz) and also has a very smooth response.

minimum                    optimal                                  max

45.3  lit                       62.3 lit                                 84.95 lit

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 400 Inlägg
10 mars 2008
micke7406 skrev:
Smuurf skrev:

Det står: If space is not an issue,the MAXIMUM enclosure will yield greater amounts of low end bass (between 25-35 Hz) and also has a very smooth response.

45.3  lit                       62.3 lit                                 84.95 lit

Kan även tillägga att dom spelar bäst i en sluten låda. (Hög Qts) 0.609

388 Inlägg
10 mars 2008
micke7406 skrev:
micke7406 skrev:
Smuurf skrev:

Kan även tillägga att dom spelar bäst i en sluten låda. (Hög Qts) 0.609

ja jag vet har katalogen men eftersom att man inte fick veta hur mycket utrymme han hade så gav jag bara det optimala men han hade ju egen katalog så om han ville veta mer så kunde han ju titta där själv. hehe

jag har nu idag gjort klart min låda på cm 85L och en 4" port på 7cm per bas och jag måste säga att det spelar riktigt bra wink och då har jag det i en golf 2

Bessewisser
556 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
Zerox100 skrev:
Om du går in på dbakuten.se o letar fram basen så såtr det:
Rekommenderad låda:
-Sluten 42,5netto
-Portad 60L netto 2st 4" port på 40cm

och jag "antar" att om du ska ha två st ska du fördubbla storleken, alltså 2 basar sluten låda 85 liter

Du kolla på fel bas på dBAkuten.

Iaf tack för alla svaren! Uppskattar detta!

//SkyNard

How low

1 400 Inlägg
11 mars 2008
Vad har du för förstärkare?. Har du bra med kräm så tycker jag att du ska ha dom i sluten låda på 35 L netto styck. Har provat lite olika volymer och har kommit fram till att dom spelar bäst i den lådan = hyfsad djupbas och attack

388 Inlägg
11 mars 2008
det beror ju lite på vad han är ute efter också har också provat både sluten och portat och det går ju att spela betydligt högre i en portad.

Bessewisser
556 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
Jag har ett hyfsat bra steg (Panasonic CY-PA2003N) på 1200 watt avsäkrat på 75A så det står pall för att driva basarna.

Jag ska spela blandad musik och högt ska det spelas! Vill dock att det ska låta bra.. offrar gärna lite effekt för att få bättre ljud.

När jag kör själv är det mest Metal som spelas när kärringen är med blir det fjortis-pop och när det är fest blir det oftast lite Lasse Stefanz. Det är väll inom dom ramarna jag ska hålla mig.

EDIT: Enligt tillverkaren är det absolut förbjudet att köra steget i 2 Ohm men jag gör det ändå och det har funkat  bra för mig hitils!

//SkyNard
Senast redigerat av SkyNard (11 mars 2008)

How low

388 Inlägg
11 mars 2008
SkyNard skrev:
Jag har ett hyfsat bra steg (Panasonic CY-PA2003N) på 1200 watt avsäkrat på 75A så det står pall för att driva basarna.

Jag ska spela blandad musik och högt ska det spelas! Vill dock att det ska låta bra.. offrar gärna lite effekt för att få bättre ljud.

När jag kör själv är det mest Metal som spelas när kärringen är med blir det fjortis-pop och när det är fest blir det oftast lite Lasse Stefanz. Det är väll inom dom ramarna jag ska hålla mig.

EDIT: Enligt tillverkaren är det absolut förbjudet att köra steget i 2 Ohm men jag gör det ändå och det har funkat  bra för mig hitils!

//SkyNard

okej vad ska det vara i för bil och behöver du plats över lr har du uttryme till att bygga på?

Bessewisser
556 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
Smuurf skrev:
okej vad ska det vara i för bil och behöver du plats över lr har du uttryme till att bygga på?

Ja det är juh min Golf bygget är tänkt för och jag behöver inte direkt något utrymme där bak så det är bara bygga. Tänkte iaf att det skulle bli lite snyggt gjort iaf.

//SkyNard

How low

388 Inlägg
12 mars 2008
SkyNard skrev:
Smuurf skrev:

Ja det är juh min Golf bygget är tänkt för och jag behöver inte direkt något utrymme där bak så det är bara bygga. Tänkte iaf att det skulle bli lite snyggt gjort iaf.

//SkyNard

okej jag har också en golf och jag byggde en låda nu i helgen som tog en jävla massa plats men det kanske inte blev det vakraste men jag kör på det att hellre låta mycket än vara vackert wink
jag har en portad låda på totalt 176L ungefär med 1st 4" port på 7cm till varje bas och jag tycker det låter grymt till blandat faktiskt lyssnar väldigt blandat och högt gick det också att spela utan problem wink hehe

Bessewisser
556 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
Ohh det var en stor låda tongue Hade tänkt mig att bygga en låda på kanske ca 80 L och den rekommenderas vara sluten så det får den också bli

//SkyNard

How low

1 400 Inlägg
12 mars 2008
Om du vill att basarna ska hålla så ska du inte lysna på Herr smuurf.En låda på 176L spelar inte bra musik. Dessa volymer är bara till för DB race. kör du på sluten låda.Med golfens avstämning så borde en låda på 35-37 liter per bas spela kanon(både högt och reält tryck i ryggen).

ps. se till att spela in basarna ordentligt innan du höjer volymen.

388 Inlägg
12 mars 2008
micke7406 skrev:
Om du vill att basarna ska hålla så ska du inte lysna på Herr smuurf.En låda på 176L spelar inte bra musik. Dessa volymer är bara till för DB race. kör du på sluten låda.Med golfens avstämning så borde en låda på 35-37 liter per bas spela kanon(både högt och reält tryck i ryggen).

nej lyssna istället på någon som har hållit på en stund för jag är relativt ny inom billjud men har ändå intresset så vill gärna lära mig mer. så jag säger inte emot dig micke7406. men jag hade en liten låda i förut men eftersom att jag är ny så ville jag tasta lite sen när man har gjort det kan man ju bygga precis som man vill ha det. smile

1 400 Inlägg
12 mars 2008
Smuurf skrev:
micke7406 skrev:

nej lyssna istället på någon som har hållit på en stund för jag är relativt ny inom billjud men har ändå intresset så vill gärna lära mig mer. så jag säger inte emot dig micke7406. men jag hade en liten låda i förut men eftersom att jag är ny så ville jag tasta lite sen när man har gjort det kan man ju bygga precis som man vill ha det. smile

Ja det är klart att man som ny vill testa lite som du säger men var lite försiktig med vad du skriver. Jag tror att SkyNard vill behålla sina basar i mer än en vecka utan att bräna dom.
Och jag kan ge dig ett tips för det värkar som du är ute effter rejält bastryck. byt upp dig till MUTANTXXX grymt tryck i dom. går inte att jämföra med x modellen

388 Inlägg
12 mars 2008
micke7406 skrev:
Smuurf skrev:
micke7406 skrev:

Ja det är klart att man som ny vill testa lite som du säger men var lite försiktig med vad du skriver. Jag tror att SkyNard vill behålla sina basar i mer än en vecka utan att bräna dom.
Och jag kan ge dig ett tips för det värkar som du är ute effter rejält bastryck. byt upp dig till MUTANTXXX grymt tryck i dom. går inte att jämföra med x modellen

jo det har jag tänkt är ganska passiv annars wink haha så du tycker att jag borde bygga en mindre låda om jag vill ha basarna kvar en stund till? jo jag är gym tinne på att skaffa xxx modellen istället men det är just nu lite svårt att ha råd när man bara har studiebidraget just nu wink men så fort jobb kommer in i leken så blir det att skaffa sig 2st 1207xxx istället wink och funderar även på 2st mutant mt800.1x steg också att driva dom med men som sagt just nu så är ekonomin inte den bästa haha

655 Inlägg
31 mars 2008
SÅ VAD SKA MAN HA FÖR VOLYM TILL 2ST MUTANT 1207x  12" basar??????? MVH

Sök