2933
Sök

bilen startar ej!

JÄRNA
76 Inlägg
23 december 2005
Trådstartare
hejsan min farbror har ett problem hans 9-5:a startar inte! nu ska jag beskriva problemet. Hur kollar man om pumpen är orsaken till att bilen ej startar,Härom dagen när frun skulle åka iväg till jobbet startade ej bilen,började fel söka och såg att batteriet var ganska torr ,fyllde på med vatten och ladda batteriet men tänkte att det troligtvis var lönlöst köpte ett nytt.Ringte till saab som trodde att det nog var tändkasseten .Det jag har gjort är att prova med start gas och då hoppar den igån en sec och varvräknaren går också så växellägesgivaren fungrerar, sen har jag kollat säkringen till pumpen som är hel men när man vrider om nyckeln så ska det ju höras att pumpen går ,gjorde det iallafall förut.Kollade om det kom någe ström till säckrings hållaren vilket det inte gjorde.Hur kollar jag om det är kablarna eller själva pumpen som är kass

it's not the FART that kills, it's the SMÄLL!!
Vadå kör försiktigt?? Gaspedalen uppfanns väl inte för att tittas på!?

21 761 Inlägg
23 december 2005
Koppla en kabel från tex batteriet till plusen på pumpen, om den går så är det inte fel på den. Hur du ska göra sedan kan jag inte svara på eftersom jag inte vet hur allt är kopplat på 9-5.

En liten fundering har jag på batteriet. Var det gammalt eller relativt nytt?
Moderna batterier ska normalt sett inte torka ut så där utan vidare. Frågan är om generatorn har för hög laddspänning.

12 Inlägg
29 december 2005
Jadu Tony! Att en bil inte behagar att starta, kan som alla vet bero på en rad olika tekniska fel.
Men som tydligt framkommer i texten kan jag spekulera i vad som kan vara det primära felet, bilen är en SAAB.

// Jens :D

764 Inlägg
29 december 2005
Om batteriet var torrt kan du ju räkna med att många celler har dött.
Jag skulle ju köpa ett nytt.
Angående själva problemet... Du får lämna in den på felsökning.

TeQuilla

10 287 Inlägg
29 december 2005
Jag kan inte SAAB, men i alla fall på alla normala bilar så brukar det vara så att om den hoppar igång på startgas så är det inte fel på tändningen i alla fall.

Hur är det på SAAB? Finns uttag på fuelrailen för att mäta soppatryck?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
29 december 2005
Sharky skrev:
Hur är det på SAAB? Finns uttag på fuelrailen för att mäta soppatryck?

/Göran

Japp, sitter en ventil typ "däck-påfyllning" på railen iaf på de nyare spisarna.
Kan vara en rätt spännande upplevelse att trycka på mittenpluppen...wink

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
29 december 2005
"Smoking kills".

Men skiter man i all röka och har en trasa tillhands så kan man "uppskatta" om det finns soppatryck genom att trycka på mittenpluppen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök