3995
Sök

Tvättning av bilen

284 Inlägg
23 december 2005
Trådstartare
Tänkte att det kunde ju vara kul att veta hur alla andra tvättar sina bilar, "tekniker" och medel osv! Alltid kan man lära sig något nytt så dela med er av era "erfarenheter" av att tvätta bilen big_smile hehe.

You don't need a reason to help people.

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
23 december 2005
Så här i vintertid blir det först en del avfettande medel mot vägsaltet, och sen sköljer jag av den, och så använder jag "Nature's"'s wax-schampo och såpar in bilen med en mjuk svamp, och så sköljer jag av den till sist och så torkar jag av den med ett sämskskinn smile

sommartid brukar jag skölja av den, använda samma wax-schampo med samma mjuka svamp, sedan med sämskskinnet och till sist på med några lager Auto-Glym simonitz smile
Senast redigerat av calibra_nox (23 december 2005)

2 122 Inlägg
23 december 2005
man tvättar bara på sommaren tongue

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

SSS -12
3 217 Inlägg
23 december 2005
Tvättar bilen med vatten och svamp, bilshampoo från Biltema och sämskskinn efteråt!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Servicetekniker
300 Inlägg
23 december 2005
Jag börjar med att spruta på ett ganska starkt avfettningsmedel sedan tar jag ett lite mildare för att få bort det starka helt och hållet. Därefter Tar jag högtrycken å blåser av allt, sedan shamponerar jag och sköljer av med varmt vatten sen så sämsskinnar jag bilen.

Go hard or Go home!

272 Inlägg
23 december 2005
Maskin...

29 Inlägg
23 december 2005
Jag Tar lite olivolja o så gnider jag in det sen tar jag svinto säblir där motivlack (:

4 554 Inlägg
23 december 2005
Zcrewball skrev:
Har upptäckt att mjällschampo är helt sjukt bra på vintern, vaxet blir kvar men i princip allt skit försvinner..låter helt sjukt...jag vet..

låter intressant de där.. får ta å prova de...
själv kör jag med turtle zip.. fungerar utmärkt.. brukar tvätta uppifrån och ner men har hört att man ska göra tvärt om men de känns dumt å fylla svampen me all skit med en gång.. va tycker ni?

10 287 Inlägg
24 december 2005
Industriavfettning, 90 gradigt hetvatten, 200 bar.

Plåtrent, sim-sala-bim !

:-D

Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

183 Inlägg
24 december 2005
Tvättar väll kanske en gång i veckan såvida det inte är för kallt men kan dröja längre oxå beroende på vars man kör.. på vanligt vinterväglag tex.
Vaxshampo används alltid, sen torkas ju bilen av med sämsskin o vattenskrapa.

5 Inlägg
24 december 2005
tvättar alltid bilen på jobbet. så jag spolar alltid av den med högtryck först för att späda ut avfettningen lite för den är väldigt krafftig.
som sagt avfettning sen spolar jag med högtryck igen å sen torkar jag med sämskskinn.

19 Inlägg
24 december 2005
Jag säjer bara DWG!
Ja ok. på vintern så.. Avfettning först, sen DWG!
Håller längre än wax, blir hårdare och glattare så skiten fastnar inte lika lätt och sen blir den lättare att spola av oxå...
+ i kanten för att man kan behandla rutorna oxå så att regn, slask och skit rinner av.

Administratör
11 911 Inlägg
24 december 2005
Man måste se skiten som ett skyddande lager. Jag försöker se det så iaf då jag inte orkar tvätta wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

7 Inlägg
25 december 2005
jaja det räcker med bilshampo o vatten

284 Inlägg
25 december 2005
Trådstartare
loudness skrev:
Zcrewball skrev:
Har upptäckt att mjällschampo är helt sjukt bra på vintern, vaxet blir kvar men i princip allt skit försvinner..låter helt sjukt...jag vet..

låter intressant de där.. får ta å prova de...
själv kör jag med turtle zip.. fungerar utmärkt.. brukar tvätta uppifrån och ner men har hört att man ska göra tvärt om men de känns dumt å fylla svampen me all skit med en gång.. va tycker ni?

hehe jag håller med dej, man börjar ju uppifrån och går ner, vill ju inte ha hela svampen full av grus å sten med en gång tongue
själv börjar jag med högtryckstvätten å blåser av hela bilen först, sen tvätt med en svamp (kommer inte ihåg vad medlet heter men turtle...nånting ^_^ ) å sen blåser av med högtryckstvätten igen. På sommaren blir det väl lite annorlunda när man vaxar å har sig hela tiden tongue

Administratör
2 978 Inlägg
25 december 2005
Jag brukar börja vintern med att lämna bilen till min rekonditionerare o låter han polera upp bilen o sen lägga ett rejält lackskydd. Sedan är det inga problem alls att hålla efter bilen med varmvattenshögtryckstvätt o sen svampa o sämskinn o sist vinylen. Bilen är lättvtättad hela vintern pga lackskyddet men man får inte använda för stark avfettning för då försvinner ju lackskyddet.

En kopp av den svarta såsen...

Administratör
2 978 Inlägg
25 december 2005
ps det där med nerifrån upp gäller när man ska skölja bilen med högtryckstvätten då ska man börja skölja nerifrån det gäller inte svampen. smile

En kopp av den svarta såsen...

284 Inlägg
26 december 2005
Trådstartare
Daniel T skrev:
ps det där med nerifrån upp gäller när man ska skölja bilen med högtryckstvätten då ska man börja skölja nerifrån det gäller inte svampen. smile

hehe, okey där ser man du tongue man hör olika versioner från olika håll wink
varför ska man börja nere när man drar på med högtrycken då?^^

Sök