2928
Sök

Bakhjuls driven S60

19 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#1
Tanken kom till mig när kompisen köpte en turbo trimmad e30. Har gått och funderat ett tag på detta vad för hinder finns det igentligen och hur mycke problem kan man få hos besiktningen om man skulle vilja regga den som ombyggdfordon.

Min idé är rätt simpel tänkte på en AWD bakaxel och R VXL låda att utgå ifrån. Sen förstärka allt som inte håller. Nu är jag verkligen ingen bilexpert men någon jag tjöta med sa att det kanske går att svetsa planetväxel i R lådan och på så sätt få all kraft bak. Och på så sätt slippa rak ställa motorn.

Lovit intil it hurts

4 001 Inlägg
14 mars 2008
#2
Du skulle vinna en massa kraft genom att rakställa motorn, men jag tror inte att det går att regga en sådan bil... kanske som du skrev som ombyggt fordon men det är nog en hel del saker att tänka på, bl.a så är inte karossen byggd för bakhjulsdrift och har inte den vridstyvhet som bhövs i bakvagnen så man skulle nog behöva förstärka en hel del och därför lägga till en massa onödig vikt.

Men bara kolla om det går det skulle vara skithäftigt!

Finns ju många S40 Rallycross bilar och dom är ju ombyggda till bakhjulsdrift allihop

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

19 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#3
Jo absolut vinner man säkerligen mycke kraft med att rakställa men jag har för mig att jag läste på vägverket att man kan regga bilen som ombyggdfordon om man inte har ändrat för mycke på orginal utförandet på bilen. Och en sån grej som att rak ställa motorn anser jag är väldigt stort. Jag skulle vilja se det  så enkelt som möjligt som R lådan den har ju vinkelväxeln sen är ju frågan självklart hur mycke den håller för. Å andra sidan har man ekonomin så kan man fan lyckas med vad som helst bara fantasin begränsar en.
Ja tänk er tanken en bakhjuls driven S60, många chockade ansikten om man skulle spinna loss med en sån dessutom blir man någ väldigt ensam om att ha en sån S60.

Lovit intil it hurts

4 001 Inlägg
14 mars 2008
#4
Supersonical skrev:
Jo absolut vinner man säkerligen mycke kraft med att rakställa men jag har för mig att jag läste på vägverket att man kan regga bilen som ombyggdfordon om man inte har ändrat för mycke på orginal utförandet på bilen. Och en sån grej som att rak ställa motorn anser jag är väldigt stort. Jag skulle vilja se det  så enkelt som möjligt som R lådan den har ju vinkelväxeln sen är ju frågan självklart hur mycke den håller för. Å andra sidan har man ekonomin så kan man fan lyckas med vad som helst bara fantasin begränsar en.
Ja tänk er tanken en bakhjuls driven S60, många chockade ansikten om man skulle spinna loss med en sån dessutom blir man någ väldigt ensam om att ha en sån S60.

jag tror att VV anser att ändra ifrån FWD till RWD är ett minst lika stort ingrepp, så OM man nu ska göra detta så ska man göra det fullt ut.

Om det är värt att göra så är det värt att göra riktigt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

184 Inlägg
14 mars 2008
#5
finns de inte S60 awd att utgå ifrån ist? finns ju S80 AWD iaf

Audi Freak :)

19 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#6
Klart det finns S60 AWD, men jag ser inte det ståra ingreppet med tanke på att det finns awd det ena man gör igentligen är att man flyttar från fram till bak sen självklart är ju inte min bil AWD så om du menar på så sätt så kanske det blir lite större ja, fan får sätta mig ner och läsa ordentligt igenom vägverkets normer för ombyggnad av fordon ......

Lovit intil it hurts

2 751 Inlägg
14 mars 2008
#7
tror det är alldeles för mycket jobb.. köp hellre bakhjulsdrivet från början..

Who Djaa bless no man curse

4 001 Inlägg
14 mars 2008
#8
det skulle nog vara lättare att regga om ifrån AWD till RWD men det är många problem med helbilsgodkännand m.m

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

9 108 Inlägg
14 mars 2008
#9
Supersonical skrev:
Klart det finns S60 AWD, men jag ser inte det ståra ingreppet med tanke på att det finns awd det ena man gör igentligen är att man flyttar från fram till bak sen självklart är ju inte min bil AWD så om du menar på så sätt så kanske det blir lite större ja, fan får sätta mig ner och läsa ordentligt igenom vägverkets normer för ombyggnad av fordon ......

"Kanske" större ingrepp? Finns det kardantunnel i FWD-varianten för det första? smile


19 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#10
klart det finns, karosserna är alla identiska. Och jo visst köpa bakhjuldrift från börja enkelt men hur kul är det här har man en riktig chans att bli unik.

Lovit intil it hurts

9 108 Inlägg
14 mars 2008
#11
Supersonical skrev:
klart det finns, karosserna är alla identiska. Och jo visst köpa bakhjuldrift från börja enkelt men hur kul är det här har man en riktig chans att bli unik.

Ok ja det var ju bra, inte ofta det är så. Men det är väl bara att sätta igång och bygga då roll

Hur mycket hållet AWDns bakaxel för? Blir ju klart lättast att ta en sån och slänga på men är tveksam till att den är lika hållbar som andra, ska du ha diffbroms får du antagligen leta på annat (dyrt) håll.


19 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#12
Nej hade inte tänkt att använda AWD bakaxel själva subframen ska va AWD:ens och sen själva axeln hade jag tänkt ta från någon annan bil hörde om någon gammal volvo model som hade en axel som höll för mer än 500hk

Lovit intil it hurts

4 001 Inlägg
14 mars 2008
#13
Supersonical skrev:
Nej hade inte tänkt att använda AWD bakaxel själva subframen ska va AWD:ens och sen själva axeln hade jag tänkt ta från någon annan bil hörde om någon gammal volvo model som hade en axel som höll för mer än 500hk

Volvo 1031 bakaxel håller för ca 400-450 hk men det beror på körstil, jag skulle nog sätta dit nåt ännu starkar du nu satsar på 500+hk, kanske en Cheva... du lär nog få sätta i en båge som kan hålla ihop karossen och bakaxelinfästningar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

19 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#14
Så högt siktar jag inte än vill bara få allt att funka min tanke är la kanske 400 hk att börja med.

Lovit intil it hurts

369 Inlägg
14 mars 2008
#15
min kompis har en volvo 850 t5 bakhjulsdriven, tagen från en 240, och vxl lådan minns ja inte va det var för nån...kan fråga mer exakt hur det hela funkar....kanske går att göra samma sak på en s60...

Avant för varje slant.

369 Inlägg
14 mars 2008
#16
iof så är det ju ett rätt så stort ingrepp....

Avant för varje slant.

19 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#17
Det låter jävligt intressant, men har han rakställt sin motor. Har verkligen ingen lust att göra det på min s60 för sjukt mycke att bygga om .......

Lovit intil it hurts

markholm
14 mars 2008
#18
Tjena!

Kolla KHracing här på garaget. Han har bakhjulsdriftskonverterat (långt ord) en Evo av tidigare modell. Vet ej om det är samma operation på Haldexfyrkraffs, (är väl den på S60?)men borde inte ligga långt ifrån iallafall. Motorn på den är fortfarande tvärtställd.

Han har projekttråd här också... kolla där och du kanske får lite idéer om hur du ska göra. Jag tror dock INTE att du ska behöva rakställa motorn och skaffa prylar från andra modeller.

Lycka till!

369 Inlägg
14 mars 2008
#19
Supersonical skrev:
Det låter jävligt intressant, men har han rakställt sin motor. Har verkligen ingen lust att göra det på min s60 för sjukt mycke att bygga om .......

ska höra med honom....vet ännu väldigt lite om den bilen....

Avant för varje slant.

2 266 Inlägg
14 mars 2008
#20
de bör gå och lura haldexen genom att ge den ström hela tiden istället för datorn som styr när den ska gripa in. och plocka bort drivaxlarna fram om du har en awd eller R. borde funka

svetsdiff !!!


Sök