3759
Sök

motorbyte B200FT till B23ET

385 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej! har frågat denna fråga förut men fick inge svar så nu hoppas jag verkligen på svar,
Jag ska byta underdel från en B200FT till en B23ET och undrar om det blir krångel med el ?
är det samma tändningsgrejs vid svänghjulet på båda underdelarna ?

mycket tacksam för svar !

Mvh christoffer


223 Inlägg
14 mars 2008
#2
b200ft är vell not hemma bygg vel?? har aldrig hört om b200ft men va menar du för givare är de lägesgivaren eller??

summitracing.com

385 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#3
Volvo_GL skrev:
b200ft är vell not hemma bygg vel?? har aldrig hört om b200ft men va menar du för givare är de lägesgivaren eller??

Motorn kommer inte från sverige, det är en import med Regina bränslesystem och Rex tändningssystem.

Jag menar impulsgivaren, finns det flera olika givare eller är det samma på alla motorer ? (som har pulsgivare vid svänghjul)


volvonörd
116 Inlägg
14 mars 2008
#4
b200 fanns i italien å finland mm

är inte samma impulsgivare mellan dom men det är vell bara flytta över din till b23an


71 Inlägg
14 mars 2008
#5
jag vet att det finns olika givare iaf..skiljer sig på b230et och b230ft jag fick byta svänghjul i min gamla volvo när jag skulle ha i en ft motor ist för en et, o köra med et härvan om du förstår.


volvonörd
116 Inlägg
14 mars 2008
#6
d bästa är om du flyttar över allt från din gammla motor,även svänghjulet måste över


71 Inlägg
14 mars 2008
#7
rooolerboy skrev:
d bästa är om du flyttar över allt från din gammla motor,även svänghjulet måste över

Precis;)


385 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#8
Okej då förstår jag lite mer, så jag behåller kablarna till impulsgivaren och behåller mitt svänghjul.

Ni som kan detta med de olika sprut/tänd systemena, jag menar tex. REGINA och
LH 2.4 , jag läste att spridarna ligger på en mängd mellan 185-300 cc3/min men bara regina ligger på 170 cc3/min

och det skilljer lite på bränsle pumparna i kapacitet. Varför skiljer det mellan sprutena m.m ?


385 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#9
Tiurinen skrev:
Okej då förstår jag lite mer, så jag behåller kablarna till impulsgivaren och behåller mitt svänghjul.

Ni som kan detta med de olika sprut/tänd systemena, jag menar tex. REGINA och
LH 2.4 , jag läste att spridarna ligger på en mängd mellan 185-300 cc3/min men bara regina ligger på 170 cc3/min

och det skilljer lite på bränsle pumparna i kapacitet. Varför skiljer det mellan sprutena m.m ?

Nu blev jag lite osäker, hur vet man om man har REGINA eller LH2.4 ?!
det börjar snurra runt frågor i huvudet på mig smile


volvonörd
116 Inlägg
14 mars 2008
#10
har du en LMM?


385 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
#11
rooolerboy skrev:
har du en LMM?

japp !


volvonörd
116 Inlägg
15 mars 2008
#12
då har du LH 2.4,kan va LH 2.2 oxå,för å ta reda på det så kolla va som står på lmm,de 3 sista siffrorna,står det 020 har 2.4,står det 007 är det 2.2


385 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
#13
rooolerboy skrev:
då har du LH 2.4,kan va LH 2.2 oxå,för å ta reda på det så kolla va som står på lmm,de 3 sista siffrorna,står det 020 har 2.4,står det 007 är det 2.2

Det står ingenting av det du skrev , det står (instansatt) på lmm: 816 uppe till vänster, typ på mitten står det: 590101A.

Jag vet inte vad det menas.


Livsnjutare (ibland å på helgerna)
228 Inlägg
15 mars 2008
#14
sitter väl LMM på regina sprutet med..?.. så bara för man har en sån måste det ju inte vara LH system..

4x4 is tha shit!

volvonörd
116 Inlägg
15 mars 2008
#15
regina har inte lmm,den har en lufttempgivare istället,va är det för årsmodell på bilen då?kan d va så att du har motronic?dvs en stor aul kläppa som sitter på luftburken


385 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
#16
bybban skrev:
sitter väl LMM på regina sprutet med..?.. så bara för man har en sån måste det ju inte vara LH system..

hjälp nu blir jag förvirrad hmm


volvonörd
116 Inlägg
15 mars 2008
#17
kan du inte ta en bild på nått?antingen hela motorutrymmet eller på lmm:en,eller kolla vad som står på styrboxen nere vid fötterna på passagerarsidan
Senast redigerat av rooolerboy (15 mars 2008)


385 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
#18
rooolerboy skrev:
kan du inte ta en bild på nått?antingen hela motorutrymmet eller på lmm:en,eller kolla vad som står på styrboxen nere vid fötterna på passagerarsidan

Jag läste nu i en bok att regina har inte lmm, det sitter en lufttempgivare där lmm ska sitta.
så jag har nog lh2.4

Men jag tyckte att mina siffror på lmm var skumma, kan du tyda dom rooolerboy , eller någon annan ?


volvonörd
116 Inlägg
385 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
#20
nej inte riktigt, ska försöka ta bild på min, jag har inte så att jag kan ställa CO som du kan.



Sök