Skumt läckage (autolådan)

Der_Richter
14 mars 2008 · 34 Inlägg

Skulle hissa ned Camaron igår för att putsa inför uttagning. Dessvärre upptäckte jag ett läckage under bilen, precis under växellådan. Inget tvivel om att det är växellådsolja då den är rödbrun och lådan i sig är täckt av oljerinningar.

Det egendomliga är att jag precis innan jag ställde av bilen bytte olja helt i lådan och bytte packning till tråget.

4L60-lådan på Camaron har ju som bekant ingen tappningsplugg så det är inget sådant.

Oljan verkar däremot sippra ut från den övre delen av lådan, ungefär vid drivaxeln. Sedan har den runnit ned längs lådan och tråget, som det ser ut underifrån.

Med ny packning och helt renoverad låda verkar det skumt om det skulle vara otätt någonstans.

Så frågan är:

Vart kan läckan tänkas komma ifrån?

Tekniska dokument på 4L60-lådorna talar om en "overflow valve". Kan det det vara så att eftersom bilen inte stått helt jämnt (ojämna pallbockar) och lutat bakåt så kan en lite överfylld låda leda till att denna mystiska ventil läcker ut oljan som pressas bakåt?

Någon som vet vad "overflow valve" är och vart den sitter? Skulle vara lite enklare att leta då.

Växellådor är definitivt inte min kopp te... Så någon med erfarenhet av GM-lådor kanske vet bättre?

Det rör sig om ungefär ett par deciliter olja under bilen. Vad jag kan se så sluter tråget tätt och packningen verkar, vid lite petande inte vara torkad (tro fan det, ny som den är).

Som sagt... Nån med mer koll på GM-lådor som har råd att ge för vidare sökning?

Vore surt att lämna iväg lådan till ett växellådsproffs om det är enkelt eller helt enkelt en vanlig överfyllning som så att säga kurerat sig själv.

Cheers!

camaro67 Meister
14 mars 2008 · 6 763 Inlägg

Plocka ner lådan och titta vart de har runnit ifrån. De finns inge jobbigare än när de läcker olja. Jag tror jag har fått min hyffsat tät nu iaf big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Der_Richter
15 mars 2008 · 34 Inlägg

Plocka ner. Bah. Vi snackar ju tidspress här smile

Får försöka hitta den där skumma ventilen. Haynes nämner den, men inte vart den sitter smile

Tätar annars med lite silikon runt tråget för att vara på den säkra sidan och fyller på den mäng olja som läckt och så får man se hur det artar sig efter en långkörning, om det plötsligt läcker som ett såll nånstans.

Mitten av sommaren skall lådan ändå förmodligen rivas för montering av ny turbin och lite annat fränt. Men den skall ju helst inte kosta en förmögenhet i läckt olja innan dess...

Får kika mer.

Och som sagt, all info om denna mystiska "ventil" mottages tacksamt.

TTTTT
15 mars 2008 · 945 Inlägg

overflowvalve är väl en överflödes kanal. den finns för att du inte ska kunna överfylla lådan med olja.
När du skriver "drivaxeln" så antar jag att du menar yoken i slutet på "struten", där sitter det ju en packbox som iofs kan läcka.
Om du menar på andra sidan vid konverterkåpan så antar jag att det är din hub och/eller packbox som är sliten, eller att avtappningspluggen till konvertern har skruvat upp sig. har iofs aldrig hört talas om att så har hänt, men mycket ska ma ju vara med o innan man dör.
Fyllde du på korrekt mängd olja?
Vad har du för tråg? Är det ett vanligt plåttråg, eller ett chromat, hur gammalt är tråget?
Plåttrågen brukar kunna vara svåra att få helt täta när dom har blivit avskruvade ett antal gånger.
med vanlig silicon tror jag inte du kommer att få det tätt, hur ska du få det att fästa när det är oljigt?
Då är det nog bättre att lätta på tråget och trycka dit Mr. Gasket red seal i stället.

blinka blått om du vill rejsa!
Der_Richter
15 mars 2008 · 34 Inlägg

Jag var under igen nyss och kollade. Denna gång med en redig verkstadslampa. Som misstänkt så läcker inte tråget utan oljan kommer från boxen vid struten.

Egendomligt nog så är packningen mjuk och fin och allt verkar sluta tätt som satan.

Lite olja kring överflödesröret också.

Som sagt... Lutar åt att lutningen bilen stått med har ökat oljetrycket i lådan. Så att det så att säga sipprat igenom packboxen och ventilen.

Hissat ned nu dock, så vi får se vid uppstart och återfyllning hur det står sig...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang