Din bil borde ha 55A generator som original. 5 st 55W lampor drar omkring 20A och 5 st 100W lampor drar ca 35A. Exakt hur stor strömförbrukning din bil har när motorn är igång och halvljuset är tänt vet jag inte, men min 240 med B230E drar iaf ungefär 23-24A med motorn på tomgång och halvljuset igång.
Gissar att båda pumparna drar runt 10A tillsammans, då blir det kvar 13-14A i så fall. Räknar vi på 14-15A på din bil när helljuset är tänt, då är det 35-40A kvar till övriga saker. Fast den strömmen kan du bara få när motorn har minst 1500-2000 varv och då har du dessutom knappast full laddspänning heller.
Jag tror att det ska fungera med 55W lampor i dina 5 extralysen, men om du samtidigt har fläkten påslagen och eventuellt bakrutevärmare/värmesits så blir det för mycket ström. Ett tips är ändå att byta till en större generator, tex 80A eller kanske 100A (finns på Biltema). Då kan du köra på 100W.
Passa samtidigt på att kolla upp dina kablar, kontaktytor och laddrelä. Ta loss minuskabeln från batteriet ner till karossen och skrapa/slipa plåtrent, det är mycket stor risk att färgen sitter kvar på kontaktytan vilket ger dålig kontakt. Så var det på en 245-84 ljudprojektbil som jag och en polare håller på med.
Se till att generatorhöljet har bra kontakt med sina fästen och att fästena har bra kontakt med motorblocket. Om det finns en separat minuskabel från generatorhöljet (så är det på min 240-86) så bör du kolla upp att den är i bra skick och har bra kontakt där den sitter fast (i båda ändar).
Ifall du sätter en större generator så bör du också byta ut laddkabeln från generatorns B+ till startmotorn, det är 6mm2 som original och en mer lämplig area är tex 10mm2 eller större.
Senast redigerat av Drönirettab (17 mars 2008)